Danske Rederier

Opbakning til udvidelse af landevejsprincippet

Del
Op mod Færgerederiernes generalforsamling i weekenden får en udvidelse af landevejsprincippet bred opbakning fra politisk hold. Princippet virker og bør udbygges, mener både Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti.

Det bør ikke koste mere at flytte sig en kilometer til søs, end det koster på landevejen.

Det er den bærende tanke i det såkaldte landevejsprincip, der over de seneste år er styrket med en række politiske aftaler. Senest i november sidste år blev tilskuddet til færgedriften hævet, og tilskudsperioden udvidet til 46 uger. Målet er at ligestille færgen med bilen og øge mobiliteten på tværs af landet.

”Landevejsprincippet har gjort en kæmpe forskel for øsamfundene. Der er en positiv udvikling i økonomi og befolkningstilvækst, og det momentum, vi har skabt med nedsættelse af færgetaksterne, skal fastholdes og udnyttes,” siger Mette Hjermind Dencker fra Dansk Folkeparti.

”De brede aftaler, der er indgået på færgeområdet, har haft en enorm effekt på udviklingen i de yderste  egne af landet. Færgerne har en vital betydning for sammenhængskraften i øriget Danmark, og især på øerne er færgefarten helt afgørende for det lokale liv,” siger Socialdemokraternes Lennart Damsbo-Andersen.

Skal fastholdes og udbygges
Ifølge Færgeanalysen 2019 har indførslen af landevejsprincippet allerede bidraget positivt til aktiviteten på øerne. Men Dansk Folkeparti ønsker at udvide ordningen, så det også i sommerperioden er muligt at få billige billetter til færgerne.

”Vi er ikke i mål, for landevejsprincippet er ikke helt gennemført. Øerne savner at få sommerperioden med, og det bør være gratis for cykler og gående, ligesom det er på landevejen. Det synes jeg, at der er rigtig meget fornuft i, og vi skal lytte til øboerne og hjælpe dem med, hvordan vi realiserer dét ønske,” siger Mette Hjermind Dencker fra Dansk Folkeparti.

Fra Socialdemokratiet bakker Lennart Damsbo-Andersen op. Han mener, at det afgørende er, at en udvidelse af ordningen sker i dialog med øboerne.

”I Socialdemokratiet mener vi, at passager- og godsordningerne skal fastholdes og udbygges. De har sat gang i økonomien og tilflytningen, men den positive udvikling vi nu ser, kan kun fortsætte, hvis vi gør noget for at understøtte øget aktivitet. Øerne og deres forhold er meget forskellige, og derfor er det afgørende at en fortsat udvikling sker i dialog og samarbejde med øboerne og kommunerne. Det skal vi have fokus på i den kommende valgperiode,” siger Lennart Damsbo-Andersen fra Socialdemokratiet.

Kontakt:
Presse- og kommunikationschef Peter Torstensen
Mail: pt@danishshipping.dk
Tlf: 30295465

Links

Information om Danske Rederier

Danske Rederier
Danske Rederier
Amaliegade 33
1256 København K

3311 4088https://www.danishshipping.dk/

Danske Rederier blev stiftet i 1884 og har siden været samlingspunkt for det danske rederierhverv. Danske Rederier varetager erhvervets interesser som brancheorganisation og fungerer som arbejdsgiverorganisation for medlemmerne. Danske Rederier spiller i dag en aktiv rolle i forhold til myndigheder og beslutningstagere både i Danmark og internationalt. Organisationen er med i alle relevante sammenhænge og har også eget kontor i Bruxelles.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye