Opbakning til EU’s klimakommissær fra Dansk Byggeri

EU får meget svært ved at nå målene i klimaaftalen fra Paris, med mindre der kommer gang i energirenoveringerne af Europas mange utætte boliger. Sådan lyder budskabet fra EU’s kommissær for klima og energi Miguel Arias Canete. Dansk Byggeri bakker op og efterlyser en klar strategi og konkret handling herhjemme.

EU’s klimakommissær udtrykte det meget direkte, da han talte på et møde i Europa-Parlamentet forleden. Det er meningsløst at producere mere energi, også vedvarende energi, hvis vi spilder det hele på utætte og dårlige bygninger, sagde han. Og Dansk Byggeri kunne ikke være mere enig.

- EU sætter fokus på en af de største europæiske udfordringer, også her i Danmark. Nemlig at vi skal have gjort de mange utætte europæiske boliger mere energieffektive, så varmen ikke bare fosser ud, siger energipolitisk chef i Dansk Byggeri, Camilla Damsø Pedersen.

Ambitiøse mål ønskes

Omkring 40 procent af den samlede energi i EU bliver brugt i bygningerne. Og tre ud af fire boliger er opført, før der blev indført energistandarder for bygninger. Det er nu op til EU’s medlemslande at sætte handling bag EU’s ambitioner om at få sundere og mere energieffektive bygninger.

- I Dansk Byggeri kan vi kun appellere til, at de danske politikere er ambitiøse, når det nye bygningsdirektiv skal gennemføres, og vi opfordrer til, at der sættes bindende mål for energirenovering i 2030, 2040 og 2050, siger Camilla Damsø Pedersen.

Før sommerferien vedtog alle folketingets partier et nyt energiforlig, som blandt andet betyder, at Danmark skal udarbejde en ny strategi for energirenovering. Et krav, der går igen i det nye direktiv om mere energieffektive bygninger.

- Dansk Byggeri ser frem til arbejdet med den nye strategi og bidrager gerne med forslag til, hvordan vi får gennemført alle de muligheder, der er, for at gøre bygningerne mere energivenlige. Det er helt afgørende, at strategien bliver fulgt op af konkret handling, så det rent faktisk fører til, at der bliver sparet mere på energien i vores bygninger, siger energipolitisk chef Camilla Damsø Pedersen, Dansk Byggeri.

Energipolitisk chef Camilla Damsø Pedersen, cdp@danskbyggeri.dk, 23 28 49 13
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, 21 24 47 02

Bygge- og anlægsbranchen er klar til klimakamp14.11.2019 05:00:00 CETPressemeddelelse

Hvordan kan bygge- og anlægsvirksomhederne bringe udledningen af CO2 ned, når de fremstiller og bruger byggematerialer? Og hvordan kan man gøre Danmarks boliger og bygninger mere energieffektive? Det bliver de to store spørgsmål, som det nye Klimapartnerskab for bygge- og anlægsbranchen skal tage fat på. Formand for partnerskabet adm. direktør Jesper Kristian Jacobsen fra Per Aarsleff A/S og Dansk Byggeri, der er sekretariat, glæder sig til at finde svarene.

Ny undersøgelse: Unge vil iscenesætte sig selv i døden14.11.2019 05:00:00 CETPressemeddelelse

Ældre mennesker har ikke nogen drøm om, at der skal gøres en masse stads ud af dem, når først de er døde. Omvendt har de unge det. De vil gerne sikre sig et eftermæle med et gravsted, hvor deres livshistorier bliver fortalt via en QR-kode. Mere end hver femte unge synes, at personlige QR-koder på gravsteder er en god idé. Det viser en ny undersøgelse foretaget af A&B Analyse for Stenhuggerlauget Danmark i Dansk Byggeri.

Der bor nu flere på Sjælland end i Jylland8.11.2019 08:59:13 CETPressemeddelelse

For ti år siden boede der næsten 100.000 flere personer i Jylland end på Sjælland, men for første gang siden starten af 1970'erne er antallet af indbyggere på Sjælland større end i Jylland. Samtidig har Vejle skubbet Esbjerg fra pladsen som Danmarks femte største by, viser tal fra Danmarks Statistik. Behovet for nye boliger stiger i de større byer, og det skal politikerne være opmærksomme på, påpeger Dansk Byggeri.