Op til 19 % lavere CO2-emission: Den mest effektive Astra nogensinde
- Ny generation af motorer: minimum forbrug og lav emission
- Ny benchmark: top aerodynamik
- Ny gearkasse: 9-trins automatgearkasse til både fem-dørs og Sports Tourer
- Ny sportsundervogn: direkte styring, optimerede støddæmpere, Watts link
- Ny teknologi: optimeret frontkamera og digitale instrumenter
- Ny komfort: opvarmet forrude, forbedret infotainmentsystem, trådløs opladning
- Anerkendte styrker: Intellilux LED matrix lygter og AGR ergonomiske sæder
En afgørende faktor for det forbedrede brændstofforbrug har været et omhyggeligt arbejde med bilen i vindtunnel, hvilket betyder, at Astra er blandt de mest aerodynamiske kompakte biler på markedet. Helt konkret har ingeniørerne redesignet motorrummet, svingarmene er blevet mere strømlinede og fronten har fået et styret luftindtag, mens undervognen er optimeret til at reducere turbulens.
Effektive benzinmotorer med en CO2-reduktion på op til 19 %
De nye motorer spiller dog hovedrollen, når det gælder den milepæl, der er nået i forhold til brændstoføkonomi og CO2-udledning.
Den kompakte 3-cylindrede turbo benzinmotor fås i en 1.2 eller 1.4 liters udgave. Med en ydelse fra 110 hk til 145 hk og et drejningsmoment fra 195 Nm til 236 Nm er der opnået en perfekt balance mellem performance og effektivitet. NEDC1 tallene for blandet kørsel er 20,8 - 22,7 km/l, mens CO2-udledningen ligger på 110-101 g/km. De foreløbige WLTP2 tal indikerer et brændstofforbrug på 16,9 – 19,2 km/l og en CO2-udledning på 136 – 120 g/km.
Astra 1.2 er kombineret med en 6-trins manuel gearkasse, mens Astra 1.4 fås med en ny 7-trins CVT gearkasse.
Sammenlignet med forgængeren er brændstofforbruget og dermed CO2-udledningen reduceret med 5 %, 19 % og 15 % for henholdsvis 110 hk, 130 og 145 hk motorerne. Et af midlerne til at nå dette resultat har været at integrere den vandafkølede udstødningsmanifold på topstykket for at opnå en hurtig opvarmning af motoren, hvilket reducerer udledningen af emissioner efter koldstart.
Kendetegnende for Opel giver benzinmotorerne en god speederrespons og ved 1.500 omdr./min. er 90 % af det maksimale moment tilstede indenfor 1,5 sekunders tryk på speederen.
Under 100 g CO2 fra den nye Astra turbo-diesel
Den 3-cylindrede dieselmotor i Astra fås i to versioner, enten med 105 hk eller med 122 hk og et moment fra 260 til 300 Nm. Dieselmotoren med 122 hk fås som noget helt nyt med en 9-trins automatgearkasse. NEDC1 tallene for blandet kørsel er 23,2 – 27,7 km/l, mens CO2-udledningen ligger på 115-96 g/km. De foreløbige WLTP2 tal viser et brændstofforbrug for blandet kørsel på 18,8 - 22,7 km/l og en CO2-udledning på 139 - 117g/km. De nye dieselmotorer giver således en CO2-reduktion henholdsvis på 17 % og 10 % sammenlignet med forgængeren.
Dieselmotorerne har en elektrisk aktiveret turbolader med variabel geometri VGT, og ligesom for benzinmotorernes vedkommende sikrer en balanceaksel i motorblokken en rolig motorgang. Udstødningsmanifolden er også integreret i topstykket.
Et effektivt efterbehandlingssystem bestående af en SCR katalysator, partikelfilter og et AdBlue indsprøjtningssystem sikrer en optimal reduktion af emissioner.
Fokus på sikkerhed og komfort
Den nuværende Astra er allerede udstyret med en bred vifte af anerkendt teknologi, hvor især de blændfrie Intellilux LED matrix lygter skiller sig ud. Med den faceliftede Astra føjes endnu mere teknologi til listen. Bl.a. et nyt frontkamera, der er mindre, men mere kraftfuld takket være en hurtigere processor. Det genkender ikke alene biler, men også fodgængere, hvilket er et vigtigt plus for sikkerheden. High-res kameraet sikrer også, at skiltegenkendelsen kan genkende endnu flere skilte og vise dem som et symbol i det digitale display. Astra er den første Opel-model, der bliver udstyret med digitalt speedometer.
Komfort har topprioritet og derfor bliver det muligt at tilkøbe features som trådløs opladning og opvarmet forrude. En anden option er et Bose lydsystem, der med syv højttalere og en RichBass subwoofer er garanti for den optimale lydoplevelse.
Den faceliftede Astra forventes lanceret på det danske marked i slutningen af november.
1 De nævnte brændstof- og emissionstal er baseret på den nye WLTP standard og herefter omregnet til NEDC værdier for at give mulighed for sammenligning med andre modeller.
2 De nævnte brændstof- og emissionstal lever op til den nye WLTP standard, som er en mere realistisk testmetode til at måle brændstofforbrug og emissioner.
Nøgleord
Kontakter
Hanne Langsig SørensenHead of Group PR
Tlf:21725172hbs@kwbruun.dkBilleder
Vedhæftede filer
Information om Opel Danmark
Opel Danmark er 1. december 2018 blevet opkøbt af Interdan Bil A/S.
Opel Danmark skifter i den forbindelse navn til K.W. Bruun Automotive A/S, der er et datterselskab under Interdan Bil A/S.
Opel sætter standarden.
Hos K.W. Bruun Automotive A/S er kunden i centrum. Vores mål er at sikre kunden en god oplevelse med Opel, fra den første prøvetur til købet af den næste Opel.
Alle kæmper kort sagt for at sikre: kvalitet og gode oplevelser – hele vejen!
Følg pressemeddelelser fra Opel Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Opel Danmark
Back to The Future: Opel Manta bliver elektrificeret18.3.2021 12:11:03 CET | Pressemeddelelse
Inden udgangen af 2024, vil hele Opels modelprogram blive tilbudt i en elektrificeret udgave. Det nyeste skud på stammen er Mokka-e, der lander i Danmark til foråret. Mokka er den første Opel, der blev introduceret med det nye Opel ansigt Opel Vizor. Vizor-fronten er stærkt inspireret af den klassiske Opel Mantas frontparti fra 1970. Men nu er tingene vendt på hovedet. Opel løfter det første slør for et spændende nyt elektrisk projekt, hvor Manta inspireres af Mokka-e: Opel Manta GSe ElektroMOD.
Priser på den nye Opel Mokka4.3.2021 13:29:38 CET | Pressemeddelelse
Opel Danmark er klar med priser på den nye Opel Mokka. Mokka lander hos forhandlerne i april måned og repræsenterer en ny æra i Opels 122 årige historie. Opel Mokka er kort og godt Det Nye Opel både internationalt og i Danmark og skal vise vejen for de fremtidige modeller. Den fås med benzin, diesel og el til priser fra 199.990 kroner.
Vivaro-e introduceres i Danmark – og timingen er perfekt!1.3.2021 14:24:18 CET | Pressemeddelelse
Med introduktionen af den nye Movano-e i slutningen af året, er hele Opels varebilsprogram elektrificeret. Combo-e (International Van of The Year 2019), Vivaro-e (International Van of The Year 2021) og Movano-e, dækker alt fra pizzaudbringning til tung materialekørsel på byggepladser. Der er ikke mange bilproducenter, der tilbyder erhvervslivet et så komplet elektrisk varebilsprogram og det er derfor med store forventninger, at Opel Danmark introducerer Vivaro-e til Danmark.
Kompromiløs E-mobilitet: Ny Opel Combo-e20.1.2021 09:25:09 CET | Pressemeddelelse
Opel Combo-e kender sin besøgstid. CO2-udledning har politikernes og befolkningens bevågenhed og Danmark har sat som klimamål frem mod 2030, at nedbringe den nuværende årlige CO2-udledning med 70%. Emissionskravene i de større danske byer bliver til stadighed skærpet og kravene til kørsel i miljøzonerne, vil kun blive højere i fremtiden. Med Opel Combo-e kan man trygt kigge ind i en fremtid med restriktioner på benzin- og dieselbiler, for Combo-e kører på el, uden at gå på kompromis med kørekomfort eller varerum.
Opel digitalt nytårssalg fra 2. og 3. januar: Stærke tilbud og en ren danmarkspremiere29.12.2020 09:30:00 CET | Pressemeddelelse
Opel skyder det nye år ind med et brag af et nytårssalg, der som noget helt nyt foregår online. I år har Opel fokus på den grønne omstilling. Vinderen af ”Golden Steering Wheel 2020”, Opel Corsa-e, har danmarkspremiere og Grandland X Plug-in Hybrid charmerer med plug-in hybrid-teknologi og plads til familien. Opel Corsa, der også vandt AutoBest prisen som bedste køb i 2020, bl.a. for sit flotte design, gode køreegenskaber og muligheden for at vælge Corsa med benzin, diesel eller el, er til årets nytårssalg skarpt prissat.