Online styring reducerer OPEX på energiforbrug på renseanlæg i Litauen

Det hidtil største renseanlæg i Litauen har underskrevet kontrakt med Krüger om at optimere anlæggets ydeevne og miljøpåvirkning med online styringen Hubgrade.

Den 15. april underskrev JSC "Kauno vandenys" en ny kontrakt med Krüger, der vil forbedre anlæggets ydeevne og miljøpåvirkning væsentligt. Den digitale løsning, der skal implementeres, Hubgrade Performance Plant, vil reducere energiforbruget med op til 25% om året på beluftning og omrøring, samtidig med at omkostningerne til forurening reduceres med op til 20%.

Overholdelse af udløbskrav
Kaunas renseanlæg (375.000 PE) er et biologisk renseanlæg, der anvender biologisk kvælstoffjernelse igennem nitrifikation/denitrifikation sammen med biologisk fosforfjernelse. Generelt opfylder anlægget udløbskravene, men ved kraftig regn omgås den biologiske rensning på grund af den øgede belastning, hvilket har medført høje forureningsafgifter for urenset spildevand.

Kundens primære mål er at reducere driftsudgifterne til energiforbrug, kemikaliedosering og ekstern kulstofdosering. Ved at installere Hubgrade Performance Plant kommer JSC Kauno vandenys til at reducere deres energiforbrug på beluftning og omrøring med ~50 k€/år, og samtidig reducere omkostningerne til forureningsafgifter på tot-N med ~12 k€/år.

Største renseanlæg i Litauen til at implementere Hubgrade
Efter at have besøgt et renseanlæg i Riga og i Klaipeda, som var det første renseanlæg i Litauen til at installere Hubgrade Performance Plant, besluttede kunden at implementere softwaren på deres eget anlæg. De har valgt 9 styinger i alt.

Fordele for kunden

• Bedre overholdelse af udløbskravene
  • Driftsstabilitet
  • Fleksibilitet ift. belastningsudsvingene