Online psykologhjælp er et hit og mere tiltrængt end nogensinde

Flere danskere tager kontakt til en psykolog, når muligheden for at få en samtale er hurtig og fleksibel. Det viser en tidlig erfaring fra forsikringsselskabet Codan Danmark, der siden årsskiftet har tilbudt online psykologhjælp via deres sundhedsforsikring. Samtidig har danskernes mentale sundhed aldrig været på et lavere niveau end nu.

Under corona-pandemien er både behov og ventetider på at komme til samtale hos en psykolog steget voldsomt. Samtidig er andelen af danske mænd og kvinder med en dårlig mental sundhed på det højeste niveau hidtil ifølge den store nationale sundhedsundersøgelse ”Sundhedsprofilen 2021”, der udkom i sidste uge.

Heldigvis gør teknologien det muligt at få hurtig hjælp via en internetforbindelse og en computer, tablet eller smartphone. Siden årsskiftet har danskere, der har tegnet en sundhedsforsikring hos Codan Danmark – privat eller via arbejdspladsen - nemlig haft mulighed for at få online psykologhjælp via online-portalen Hejdoktor, som er Danmarks førende leverandør af online sundhedsydelser

Sidste år blev der gennemført mere 2.000 online psykologsamtaler via Hejdoktor, og efter de første to måneder af 2022 er tilbagemeldingerne overordentlig positive fra kunderne hos Codan Danmark.

”Vores kunder har taget virkelig godt imod online psykolog. Når man har det svært, er der brug for hurtig hjælp, så sygdommen ikke eskalerer, og man får det værre. Derfor glæder det mig meget at se, at vores kunder fra dag ét har haft en god oplevelse og at vi gør en stor forskel for dem,” udtaler Camilla Amstrup, erhvervsdirektør i Codan Danmark.

Det er ofte nyligt opståede problemer, som kunderne opsøger hjælp til at håndtere. Eksempelvis konflikter i deres parforhold, sygemelding grundet stress på arbejdet, eller en tung periode med depression og angst.

Hjælp når det passer ind i hverdagen

Hos Hejdoktor har man ifølge deres CEO, Mikkel Geertsen, blandt andet erfaret, at flere af dem som booker en tid til online psykologhjælp ellers ikke ville have taget kontakt til en psykolog.

"Vi kan se, at de lave adgangsbarrierer ved en service som online psykologhjælp betyder, at vi typisk får flere folk igennem, end der normalt ville opsøge en psykolog, samtidig med at de kommer til os tidligere end de normalt ville tage kontakt. Det ser ud til at muligheden for at få hjælp, når det passer ind i ens hverdag. har en stor betydning for, om man får taget skridtet til at få behandling,” siger han.

Med lave adgangsbarrierer henviser han yderligere til, at man kan få en tid til en samtale indenfor ca. 60 minutter, og at det hverken kræver en henvisning eller at skaden først anmeldes hos forsikringsselskabet.

Netop den øgede tilgængelighed har ifølge Camilla Amstrup været afgørende at fokusere på.

”Vi bliver ofte mødt med den her tvivl om, hvorvidt ens problemer er ”store nok” til at gå til en psykolog. Derfor har det været vigtigt for os at give vores kunder mulighed for hurtigt at få afklaring og komme videre med de spørgsmål, der bekymrer dem her og nu. På den måde får vi taget problemerne i opløbet, og forebygger at de vokser sig større,” siger hun.

Ikke noget problem at tale om følelser via en skærm

Selvom corona-pandemien har haft mange negative konsekvenser, så kan erfaringerne med Skype og Teams-møder have gjort os mere positivt stemt overfor onlinekonsultationer. I hvert fald erfarer Mikkel Geertsen, at brugerne af Hejdoktor hverken er tilbageholdende eller utilpas, når samtalen med en psykolog rykkes online - snarere tværtimod.

”Det fungerer supergodt online, og vi oplever ikke, at folk opfører sig anderledes end ved fysisk fremmøde. Tværtimod lader skærmen hjemmefra til at give dem en øget tryghed, da mange mennesker, som er hårdt ramt, kan have svært ved at komme i bad og ud ad døren,” siger han.

Hvad bliver online psykologhjælp hos Hejdoktor brugt til?

• Vurdering af symptomer og visitering. Hjælp til en vurdering af behovet for et psykologforløb og hvad man kan forvente af behandlingen.
  • Ved sorg (fx i forbindelse med dødsfald, skilsmisse eller kærestebrud), kan man få hjælp til at afklare, om der er tale om en almindelig eller forventelig sorgreaktion og få rådgivning om, hvordan man kan passe på sig selv, og hvad man skal være opmærksom på.
  • Konkret rådgivning ved udfordringer eller konflikter i relationer (fx på arbejdspladsen med ens leder/medarbejder eller kollegaer, i ens parforhold, i ens familieliv, eller andre vigtige relationer).
  • Rådgivning i tiltag, der kan være stressreducerende, samt hvad man skal være opmærksom på, når man vender tilbage på job efter en sygemelding for stress.
  • Ved angst, lavt selvværd eller lav selvtillid, som kan være ødelæggende for livskvaliteten, kan man få hjælp til at identificere de tanker og handlinger, der er med til at fastholde de dårlige tankemønstre.

Læs mere om online psykologhjælp her

Camilla Amstrup, erhvervsdirektør i Codan Danmark
Mikkel Geertsen, adm. direktør,  Hejdoktor
Mikkel Geertsen, adm. direktør, Hejdoktor

Codan Forsikring har cirka 250.000 danske husstande og 50.000 små og store virksomheder som kunder. Codan Forsikring er i dag ejet 50% af den canadiske forsikringskoncern Intact Financial Corporation og 50% af danske Tryg A/S. Læs mere om Codan på www.codan.dk.