Online markedspladser er mest populære blandt mikrovirksomheder
Nyeste tal fra Danmarks Statistik har sammenlignet mikrovirksomhedernes anvendelse af digitale salgskanaler, heriblandt EDI, webshop/apps (e-handel) og online markedspladser. Tallene viser bl.a., at e-handel er de mest populære digitale salgskanal blandt webshops og apps uanset virksomhedernes størrelse. Men på ét område outperformer mikrovirksomhederne alle andre, også de helt store virksomheder med over 250 ansatte. 14 pct. af mikrovirksomhederne sælger via online markedspladser, og det er dobbelt så mange som de små virksomheder.
- Det er forståelig at mikrovirksomhederne er vilde med at drive e-handel via online markedspladser. De tilbyder nemlig en infrastruktur, som kan være ressourcekrævende for dem at etablere. Med online markedspladser kan selv de mindste virksomheder konkurrere og drive salg via e-handel og det er glædeligt, siger Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI Handel og fortsætter.
-Der er en række udfordringer forbundet med online markedspladser, som vi skal adressere på bl.a. EU-niveau. Men øget global e-handel betyder nye muligheder for øget eksport for danske virksomheder, der i dag ligger lavt på e-eksport ift. til andre EU-lande. Og i takt med stigningen af e-handel på tværs af lande og regioner kan salg via online markedspladser være et rigtig godt springbræt til at drive e-eksport.
Mikrovirksomhedernes digitale kanalportefølje
Ser vi på hvorledes mikrovirksomhederne forvalter de digitale salgskanaler, så er det ikke overraskende, at knap 6 ud af 10 mikrovirksomheder, der har digital salg, driver webshop/apps. Den næstmest anvendte kombination af digitale salgskanaler er webshop/apps og online markedspladser, som 25 pct. af mikrovirksomhederne benytter. Blot 6 pct. af mikrovirksomheder med digitale salgskanaler anvender udelukkende online markedspladser.
- E-handel har udviklet sig meget i de seneste år, og derfor er det ikke længere nok at være tilstede på én kanal. For at vinde fremtidens e-handel er det afgørende, at virksomhederne forstår at navigere blandt de forskellige e-handelskanaler og kender de styrker og svaghed, de hver især har. Denne viden skal de kombinere med deres kunders adfærd for på den måde at kunne være tilstede på de kanaler, hvor kunderne er. Derfor er det også en rigtig god nyhed, at stadig flere mikrovirksomheder er på flere e-handelskanaler, siger Jacob Kjeldsen.
Læs tallene her: To ud af fem mikrovirksomheder sælger online - Danmarks Statistik (dst.dk)
Kontakter
Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Lars Bøgeskov på larb@di.dk eller tlf. 2236 3138
Billeder
Information om DI Handel
Følg pressemeddelelser fra DI Handel
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI Handel
DI: Butikkers bøvl med 1000-kronesedler kan løses med betalingskort20.12.2023 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Det skal være muligt for butikker at kunne give tilbage på 1000-kronesedler via kunders betalingskort. Det mener landets største erhvervsorganisation, DI, der oplever, at butikker bliver overdynget af de store sedler, efter beslutningen om at udfase 1000-kronesedlen.
Store forventninger til Black Friday blev mere end indfriet14.12.2023 07:17:31 CET | Pressemeddelelse
Der var store forventninger til årets Black Friday – og de blev alligevel mere end indfriet, viser ny undersøgelse fra DI Handel.
Black Friday 2023: Flere danskere vil bruge flere penge20.11.2023 08:37:46 CET | Pressemeddelelse
Der er pænt positive udsigter for handlen på Black Friday i år. Flere danskere forventer nemlig at købe mere og bruge flere penge til dette års Black Friday sammenlignet med sidste år.
Danskerne handler fra mobilen som aldrig før28.10.2023 11:15:08 CEST | Pressemeddelelse
Danskerne foretrækker at bruge de to tommelfingre og mobiltelefonens beskedne skærmstørrelse, når de skal købe ind på nettet. Det fremgår af en ny spørgeskemaundersøgelse blandt 1500 forbrugere i alle aldre fra Dansk Industri og Epinion.
Historisk stort underskud på den danske ehandelsbalance3.2.2023 12:30:56 CET | Pressemeddelelse
Nye analyse fra DI og Epinion viser, at Zalando er danskernes foretrukne webshop – og det er en af årsagerne til et kæmpe underskud over for udlandet med e-handel.