DI Handel

Online markedspladser er mest populære blandt mikrovirksomheder

Dagens nye tal fra Danmark Statistik viser, at e-handel er den mest populære digitale salgskanal blandt danske virksomheder. Mikrovirksomhederne udmærker sig ved, at de driver mere e-handel via online markedspladser end andre virksomheder. Det er forståeligt og giver dem et forspring til at fremme e-eksporten, mener DI.

Nyeste tal fra Danmarks Statistik har sammenlignet mikrovirksomhedernes anvendelse af digitale salgskanaler, heriblandt EDI, webshop/apps (e-handel) og online markedspladser. Tallene viser bl.a., at e-handel er de mest populære digitale salgskanal blandt webshops og apps uanset virksomhedernes størrelse. Men på ét område outperformer mikrovirksomhederne alle andre, også de helt store virksomheder med over 250 ansatte. 14 pct. af mikrovirksomhederne sælger via online markedspladser, og det er dobbelt så mange som de små virksomheder.

- Det er forståelig at mikrovirksomhederne er vilde med at drive e-handel via online markedspladser. De tilbyder nemlig en infrastruktur, som kan være ressourcekrævende for dem at etablere. Med online markedspladser kan selv de mindste virksomheder konkurrere og drive salg via e-handel og det er glædeligt, siger Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI Handel og fortsætter.

-Der er en række udfordringer forbundet med online markedspladser, som vi skal adressere på bl.a. EU-niveau. Men øget global e-handel betyder nye muligheder for øget eksport for danske virksomheder, der i dag ligger lavt på e-eksport ift. til andre EU-lande. Og i takt med stigningen af e-handel på tværs af lande og regioner kan salg via online markedspladser være et rigtig godt springbræt til at drive e-eksport.

Mikrovirksomhedernes digitale kanalportefølje

Ser vi på hvorledes mikrovirksomhederne forvalter de digitale salgskanaler, så er det ikke overraskende, at knap 6 ud af 10 mikrovirksomheder, der har digital salg, driver webshop/apps. Den næstmest anvendte kombination af digitale salgskanaler er webshop/apps og online markedspladser, som 25 pct. af mikrovirksomhederne benytter. Blot 6 pct. af mikrovirksomheder med digitale salgskanaler anvender udelukkende online markedspladser.

- E-handel har udviklet sig meget i de seneste år, og derfor er det ikke længere nok at være tilstede på én kanal. For at vinde fremtidens e-handel er det afgørende, at virksomhederne forstår at navigere blandt de forskellige e-handelskanaler og kender de styrker og svaghed, de hver især har. Denne viden skal de kombinere med deres kunders adfærd for på den måde at kunne være tilstede på de kanaler, hvor kunderne er. Derfor er det også en rigtig god nyhed, at stadig flere mikrovirksomheder er på flere e-handelskanaler, siger Jacob Kjeldsen.

Læs tallene her: To ud af fem mikrovirksomheder sælger online - Danmarks Statistik (dst.dk)

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Lars Bøgeskov på larb@di.dk eller tlf. 2236 3138

Information om DI Handel

DI Handel