
Online markedspladser er mest populære blandt mikrovirksomheder
Dagens nye tal fra Danmark Statistik viser, at e-handel er den mest populære digitale salgskanal blandt danske virksomheder. Mikrovirksomhederne udmærker sig ved, at de driver mere e-handel via online markedspladser end andre virksomheder. Det er forståeligt og giver dem et forspring til at fremme e-eksporten, mener DI.

Nyeste tal fra Danmarks Statistik har sammenlignet mikrovirksomhedernes anvendelse af digitale salgskanaler, heriblandt EDI, webshop/apps (e-handel) og online markedspladser. Tallene viser bl.a., at e-handel er de mest populære digitale salgskanal blandt webshops og apps uanset virksomhedernes størrelse. Men på ét område outperformer mikrovirksomhederne alle andre, også de helt store virksomheder med over 250 ansatte. 14 pct. af mikrovirksomhederne sælger via online markedspladser, og det er dobbelt så mange som de små virksomheder.
- Det er forståelig at mikrovirksomhederne er vilde med at drive e-handel via online markedspladser. De tilbyder nemlig en infrastruktur, som kan være ressourcekrævende for dem at etablere. Med online markedspladser kan selv de mindste virksomheder konkurrere og drive salg via e-handel og det er glædeligt, siger Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI Handel og fortsætter.
-Der er en række udfordringer forbundet med online markedspladser, som vi skal adressere på bl.a. EU-niveau. Men øget global e-handel betyder nye muligheder for øget eksport for danske virksomheder, der i dag ligger lavt på e-eksport ift. til andre EU-lande. Og i takt med stigningen af e-handel på tværs af lande og regioner kan salg via online markedspladser være et rigtig godt springbræt til at drive e-eksport.
Mikrovirksomhedernes digitale kanalportefølje
Ser vi på hvorledes mikrovirksomhederne forvalter de digitale salgskanaler, så er det ikke overraskende, at knap 6 ud af 10 mikrovirksomheder, der har digital salg, driver webshop/apps. Den næstmest anvendte kombination af digitale salgskanaler er webshop/apps og online markedspladser, som 25 pct. af mikrovirksomhederne benytter. Blot 6 pct. af mikrovirksomheder med digitale salgskanaler anvender udelukkende online markedspladser.
- E-handel har udviklet sig meget i de seneste år, og derfor er det ikke længere nok at være tilstede på én kanal. For at vinde fremtidens e-handel er det afgørende, at virksomhederne forstår at navigere blandt de forskellige e-handelskanaler og kender de styrker og svaghed, de hver især har. Denne viden skal de kombinere med deres kunders adfærd for på den måde at kunne være tilstede på de kanaler, hvor kunderne er. Derfor er det også en rigtig god nyhed, at stadig flere mikrovirksomheder er på flere e-handelskanaler, siger Jacob Kjeldsen.
Læs tallene her: To ud af fem mikrovirksomheder sælger online - Danmarks Statistik (dst.dk)
Kontakter
Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Lars Bøgeskov på larb@di.dk eller tlf. 2236 3138
Billeder
Information om DI Handel
Følg pressemeddelelser fra DI Handel
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI Handel
Historisk stort underskud på den danske ehandelsbalance3.2.2023 12:30:56 CET | Pressemeddelelse
Nye analyse fra DI og Epinion viser, at Zalando er danskernes foretrukne webshop – og det er en af årsagerne til et kæmpe underskud over for udlandet med e-handel.
Rekordstort underskud på e-handelsbalancen 27.4.2022 12:34:16 CEST | Pressemeddelelse
E-handelsbalancen har aldrig været så skæv, som den er i dag. Mens danskerne flittigt køber i udenlandske webshops, er det langt færre udenlandske kunder, der handler i danske webshops. De gode erfaringer med eksport og e-handel skal kombineres og udnyttes, mener DI.
Her er danskernes 20 favoritbutikker på nettet27.1.2022 20:46:42 CET | Pressemeddelelse
Danskerne er vilde med Zalando, nemlig.com og Coop. Sidste år var det igen de tre webshops, hvor danskerne lagde flest penge. Det viser de nyeste tal fra Euromonitor. Tilsammen står de tre webshops for 14 procent af den samlede e-handel i Danmark i 2021. I 2016 havde top tre kun en markedsandel på 8,9 procent, og de foretrukne webshops var Elgiganten, Zalando og Coop.
Danskerne bruger 1.500 kr. på nettet om måneden16.12.2021 10:44:00 CET | Pressemeddelelse
En ny omfattende undersøgelse fra Dansk Industris branchefællesskab for handel viser, at danskerne i gennemsnit bruger knap 1.500 kroner og handler 3,5 gange om måneden på nettet. DI Handels analyse afslører også store forskelle i indkøbsvanerne på tværs af køn, alder og landsdele.
Nye tal: De mindste virksomheder overhaler de store på Amazon15.12.2021 15:01:58 CET | Pressemeddelelse
De mindste danske virksomheder, mikrovirksomhederne, overhaler selv de største danske virksomheder, når det gælder brugen af digitale markedspladser som f.eks. Amazon. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.