Online adgang til alle udgaver af NORDJYSKE Stiftstidende siden 1767

1. december 2015 bliver samtlige 980.000 avissider fra NORDJYSKE Stiftstidendes levetid gjort tilgængelige på nettet i NORDJYSKEs historiske avisarkiv. Abonnenter kan gratis bruge arkivet, og andre kan billigt købe sig adgang.

Var oldeforældrenes bryllupsbillede mon i avisen, hvornår åbnede Aalborg Zoo, hvilket billede var på forsiden 5. maj 1945, og hvor meget er der mon skrevet om Bangsbo Fortet i Frederikshavn? Abonnenter af NORDJYSKE Stiftstidende og andre interesserede kan finde svar på alle disse spørgsmål ved at gå på opdagelse i 980.000 nyligt digitaliserede avissider.

På websitet nordjyske-avisarkiv.dk kan brugerne søge på ord og datoer, læse artikler, zoome ind på billeder og printe sider. Skal nysgerrigheden hjælpes lidt på vej, kan man søge inspiration i gamle forsider, tage en tur i tidsmaskinen eller dykke ned i temaer udvalgt af redaktionen, f.eks. med artikler om den sorte panters flugt fra zoo, Salling og happening i Rebild Bakker.

- Arkivet er et veldokumenteret vidnesbyrd om Nordjyllands historie igennem snart 250 år, så nordjyderne kan betragte det som en slags kollektiv, udvidet hukommelse. Måske vil man genopfriske minder fra store begivenheder, man deltog i som barn eller undersøge specifikke dage og emner. Digitaliseringen gør det let at sidde hjemme i sin egen stue og lege amatørdetektiv på jagt efter historier igennem et kvart årtusinde, forklarer Katja Bundgaard, udviklingschef og innovatør i NORDJYSKE Medier.

Udover at tilfredsstille privatpersoners historiske interesse tjener arkivet også et samfundsmæssigt formål. Der er ikke ret mange aviser, der så omfattende har dækket både lokalsamfundets små hændelser og verdens store begivenheder fra et nordjysk perspektiv.

- Vi er stolte af at kunne tilbyde denne mulighed for at dykke ned i historien og finde sager, som ikke er beskrevet andre steder. Udover at privatpersoner kan bruge arkivet, håber vi at skoler, foreninger, museer, arkiver og universiteter vil bruge arkivet i undervisning og forskning, siger Lars Jespersen, chefredaktør i NORDJYSKE Medier.

Aalborg Stiftstidendes Fond står bag donationen på godt 4 mio.kr, som har gjort det muligt at digitalisere aviserne. Donationen er givet i forbindelse med NORDJYSKE Mediers 250 års jubilæum 2. januar 2017. I løbet af 2016 vil arkivet blive tilført 2,2 mio. avissider fra Morsø Folkeblad, Thisted Dagblad, Fjerritslev Avis, Vendsyssel Tidende, Frederikshavns Avis, Løgstør Avis og Skagens Avis.Digitaliseringen sker i samarbejde med Statsbiblioteket.

Fakta

Få adgang fra 1/12 kl. 12 til NORDJYSKEs historiske avisarkiv på websitet nordjyske-avisarkiv.dk

Det er gratis for avisabonnenter at bruge arkivet, og skoleklasser kan få gratis adgang i en måned.

Foreninger, museer, arkiver og universiteter kan få rabat ved køb af flere adgange.

Ikke-abonnenter kan købe sig til adgang.

Virksomheder, der ønsker at bruge materiale fra arkivet, kan henvende sig til NORDJYSKE Mediers faktaafdeling på fakta@nordjyske.dk

For yderligere information, kontakt:

Katja Bundgaard, udviklingschef og innovatør, Tlf. 9935 3643 / 2080 5406, katja.bundgaard@nordjyske.dk

Lars Jespersen, chefredaktør, Tlf. 9935 3207 / 2080 4906, lars.jespersen@nordjyske.dk