Onko Eurovision laulukilpailu kansanjuhla Suomessa?

Mahtipontisia lavaesityksiä ja dramaattisia rakkausballadeja... 18.5.2019 järjestetään 64. Eurovision laulukilpailut, ja ensimmäistä kertaa ne järjestetään Tel Avivissa, Israelissa. YouGov on tarkastellut eurooppalaisten asenteita kansainvälistä laulukilpailua kohtaan.
Kuva: GettyImages

Suomalaiset ovat innoissaan Eurovision laulukilpailusta! Suomalaiset tunnetaan uskollisina Euroviisujen seuraajina, eikä tämänvuotinen Eurovision laulukilpailu tule kaikesta päätellen tekemään poikkeusta.

Puolet väestöstä (49 %) arvelee seuraavansa kilpailua. Katsojien osuus väestöstä onkin suurin juuri Suomessa, Ruotsissa (49 %) ja Norjassa (48 %) verrattuna neljään muuhun kyselymaahan.

Joka kolmas katselee Eurovision laulukilpailua Tanskassa (34 %) ja Saksassa (36 %), kun taas vähiten suosiota Eurovisio nauttii Ranskassa (26 %) ja Iso-Britanniassa (23 %), joissa vain joka neljäs katselee sitä.

Monien pohjoismaalaisten mielestä kansainvälinen laulukilpailu on myös merkittävä tapahtuma omassa maassaan.

Eurovision laulukilpailu on suurimmillaan Ruotsissa. Siellä useampi kuin joka toinen (56 %) on sitä mieltä, että Eurovision laulukilpailu on suuri tai kohtalaisen suuri tapahtuma. Lähes joka toinen norjalainen (48 %) jakaa tämän mielipiteen. Tanskassa ja Suomessa yli kaksi viidestä (43 % Tanskassa ja 44 % Suomessa) kokee Eurovision laulukilpailun olevan suuri tai kohtalaisen suuri tapahtuma omassa maassaan. Vertailun vuoksi vain 22 % kokee samoin Ranskassa ja 23 % Iso-Britanniassa.

Miksi katsomme Eurovision laulukilpailua?

Yksi viidestä (19 %) vastaa katsovansa Eurovision laulukilpailua, koska pitää sen musiikista. 22 % nauttii kilpailusta maiden välillä ja yhdelle kuudesta (16 %) katselun syy on, että ystävät ja/tai perheenjäsenet katselevat sitä.

Yleisin syy katsella Eurovision laulukilpailua on kuitenkin se, että suomalaisista on mukavaa katsella, kuinka muiden maiden osallistujat pärjäävät kilpailussa. Näin vastaa useampi kuin joka neljäs (44 %)

Katso kaikki tulokset täältä

Tutkimus perustuu edustavasti valittujen yli 18-vuotiaiden YouGov-paneelin jäsenten haastatteluihin 8.-23. huhtikuuta 2019. Vastaajista 1693 oli Iso-Britanniasta, 2051 Saksasta, 1004 Ranskasta, 1004 Tanskasta, 1006 Ruotsista, 1007 Suomesta ja 1004 Norjasta.