Intact Denmark

Omskæring - fup eller fakta? Brug Intact Denmarks parallelnotat som genvej til alle komplekse spørgsmål

Omskæringsdebatten er kompleks og sprængfarlig. Det fyger med sundhedsfaglige påstande, men hvad er fup og hvad er fakta? Intact Denmarks parallelnotat omskæring er et omslagsværk, der kan benyttes som genvej til viden om omskæring i forbindelse med borgerforslag, vejledning og omskæringsnotat. Brug parallelnotatet, når du vil have en hurtig guide til fakta om indgrebet og overblik over alle spørgsmål fra Folketinget til ministrene siden 2018.

Torsdag d. 19. november 2020 debatteres Intact Denmarks borgerforslag om omskæring igen i Folketinget. Forslaget blev fremsat i 2018 og fik over 50.000 støtter. Det har været behandlet i sundhedsudvalget lige siden. Nu overgår det til retsudvalget.

Borgerforslaget har fået nummer B07 i denne folketingssamling.

Folketingsmedlem Simon-Emil Ammitzbøll-Bille har fremsat et beslutningsforslag som støtte til borgerforslaget. Det behandles også torsdag. Beslutningsforslaget har fået nr. B06.

Indtil videre har borgerforslaget ført til, at der er blevet udarbejdet nyt notat om omskæring af Styrelsen for patientsikkerhed. Det blev offentliggjort i februar 2020. Der er ligeledes blevet udarbejdet en ny vejledning om omskæring. Offentliggjort i november 2020. Hele seks inviterede sundhedsfaglige selskaber valgte at trække sig fra udarbejdelsen af vejledningen som kritik af det faglige niveau. Blandt kritikerne var anæstesilæger, kirurger, urologer og børnelæger.

Intact Denmarks parallelnotat giver bla. et samlet overblik over den kritik, der er rejst af styrelsens notat og vejledning.

Udgangspunktet for notatet er det etiske standpunkt, at der bør indføres en 18 års aldersgrænse for omskæring. Man skærer da ikke i raske børn.

Information om Intact Denmark

Intact Denmark
Paltholmterrasserne 57D
3520 Farum

7199 2159https://intactdenmark.dk/

Intact Denmark arbejder for en 18 års aldersgrænse for omskæring og anden kønskirurgi på raske børn, uanset køn, kultur og religion. Man skærer da ikke i raske børn.

Foreningen består omskårne og intakte. Berørte og allierede. Vi kommer fra næsten hele det politiske spektrum. Nogle er troende, nogle er ikke. Vi har mange forskellige kulturer og overbevisninger, men mindst én ting forener os, vi mener, at alle menneskers grundlæggende ret til egen krop skal respekteres. Hverken drenge, piger eller interkønnede børn skal udsættes for kønskirurgi, hvis de ikke fejler noget.

Man skærer da ikke i raske børn.