TEKNIQ Arbejdsgiverne

Omfattende varmespild i de danske hjem

Del

Kun hver fjerde boligejer har en fast aftale om løbende at få tjekket sin varmeinstallation. Det viser en ny befolkningsundersøgelse fra TEKNIQ Arbejdsgiverne, der opfordrer til, at man indgår en serviceaftale, som sikrer, at varmeregningen ikke løber løbsk.

Kilde: Befolkningsundersøgelse fra TEKNIQ Arbejdsgiverne og YouGov.
Kilde: Befolkningsundersøgelse fra TEKNIQ Arbejdsgiverne og YouGov.

Varmespild er en del af hverdagen i mange danske hjem. I hvert fald viser en ny befolkningsundersøgelse fra TEKNIQ Arbejdsgiverne og YouGov, at kun 25 procent af de danske boligejere har en fast serviceaftale, som sikrer, at deres varmeinstallation fungerer optimalt.

Derudover kontakter 14 procent selv en installatør, når de mener, det er tid til at få tjekket anlægget.

”Vi ved af erfaring, at løbende service er den bedste måde at forebygge energispild og unødvendigt store varmeregninger på. Derfor er det også ærgerligt, at så relativt få boligejere har indgået en fast serviceaftale om fx at få efterset deres fjernvarmeinstallation eller gasfyr, til trods for at det oftest vil være en beskeden udgift,” siger Troels Hartung, chefkonsulent hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer cirka 4.100 virksomheder indenfor el, vvs og metal, og uddyber:

”Du skal betragte det lidt som service af din bil. De fleste gange vil der ikke være noget større at reparere. Men ved at få foretaget de løbende justeringer, fanger du fejlene før de bliver store, og du sørger samtidig for, at alt kører optimalt, så du får mest muligt ud af varmekilden.”

Ringer for sent

40 procent af de godt 2.000 deltagere i undersøgelsen får kun tjekket varmeanlægget, når der er noget galt.

”Og det er ikke smart. For når først du som boligejer har konstateret, at der er noget galt, vil det ofte være en noget mere omfattende, og dyrere, opgave at få udført de nødvendige reparationer. På den måde tjener en serviceaftale sig hurtigt ind igen,” siger Troels Hartung og forklarer:

”Samtidig risikerer du en unødvendig høj varmeregning år efter år, hvis ikke du sørger for, at anlægget kører optimalt.”

Han håber dog, at billedet vil ændre sig i takt med, at stadig flere danskere udskifter deres oliefyr og naturgas med eksempelvis en varmepumpe.

”De fleste installatører vil i den forbindelse tilbyde en serviceaftale sammen med installationen af den nye varmekilde. Men sker det mod forventning ikke, vil vi altså opfordre til, at man selv aktivt sørger for at få indgået en sådan aftale, så man får mest muligt ud af sin investering på både kort og længere sigt,” opfordrer Troels Hartung.

Nøgleord

Kontakter

Yderligere oplysninger:
Troels Hartung, chefkonsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne: 77 41 15 38

Billeder

Kilde: Befolkningsundersøgelse fra TEKNIQ Arbejdsgiverne og YouGov.
Kilde: Befolkningsundersøgelse fra TEKNIQ Arbejdsgiverne og YouGov.
Download
Troels Hartung, chefkonsulent hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Troels Hartung, chefkonsulent hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Download

Information om TEKNIQ Arbejdsgiverne

TEKNIQ Arbejdsgiverne
Paul Bergsøes Vej 6
2600 Glostrup

4343 6000http://www.tekniq.dk/

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer cirka 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.

Følg pressemeddelelser fra TEKNIQ Arbejdsgiverne

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra TEKNIQ Arbejdsgiverne

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum