Omfattende varmespild i de danske hjem

Varmespild er en del af hverdagen i mange danske hjem. I hvert fald viser en ny befolkningsundersøgelse fra TEKNIQ Arbejdsgiverne og YouGov, at kun 25 procent af de danske boligejere har en fast serviceaftale, som sikrer, at deres varmeinstallation fungerer optimalt.
Derudover kontakter 14 procent selv en installatør, når de mener, det er tid til at få tjekket anlægget.
”Vi ved af erfaring, at løbende service er den bedste måde at forebygge energispild og unødvendigt store varmeregninger på. Derfor er det også ærgerligt, at så relativt få boligejere har indgået en fast serviceaftale om fx at få efterset deres fjernvarmeinstallation eller gasfyr, til trods for at det oftest vil være en beskeden udgift,” siger Troels Hartung, chefkonsulent hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer cirka 4.100 virksomheder indenfor el, vvs og metal, og uddyber:
”Du skal betragte det lidt som service af din bil. De fleste gange vil der ikke være noget større at reparere. Men ved at få foretaget de løbende justeringer, fanger du fejlene før de bliver store, og du sørger samtidig for, at alt kører optimalt, så du får mest muligt ud af varmekilden.”
Ringer for sent
40 procent af de godt 2.000 deltagere i undersøgelsen får kun tjekket varmeanlægget, når der er noget galt.
”Og det er ikke smart. For når først du som boligejer har konstateret, at der er noget galt, vil det ofte være en noget mere omfattende, og dyrere, opgave at få udført de nødvendige reparationer. På den måde tjener en serviceaftale sig hurtigt ind igen,” siger Troels Hartung og forklarer:
”Samtidig risikerer du en unødvendig høj varmeregning år efter år, hvis ikke du sørger for, at anlægget kører optimalt.”
Han håber dog, at billedet vil ændre sig i takt med, at stadig flere danskere udskifter deres oliefyr og naturgas med eksempelvis en varmepumpe.
”De fleste installatører vil i den forbindelse tilbyde en serviceaftale sammen med installationen af den nye varmekilde. Men sker det mod forventning ikke, vil vi altså opfordre til, at man selv aktivt sørger for at få indgået en sådan aftale, så man får mest muligt ud af sin investering på både kort og længere sigt,” opfordrer Troels Hartung.
Nøgleord
Kontakter
Yderligere oplysninger:
Troels Hartung, chefkonsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne: 77 41 15 38
Billeder
Information om TEKNIQ
TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer cirka 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.
Følg pressemeddelelser fra TEKNIQ
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra TEKNIQ
Tårnhøj elpris: Sådan undgår du de dyre timer1.7.2025 15:44:02 CEST | Pressemeddelelse
Elprisen topper i aften, men med få tiltag og moderne løsninger kan danskerne nemt undgå at betale for meget, lyder det fra TEKNIQ.
TEKNIQ: Odsherred-sag bør føre til eftertanke1.7.2025 11:07:02 CEST | Pressemeddelelse
Rekonstruktionsplanen for Odsherred Varme er netop blevet godkendt, hvilket betyder, at det er virksomheder og borgerne, der står tilbage med konsekvenserne, lyder det fra erhvervsorganisationen TEKNIQ.
TEKNIQ: Virksomhederne har brug for flere udenlandske kolleger30.6.2025 11:21:07 CEST | Pressemeddelelse
En ny aftale er et vigtigt skridt på vejen mod at få flere internationale kolleger til danske virksomheder. Ikke mindst i det tekniske erhvervsliv, lyder det fra erhvervsorganisationen TEKNIQ.
Det tekniske erhvervsliv står sammen om mangfoldighed25.6.2025 10:12:08 CEST | Pressemeddelelse
TEKNIQ og Dansk El-Forbund står sammen om at fremme mangfoldighed i elbranchen. Det sker med afsæt i den overenskomstaftale, der blev indgået i foråret – som er i skarp kontrast til de politiske strømninger i USA, der udråber diversitet som skadelig.
TEKNIQ: Godt første skridt mod en slankere administration18.6.2025 12:12:31 CEST | Pressemeddelelse
Aftalen om at reducere med 6.500 årsværk i den offentlige administration sender et vigtigt signal. Det er begyndelsen på det nødvendige opgør med bureaukrati, der dræner velfærd og initiativ, lyder det fra erhvervsorganisationen TEKNIQ.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum