Om to år arbejder 300.000 i industrien

Alene sidste år skrev 6.700 flere lønmodtagere under på ansættelseskontrakter på de danske industrivirksomheder. Den tendens vil ifølge Dansk Metal fortsætte, så antallet af beskæftigede i industrien vil runde 300.000 personer i 2019.

Dansk og europæisk økonomi er i god gænge, og det kommer de danske industrivirksomheder til gode. Siden krisen, der ramte danske industrimedarbejdere hårdt, er kurven knækket, og nu går det støt fremad med beskæftigelsen i industrien.

”Udviklingen i antal beskæftigede i industrien i Danmark er et tydeligt bevis på, at der er rygvind til virksomhederne. De får mange ordrer ind, henter produktion hjem fra udlandet og ansætter flere hænder for at følge med. Det skal vi absolut glæde os over. Produktiviteten i industrien er også forbedret markant over de seneste tyve år, så alt i alt må vi konstatere, at krisen var hård, men den slog os ikke ihjel”, siger cheføkonom i Dansk Metal Thomas Søby.

I 2016 voksede beskæftigelsen i industrien med 6.700 personer. Med udgangspunkt i De Økonomiske Råds seneste prognoseopdatering og en særkørsel på ADAM-modellen, som Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har udarbejdet for Dansk Metal, forventer fagforbundet en beskæftigelsesfremgang i industrien på omkring 10.000 personer fra 2017 til og med 2019.

”Der er selvfølgelig usikkerheder i enhver spådom om fremtiden. Lige nu er de markante ubekendte, hvilken politik Trump vil køre som præsident i USA, hvilken Brexit vi bliver vidne til, forholdet til Rusland og det relativt usikre kinesiske marked. Men kigger vi på de lande, som danske virksomheder primært afsætter deres varer til, så er de også i økonomisk fremgang, hvilket indikerer, at vores eksport vil stige på de markeder”, siger Thomas Søby.

Det er i EU, danske virksomheder sælger de fleste af deres produkter. Trods en moderat vækstudvikling i euroområdet har danske industrivirksomheder formået at løfte produktionen mærkbart de seneste år, og i 2016 nåede Danmarks Statistiks produktionsindeks op på samme niveau som før finanskrisen – en udvikling der er fortsat ind i 2017.

”Beskæftigelsesfremgangen i industrien er selvfølgelig helt afhængig af, at der er kvalificeret arbejdskraft at hente for virksomhederne. Så hvis ikke virksomhederne lever op til deres løfte om at gøre en langt større indsats for at tage lærlinge, og hvis ikke vi får flere unge ind på erhvervsskolerne, så går udviklingen altså i stå. Man kan ikke bare sætte hvem som helst til at arbejde ved en drejebænk – det kræver nogle helt særlige kvalifikationer”, siger Thomas Søby, der er cheføkonom i Dansk Metal.

Ikke siden efteråret 2009 har der været 300.000 ansatte i industrien.

Læs hele analysen fra Dansk Metal her

Yderligere info: