Om natten fylder selvmordstanker i dobbelt så mange af samtalerne på BørneTelefonen

I timerne fra 02 til 07 er det i høj grad de tunge tanker, spørgsmål og bekymringer, der fylder hos børn og unge, når de kontakter BørneTelefonen og HØRT. Knap hver femte samtale om natten handler om selvmordstanker og selvskade, viser en analyse af samtalerne i det første halve år med døgnåben rådgivning. Rådgiverne har flere gange måttet hjælpe med at tage kontakt til politi, ambulance og andre myndigheder.

En pige på 14 år kontakter BørneTelefonen midt om natten. Hun er bange for, at hun vil komme til at skære i sig selv. I en anden samtale i nattetimerne fortæller en 12-årig dreng, at han lige er blevet voldtaget af sin far. Han ringer, mens faren ikke er der, og han er alene hjemme.

Mens langt de fleste børn og unge ligger i deres seng og sover om natten, er der andre, der ikke kan finde ro, og som har brug for hjælp og en voksen at tale med. Siden BørneTelefonen for et halvt år siden blev døgnåben, har rådgiverne i nattetimerne mellem 02-07 haft 1.290 samtaler om alt fra angst, vold og selvskade til kærlighed, venskaber og forholdet mellem børn og forældre.

Særligt de tunge samtaleemner fylder markant mere om natten end i BørneTelefonen og HØRT’s øvrige åbningstid, viser en ny analyse fra Børns Vilkår. Om natten henvender børn og unge sig med selvmordstanker i 13 % af samtalerne, hvilket er dobbelt så meget som for resten af døgnet. Samme tendens gør sig gældende for samtaler om selvskade, psykiske lidelser og angst.

”Det er nogle rystende og ret voldsomme henvendelser, vi ser på BørneTelefonen om natten. Børn og unge ringer og skriver med tanker og oplevelser, som ingen skal være alene med - slet ikke om natten, hvor det kan være rigtigt svært at få hjælp. Det bekræfter os i, at behovet for at være tilgængelig døgnet rundt er helt afgørende. I yderste tilfælde er det bogstavelig talt et spørgsmål om liv eller død,” siger Rasmus Kjeldahl, direktør i Børns Vilkår.

Analysen viser, at rådgiverne på BørneTelefonen og HØRT i de første seks måneder med natteåbent i flere tilfælde har måttet kontakte politi, ambulance eller psykiatrien, så børnene akut har kunnet få den hjælp, de har brug for.

Døgnåben før tid

Det er især de ældste børn og unge, der benytter sig af den udvidede åbningstid. Mest tydeligt er det for aldersgruppen 18 år og derover, der i højere grad henvender sig om natten sammenlignet med resten af døgnet. Den unge målgruppe henvender sig både via BørneTelefonen og HØRT, der i marts åbnede som et rådgivningstilbud målrettet unge mellem 15 og 24 år.

Efter planen skulle BørneTelefonen først være blevet et døgnåbent rådgivningstilbud i løbet af 2022, men takket være en kæmpe opbakning fra danskerne ved Børns Vilkårs Landsindsamling i 2021, samt øvrige donationer fra private, fonde og virksomheder, blev åbningen i nattetimerne fremrykket til d. 1. november 2021.

”Alle opkald og beskeder til BørneTelefonen er vigtige og derfor også vigtige at besvare. Men når børn og unge er alene i mørket og rækker ud til os med tanker om selvmord, eller fordi de netop har været udsat for et overgreb, så SKAL vi være der for dem. Det er vores vigtigste opgave. At vi takket være den store støtte har kunnet åbne før tid, har uden tvivl gjort en kæmpe forskel for mange børn og unge, der måske ellers ikke havde fået nogen hjælp,” siger Rasmus Kjeldahl.

Fakta:

• I de første seks måneder, hvor BørneTelefonen har haft åbent hele døgnet, har der været 1.290 samtaler om natten i den udvidede åbningstid mellem klokken 02 og 07.
  • Selvmordstanker, selvskade og angst fylder markant mere hos børn og unge om natten end BørneTelefonens øvrige åbningstid. Om natten handler 13,1 % af henvendelserne om selvmordstanker, mens det om dagen gælder for 6,6 % af samtalerne. For samtaler om psykiske lidelser er tallet 8,5 % mod 3,9 %, mens det for selvskade er 8,0 % mod 5,6 %.
  • Forholdet mellem børn og forældre er den hyppigste henvendelsesårsag om natten mellem 02 og 07 (13,7 % af samtalerne), mens selvmordstanker er den næsthyppigste.
  • BørneTelefonen har tlf. 116 111, og det er gratis og anonymt at ringe, sms’e eller chatte. HØRT er en døgnåben chat, som man tilgår via hørt.dk.
  • BørneTelefonen har eksisteret siden 1987 og har åbent alle dage året rundt.