Økologiske svineproducenter stormer frem

De danske økologiske svineproducenter har forbedret deres overskud med knap to millioner kroner på ét år. Det viser nye tal fra Landbrug & Fødevarers videnscenter, SEGES.

Det er i stigende grad økologisk flæskesteg og koteletter, der ryger i indkøbskurven, når forbrugerne handler i landets supermarkeder. Økologisk svinekød er så eftertragtet, at producenterne har forbedret deres overskud med næsten to millioner kroner fra 2014 til 2015. Det viser nye tal fra Landbrug & Fødevarers videnscenter, SEGES.

I 2014 var indtjeningen for de økologiske svineproducenter på 746.000 kroner, mens den i 2015 nåede op på 2,6 millioner kroner. Og 2016 tegner også til at blive en særdeles god forretning for de økologiske svineproducenter. Det glæder Hans Erik Jørgensen, der er formand for Landbrug & Fødevarers Økologisektion og selv økologisk svineproducent:

”De fleste af os kan være tilfredse. Og måske også lidt mere end dét. Det er længe siden, vi har fået så gode priser, som vi får nu. Men et par gode år retter selvfølgelig ikke op på det hele, hvis man har en stor gæld, der tynger,” siger Hans Erik Jørgensen.

I dag er han sammen med mere end 250 økologiske landmænd og økologiinteresserede til årsmøde i Landbrug & Fødevares Økologisektion. Den rekordhøje tilmelding vidner om den store tilslutning, økologerne oplever lige nu. Faktisk er Danmark det land i verden, der har den største økologiandel. Samlet set er 8,4 pct. af, hvad vi køber i butikkerne, økologi.

”Og jeg tror, at økologiandelen i 2016 kommer tæt på 10 pct. I 2015 steg salget af økologiske varer med 12 pct. i butikkerne, så det i alt udgør syv milliarder kroner. I år er der endnu mere turbo på, ” siger Hans Erik Jørgensen og henviser til den seneste undersøgelse fra analyseinstituttet Nielsen, der viser, at der i årets første seks måneder er sket en stigning på 18 pct. i forhold til samme periode sidste år.

Også eksporttallene viser, at økologerne har god grund til at være tilfredse.

”Vi har endnu ikke fået officielle tal for 2015, men vi regner med, at eksporten ligger på lige knap to milliarder. Det er en stigning på 10-12 pct. I Landbrug & Fødevarers Virksomhedsforum for Økologi har vi opjusteret vores forventninger til økologieksporten. Virksomhederne har nu ambitioner om at eksportere økologiske fødevarer for omkring tre milliarder kroner i 2020. Det er fortsat vore nære nabolande, der køber de største mængder, men i Landbrug & Fødevarer har vi forventninger til, at fjernmarkeder i Asien, Mellemøsten og USA får en større betydning i fremtiden. Derfor er vi også ude i verden sammen med vores medlemsvirksomheder med en masse økologi i tasken,” siger Hans Erik Jørgensen.

Hans Erik Jørgensen blev på årsmødet genvalgt som formand for Landbrug & Fødevarers Økologisektion. Thomas Helle fra Familielandbruget blev genvalgt til posten som næstformand.

For yderligere information, kontakt:

Hans Erik Jørgensen
, formand for Landbrug & Fødevarers Økologisektion, tlf.:  40 73 11 33

Linda Gjaldbæk Hansen, pressekonsulent i Landbrug & Fødevarer, tlf. 26 84 28 80, mail: lgjh@lf.dk

L&F: Vi står klar til at levere, Løkke3.10.2017 13:05pressemeddelelse

Fødevareklyngen kan og vil levere et endnu større bidrag til Danmarks vækst og velfærd. Sådan lyder det fra Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, efter statsministerens åbningstale. - Vores erhverv er en massiv vækstmotor i hele Danmark. Uanset om det handler om at skabe arbejdspladser, eksport, udnytte muligheder inden for digitalisering, innovation eller bæredygtighed, så er fødevareklyngen en af regeringens vigtigste samarbejdspartnere. Og vi kan levere endnu mere, hvis vi får de optimale vilkår, siger hun. Fødevareklyngen beskæftiger 186.000 personer og eksporterer årigt for 156 milliarder kroner. Fødevareklyngens nettovalutaindtjening opgøres til 84 mia. kroner, som går til dansks forbrug og velfærd. - Made in Denmark er et kvalitetsstempel. Men det er også et kvalitetsstempel, som vi skal fremtidssikre, så fødevareerhvervets eksport også fremover kan sikre tusindvis af arbejdspladser på tværs af Danmark. Men det kræver, at regeringen fortsætter af reformsporet, fo