Økologiske landmænd fra Sjælland og Møn nomineret til Årets Økolog

Benjamin Christensen og Randi Vinfeldt er en blandt de otte danske økologiske landmænd, der er blevet nomineret til titlen Årets Økolog 2018, som er en pris uddelt af Netto i samarbejde med Økologisk Landsforening. Kampagnen løber af stablen den 20. august og slutter den 19. september. Udover titlen vinder den heldige økolog en præmie på 100.000 kroner, som er øremærket til at udvikle økologens landbrug.

Netto er Danmarks største økologiske supermarked, og vi har en lang og målrettet ambition om at bringe økologien ud til så mange som muligt. Derfor er det også naturligt for os at fortælle danskerne historien om de landmænd, der har valgt at gå den økologiske vej og som er hovedårsagen til, at Netto hver dag har mere end 380 økologiske varer på hylderne ”, siger landedirektør hos Netto, Brian Seemann Broe.

Grise fra Ugerløse og is fra Møn

De otte kandidater er udvalgt, så de repræsenterer forskellige områder af Danmark, forskellige økologiske produkter og har en spredning på alder og køn. Fælles for dem alle er deres passion for økologi og et brændende engagement i deres landbrug. Benjamin Christensen er blevet nomineret fordi, han er en økologisk ildsjæl, der i 2010 udvidede sin produktion med et ismejeri. Gården, Pollerup Hovgaard, er siden blevet en attraktion både for lokale og turister.

Jeg har altid søgt efter en niche til mit landbrug – et ekstra ben at stå på - og så kom ideen med at starte et mejeri, hvor vi producerer is af økologisk mælk. Det passer perfekt sammen med resten af produktionen her på gården, for vi producere jo netop økologisk mælk”, forklarer Benjamin Christensen.

Det samme gælder Randi Vinfeldt, som er økologisk svineproducent. Hun er også passioneret omkring økologi, og fortæller:

Jeg har økologiske grise, fordi jeg elsker at arbejde med dem. Som økologer tilpasser vi de forhold, vi producerer under til dyrene – ikke omvendt. Det er en fornøjelse hver dag.

Randi driver sin virksomhed ”Vinfeldt Øko” ved Ugerløse på Sjælland, hvor hun bor sammen med sin datter. På gården bor der også 85 søer, som producerer omkring 1900 smågrise til videresalg om året. Randis gård holder altid dørene åbne, når Økologisk Landsforening afholder ”Sofari” (årlig tilbagevendende begivenhed, hvor man kan se og opleve dét, der kendetegner økologisk griseproduktion).

Danskernes valg

Om kampagnen siger Helle Borup Friberg, adm. direktør Økologisk Landsforening:

Alle danske økologer fortjener i princippet at få en pris. For de arbejder hver dag for at producere gode, sunde fødevarer til danskerne, som er produceret på en måde, der skåner vores natur og grundvand for sprøjtegifte og som sikrer dyrene et godt liv, hvor de kommer ud under åben himmel. Vi er glade for, at Netto vil være med til at give danskerne bedre indsigt i, hvordan de økologiske landmænd arbejder og hvilken forskel, de gør.

Det er danskerne, der bestemmer, hvem der vinder den eftertragtede titel og præmie. Det hele foregår på hjemmesiden www.årets-økolog.dk, hvor man også kan læse mere om de enkelte landmænd og se videoer fra marken.

Pressekontakt
Brian Seemann Broe, Landedirektør Netto, Group Communications, Salling Group, tlf. 87 78 50 02
Helle Borup Friberg, Adm. Direktør Økologisk Landsforening, tlf. 20308356

Benjamin Christensen fra Stege på Møn
Randi Vinfeldt fra Ugerløse på Sjælland

Netto er Danmarks foretrukne dagligvarekæde og største leverandør af økologi til de danske husstande. Det er vi stolte af. Lige siden Netto slog dørene op til den første butik i 1981, har danskerne taget godt imod idéen om, at alle skal have råd til kvalitet i hverdagen. Det betyder, at Netto er vokset og nu dækker hele Danmark med næsten 500 butikker. I 1990 åbnede Netto sin første butik i udlandet, og i dag er der 1.300 Netto-butikker fordelt i Sverige, Tyskland og Polen. Netto er en del af Salling Group. Læs mere om Netto på www.netto.dk.