Økologisk ø-ost, bæredygtigt muslingefiskeri og fynsk rygeost: Lidl sætter endnu flere lokale, danske varer på hylderne
Lidl har udvidet sit samarbejde med 15 små og mellemstore danske producenter. Her er lokale specialiteter som håndlavet fynsk rygeost, stenkværnet mel og håndplukkede muslinger fra Limfjorden i højsædet som en del af i dagvarekædens nye sortimentskampagne ”En bid af Danmark”.

Lidl har gjort det nemmere for sine kunder at sætte smagen af Danmark på bordet. Dagligvarekæden oplever en stigende efterspørgsel på danske fødevarer og har intensiveret sit samarbejde med små og mellemstore danske fødevareproducenter. Det er sket med en udvidelse af produktserien ”En bid af Danmark”, som består af omkring 40 produkter, hvor håndværket og de lokale danske traditioner er i fokus.
Serien spreder sig over mere end ti kategorier lige fra mejeri til pålægsprodukter, pålægschokolade, is og drikkevarer. I Lidls butikker kan man blandt andet møde produkter fra en landmand, der i 2016 valgte at lægge en hel ø om til økologi, mel og gryn, der males efter gamle håndværksdyder og verdens første MSC-certificerede muslinger. I dag er 40 procent af Lidls sortiment dansk, og tallet er stødt stigende, hvilket naturligvis glæder Rasmus Pape, der er indkøbsdirektør i dagligvarekæden.
”Vi ønsker at tilbyde danske produkter af høj kvalitet til en lav pris, hvor alle kan være med. Med ”En bid af Danmark”-serien får vi mulighed for at støtte og ikke mindst sætte fokus på mindre danske fødevareproducenter og få en række nye spændende specialiteter, der er dyrket og fremstillet lokalt, på hylderne i vores butikker,” siger Rasmus Pape.
Fra jord til bord
En af de 15 lokale Lidl-leverandører til ”En bid af Danmark”-serien er Vilsund Blue, der har til huse på Nykøbing Mors. Ude på Limfjorden sejler fiskere fra virksomheden rundt og fanger friske muslinger til Lidls danske butikker samt flere butikker i udlandet.
Muslingeproducenten var den første i verden til at opnå MSC-certificering for bæredygtigt muslingefiskeri og har siden 2019 været en fast del af Lidls sortiment. Vilsund Blue-direktør, Poul Kærgaard, er glad for det tætte samarbejde med Lidl, som blandt andet er med til at muliggøre klimavenlig seafood til endnu flere forbrugere.
”Vores mål er at blive danskernes foretrukne leverandør inden for bæredygtig og klimavenlig seafood, og her er Lidl en meget vigtig samarbejdspartner. Vi er superstolte af vores samarbejde. De har været med til at åbne døren til det danske og udenlandske marked, hvor vi i samarbejde har været med til at udvide forbrugernes horisont omkring muslinger som en lokal og klimavenlig fødevare,” siger Poul Kærgaard, direktør hos Vilsund Blue.
Alle produkter i ”En bid af Danmark”-serien har fået sit eget logo og forhandles i alle 138 Lidl-butikker i Danmark.
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder




Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 138 butikker.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Flere MSC-certificerede skaldyr fra Limfjorden til danskerne: Vilsund Blue og Lidl intensiverer samarbejdet10.5.2022 06:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl har netop lanceret produktserien ’En bid af Danmark’ for at gøre det nemmere at vælge lokale, danske kvalitetsprodukter. En af de danske leverandører er Vilsund Blue fra Nykøbing Mors, der glæder sig til at tilbyde skaldyr, som er certificeret af MSC.
Lidl henter international profil: Zita Szlavikovics bliver første kvindelige salgsdirektør i Danmark6.5.2022 10:22:59 CEST | Press release
Zita Szlavikovics er ny salgsdirektør i Lidl Danmark. Med mere end 20 års erfaring indenfor detail og handel samt bestridelse af stillinger som salgsdirektør og stedfortrædende CEO i andre Lidl-lande er Zita Szlavikovics godt rustet til opgaven.
Lidl donerer snacks og drikkevarer til Klovneløb i 56 byer, når tusindvis løber for Danske Hospitalsklovnes arbejde22.4.2022 12:23:00 CEST | Pressemeddelelse
For 11. år i træk afholder Danske Hospitalsklovne Klovneløb, og i år donerer Lidl snacks og drikkevarer til løbene i hele 56 danske byer. Her mødes familier og venner og løber for at samle penge ind, så endnu flere hospitalsklovne kan gøre en forskel for indlagte børn og unge på hospitaler i Danmark.
Så blev der lagt låg på: Lidl fejrede rejsegilde på sit nye hovedkontor i Aarhus21.4.2022 17:45:56 CEST | Pressemeddelelse
Byggeriet af Lidls danske hovedkontor på Godsbaneområdet i midten af Aarhus skrider hastigt frem. Torsdag d. 21. april blev der, som man siger blandt fagfolk, ’lagt låg på’, hvilket betyder, at råhuset står færdigt, og det blev markeret med taler, solskin og pølsevogn.
Lidl skærer ned på plastik og sparer op mod 76 % på emballagen til egen skylle- og opvaskemiddel20.4.2022 06:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Som en del af Lidls REset Plastik-strategi har dagligvarekæden optimeret emballagen på deres egen opvaske- og skyllemiddel for blandt andet at spare på mængden af plastik. Nature Packs er navnet på den nye emballage og består af op til 76 % mindre plastik i forhold til tilsvarende produkter i Lidls sortiment.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum