Økologisk ø-ost, bæredygtigt muslingefiskeri og fynsk rygeost: Lidl sætter endnu flere lokale, danske varer på hylderne
Lidl har gjort det nemmere for sine kunder at sætte smagen af Danmark på bordet. Dagligvarekæden oplever en stigende efterspørgsel på danske fødevarer og har intensiveret sit samarbejde med små og mellemstore danske fødevareproducenter. Det er sket med en udvidelse af produktserien ”En bid af Danmark”, som består af omkring 40 produkter, hvor håndværket og de lokale danske traditioner er i fokus.
Serien spreder sig over mere end ti kategorier lige fra mejeri til pålægsprodukter, pålægschokolade, is og drikkevarer. I Lidls butikker kan man blandt andet møde produkter fra en landmand, der i 2016 valgte at lægge en hel ø om til økologi, mel og gryn, der males efter gamle håndværksdyder og verdens første MSC-certificerede muslinger. I dag er 40 procent af Lidls sortiment dansk, og tallet er stødt stigende, hvilket naturligvis glæder Rasmus Pape, der er indkøbsdirektør i dagligvarekæden.
”Vi ønsker at tilbyde danske produkter af høj kvalitet til en lav pris, hvor alle kan være med. Med ”En bid af Danmark”-serien får vi mulighed for at støtte og ikke mindst sætte fokus på mindre danske fødevareproducenter og få en række nye spændende specialiteter, der er dyrket og fremstillet lokalt, på hylderne i vores butikker,” siger Rasmus Pape.
Fra jord til bord
En af de 15 lokale Lidl-leverandører til ”En bid af Danmark”-serien er Vilsund Blue, der har til huse på Nykøbing Mors. Ude på Limfjorden sejler fiskere fra virksomheden rundt og fanger friske muslinger til Lidls danske butikker samt flere butikker i udlandet.
Muslingeproducenten var den første i verden til at opnå MSC-certificering for bæredygtigt muslingefiskeri og har siden 2019 været en fast del af Lidls sortiment. Vilsund Blue-direktør, Poul Kærgaard, er glad for det tætte samarbejde med Lidl, som blandt andet er med til at muliggøre klimavenlig seafood til endnu flere forbrugere.
”Vores mål er at blive danskernes foretrukne leverandør inden for bæredygtig og klimavenlig seafood, og her er Lidl en meget vigtig samarbejdspartner. Vi er superstolte af vores samarbejde. De har været med til at åbne døren til det danske og udenlandske marked, hvor vi i samarbejde har været med til at udvide forbrugernes horisont omkring muslinger som en lokal og klimavenlig fødevare,” siger Poul Kærgaard, direktør hos Vilsund Blue.
Alle produkter i ”En bid af Danmark”-serien har fået sit eget logo og forhandles i alle 138 Lidl-butikker i Danmark.
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder
Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 151 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl og Mammen Mejeriernes specialost, Tange Sø Ost, vinder prestigefyldt European Private Label Award27.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Specielosten Tange Sø Ost fra Mammen Mejerierne vinder den prestigefyldte European Private Label Award i kategorien ‘Dairy products’. Osten er en del af Lidls særligt udvalgte private label-serie ‘En Bid af Danmark’, der består af produkter fra lokale, danske leverandører.
Lidl og Blå Kors deler overskudsmad ud til trængte familier i påsken26.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
For syvende år i træk går Lidl og Blå Kors sammen om at gøre en forskel, hvor Lidl donerer overskudsmad fra dagligvarebutikkerne til Blå Kors’ familienetværk, væresteder og Barnets Blå Hus over hele Danmark. Begge oplever, at samarbejdet gør en stor forskel i højtider som påsken, hvor lidt ekstra mad kan forsøde tilværelsen.
Lidl Danmark er ny hovedpartner på Madens Folkemøde22.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Når Madens Folkemøde slår dørene op 31. maj - 1. juni 2024, er det med en ny hovedpartner ved bordet. Lidl Danmark og Madens Folkemøde har indgået et partnerskab, som blandt andet betyder, at der i 2024 er særligt fokus på relationen mellem sundhed og mad, at Lidl Danmark bakker op om Ungdommens Madmøde, og at Madens Folkemøde får besøg af Lidl Danmarks danske producenter fra En Bid af Danmark.
Bjerringbro har fået sin første Lidl21.3.2024 13:00:00 CET | Pressemeddelelse
Torsdag morgen kunne butikschef Henriette Vorret klippe det røde bånd og officielt åbne Lidls første butik i Bjerringbro. Henriette og hendes team of lokalkendte ansigter fik en varm velkomst af en stor menneskare, der ventede spændt på at udforske byens nyeste dagligvarebutik.
Lidl åbner første butik i Marielyst på Falster21.3.2024 12:45:00 CET | Pressemeddelelse
Torsdag morgen åbnede dagligvarekæden Lidl dørene til sin første butik i Marielyst på Falster. I front for butiksteamet står den erfarne og lokalkendte butikschef Brian Kok, som ser frem til at lære kunderne endnu bedre at kende.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum