Økologisk ø-ost, bæredygtigt muslingefiskeri og fynsk rygeost: Lidl sætter endnu flere lokale, danske varer på hylderne

Lidl har udvidet sit samarbejde med 15 små og mellemstore danske producenter. Her er lokale specialiteter som håndlavet fynsk rygeost, stenkværnet mel og håndplukkede muslinger fra Limfjorden i højsædet som en del af i dagvarekædens nye sortimentskampagne ”En bid af Danmark”.

Den danske fiskerivirksomhed Vilsund Blue leverer friske, ferske muslinger til Lidls nye serie ”En bid af Danmark”, og samtidig arbejder virksomheden hver dag for at sikre, at fremtidige generationer også har adgang til Limfjordens delikatesser.

Lidl har gjort det nemmere for sine kunder at sætte smagen af Danmark på bordet. Dagligvarekæden oplever en stigende efterspørgsel på danske fødevarer og har intensiveret sit samarbejde med små og mellemstore danske fødevareproducenter. Det er sket med en udvidelse af produktserien ”En bid af Danmark”, som består af omkring 40 produkter, hvor håndværket og de lokale danske traditioner er i fokus.

Serien spreder sig over mere end ti kategorier lige fra mejeri til pålægsprodukter, pålægschokolade, is og drikkevarer. I Lidls butikker kan man blandt andet møde produkter fra en landmand, der i 2016 valgte at lægge en hel ø om til økologi, mel og gryn, der males efter gamle håndværksdyder og verdens første MSC-certificerede muslinger. I dag er 40 procent af Lidls sortiment dansk, og tallet er stødt stigende, hvilket naturligvis glæder Rasmus Pape, der er indkøbsdirektør i dagligvarekæden.

”Vi ønsker at tilbyde danske produkter af høj kvalitet til en lav pris, hvor alle kan være med. Med ”En bid af Danmark”-serien får vi mulighed for at støtte og ikke mindst sætte fokus på mindre danske fødevareproducenter og få en række nye spændende specialiteter, der er dyrket og fremstillet lokalt, på hylderne i vores butikker,” siger Rasmus Pape.

Fra jord til bord
En af de 15 lokale Lidl-leverandører til ”En bid af Danmark”-serien er Vilsund Blue, der har til huse på Nykøbing Mors. Ude på Limfjorden sejler fiskere fra virksomheden rundt og fanger friske muslinger til Lidls danske butikker samt flere butikker i udlandet.

Muslingeproducenten var den første i verden til at opnå MSC-certificering for bæredygtigt muslingefiskeri og har siden 2019 været en fast del af Lidls sortiment. Vilsund Blue-direktør, Poul Kærgaard, er glad for det tætte samarbejde med Lidl, som blandt andet er med til at muliggøre klimavenlig seafood til endnu flere forbrugere.

”Vores mål er at blive danskernes foretrukne leverandør inden for bæredygtig og klimavenlig seafood, og her er Lidl en meget vigtig samarbejdspartner. Vi er superstolte af vores samarbejde. De har været med til at åbne døren til det danske og udenlandske marked, hvor vi i samarbejde har været med til at udvide forbrugernes horisont omkring muslinger som en lokal og klimavenlig fødevare,” siger Poul Kærgaard, direktør hos Vilsund Blue.

Alle produkter i ”En bid af Danmark”-serien har fået sit eget logo og forhandles i alle 138 Lidl-butikker i Danmark.

Gundestrup Mejeri på Fyn leverer rygeost til En bid af Danmark-serien.
Bjerggaard på øen Barsø ud for Aabenraa leverer ost til En bid af Danmark-serien.
Nordjyske Vilsund Blue leverer muslinger i En bid af DAnmark-serien.

I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 138 butikker.