Økologisk ø-ost, bæredygtigt muslingefiskeri og fynsk rygeost: Lidl sætter endnu flere lokale, danske varer på hylderne

Lidl har gjort det nemmere for sine kunder at sætte smagen af Danmark på bordet. Dagligvarekæden oplever en stigende efterspørgsel på danske fødevarer og har intensiveret sit samarbejde med små og mellemstore danske fødevareproducenter. Det er sket med en udvidelse af produktserien ”En bid af Danmark”, som består af omkring 40 produkter, hvor håndværket og de lokale danske traditioner er i fokus.
Serien spreder sig over mere end ti kategorier lige fra mejeri til pålægsprodukter, pålægschokolade, is og drikkevarer. I Lidls butikker kan man blandt andet møde produkter fra en landmand, der i 2016 valgte at lægge en hel ø om til økologi, mel og gryn, der males efter gamle håndværksdyder og verdens første MSC-certificerede muslinger. I dag er 40 procent af Lidls sortiment dansk, og tallet er stødt stigende, hvilket naturligvis glæder Rasmus Pape, der er indkøbsdirektør i dagligvarekæden.
”Vi ønsker at tilbyde danske produkter af høj kvalitet til en lav pris, hvor alle kan være med. Med ”En bid af Danmark”-serien får vi mulighed for at støtte og ikke mindst sætte fokus på mindre danske fødevareproducenter og få en række nye spændende specialiteter, der er dyrket og fremstillet lokalt, på hylderne i vores butikker,” siger Rasmus Pape.
Fra jord til bord
En af de 15 lokale Lidl-leverandører til ”En bid af Danmark”-serien er Vilsund Blue, der har til huse på Nykøbing Mors. Ude på Limfjorden sejler fiskere fra virksomheden rundt og fanger friske muslinger til Lidls danske butikker samt flere butikker i udlandet.
Muslingeproducenten var den første i verden til at opnå MSC-certificering for bæredygtigt muslingefiskeri og har siden 2019 været en fast del af Lidls sortiment. Vilsund Blue-direktør, Poul Kærgaard, er glad for det tætte samarbejde med Lidl, som blandt andet er med til at muliggøre klimavenlig seafood til endnu flere forbrugere.
”Vores mål er at blive danskernes foretrukne leverandør inden for bæredygtig og klimavenlig seafood, og her er Lidl en meget vigtig samarbejdspartner. Vi er superstolte af vores samarbejde. De har været med til at åbne døren til det danske og udenlandske marked, hvor vi i samarbejde har været med til at udvide forbrugernes horisont omkring muslinger som en lokal og klimavenlig fødevare,” siger Poul Kærgaard, direktør hos Vilsund Blue.
Alle produkter i ”En bid af Danmark”-serien har fået sit eget logo og forhandles i alle 138 Lidl-butikker i Danmark.
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder

Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 164 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Mads Pedersen og Lidl-Trek fejrer grøn triumf i Vuelta a España14.9.2025 21:18:34 CEST | Pressemeddelelse
Mads Pedersen og Lidl-Trek kan fejre en stor triumf i Vuelta a España, hvor danskeren vinder den grønne pointtrøje. Sejren er kulminationen på tre ugers stærk holdindsats og et af årets højdepunkter for den danske stjerne, der også tog en etapesejr undervejs. Holdets gode resultater mærkes også i Lidls butikker, hvor Lidl-Trek-kollektionerne har oplevet stor efterspørgsel.
Vigtig kundeinformation vedr. 'Milbona High Protein Chocolate Pudding 200 g'5.9.2025 13:53:24 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark tilbagekalder 'Milbona High Protein budding chokolade 200 g' med bedst-før-dato d. 6. oktober 2025, da der kan være afvigende lugt/smag.
Lidl fortsætter partnerskaber med UEFA Europa League og UEFA Conference League efter en sæson med imponerende fanengagement2.9.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter et mindeværdigt år i europæisk fodbold ser Lidl frem til at fortsætte sit partnerskab som officiel partner for UEFA Europa League og UEFA Conference League i sæsonen 2025/26.
Lidl samler over 60 danske leverandører til klimadag: Vil accelerere fødevarebranchens grønne omstilling29.8.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag samlede Lidl en række af de største, danske fødevareproducenter til leverandørdag, hvor fokus var, hvordan man sammen kan arbejde med at nedbringe CO2-udledningerne i fødevarebranchen. Formålet med dagen var at informere og inspirere samt præsentere leverandørerne for et nyt, skræddersyet leverandørprogram, der skal klæde dem på til arbejdet med at sætte klimamål.
PARKSIDE samler Arnold Schwarzenegger og Ralf Moeller i ny gør-det-selv-kampagne28.8.2025 09:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Hollywood møder håndværk: I den nye kampagne for gør-det-selv-brandet PARKSIDE optræder Arnold Schwarzenegger og Ralf Moeller for første gang sammen. Med humor og energi viser de, hvordan alle kan kaste sig ud i gør-det-selv-projekter, uanset erfaring. Målet er at inspirere både erfarne hobbyfolk og nye entusiaster til at tage projekterne i egne hænder.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum