Økologisk landmand fra Hovborg nomineret til Årets Økolog

I løbet af de næste otte uger skal otte danske økologiske landmænd dyste om at blive Årets Økolog. En af dem er Nicolaj Pedersen fra Hovborg. Bag kampagnen står Netto, som i samarbejde med Økologisk Landsforening ønsker at hylde de danske økologer. Vinderen udpeges af danskerne.
Nicolaj Pedersen er nomineret til Årets Økolog

Nicolaj Pedersen fra Hovborg er en blandt otte danske økologiske landmænd, der er blevet nomineret til Årets Økolog, som er en pris givet af Netto i samarbejde med Økologisk Landsforening. Kampagnen løber af stablen i august og september. Udover titlen vinder den heldige økolog en præmie på 100.000 kroner, som er øremærket til at udvikle økologens landbrug.

”Netto oplever en stigende efterspørgsel fra kunder på økologiske varer. Derfor ligger det os naturligt, at fortælle danskerne historien om de landmænd, der er hovedårsagen til at Netto hver dag har mere end 350 økologiske varer på hylderne. Vi ønsker at hylde det mod som økologerne har, når de omlægger fra konventionel landbrug til økologisk landbrug, ” siger landedirektør hos Netto Brian Seemann Broe, der desuden håber at Årets Økolog kan bidrage til at bringe vidensniveauet endnu højere op og dermed styrke danskernes bevidsthed om økologi og de fordele der er forbundet med det.

Danskerne bestemmer

De otte kandidater er udvalgt, så de repræsenterer forskellige områder af Danmark, forskellige økologiske produkter og har en spredning på alder og køn. Fælles for dem alle er deres passion for økologi og et brændende engagement i deres landbrug. Nicolaj Pedersen er bl.a. blevet udvalgt, fordi han ansætter elever på gården og bidrager med viden og økonomiske investeringer, når de unge landmænd vil starte deres eget.

”Det er herligt, at Netto har taget initiativ til at hylde de økologiske producenter. Økologerne knokler hver dag for at forsyne danskerne med sunde, rene fødevarer, som er produceret på en måde, der skåner vores natur og grundvand for sprøjtegifte, og som samtidig sikrer dyrene et godt liv, hvor de kommer ud under åben himmel. De fortjener i bund og grund alle sammen en pris. Men det bliver spændende at se, hvem danskerne mener, der skal vinde titlen som Årets Økolog,” siger Per Kølster, formand for Økologisk Landsforening – Danmarks forening for økologiske landmænd, virksomheder, køkkenprofessionelle og andre ildsjæle, der brænder for økologi.

Det er danskerne, der stemmer om, hvem der skal løbe med den eftertragtede titel og præmie. Det hele foregår på hjemmesiden www.årets-økolog.dk, hvor man også kan læse mere om de enkelte landmænd og se videoer fra marken.

Pressekontakt:
For interviews, billeder, videoer m.m.
Hill+Knowlton Strategies
Andreas Hedensten
Tlf: 28926494
E-mail: andreas.hedensten@hkstrategies.com

Øvrige kontakter:
Brian Seemann Broe
Landedirektør Netto
Dansk Supermarked Group

Økologisk Landsforening
Per Kølster
E-mail: pk@okologi.dk

Nicolaj Pedersen er nomineret til Årets Økolog
Nicolaj Pedersen

Netto er Danmarks største discountdagligvarekæde og største leverandør af økologi til de danske husstande. Det er vi stolte af. Lige siden vi slog dørene op til vores første butik i 1981, har danskerne taget godt imod vores ide om, at alle skal have råd til kvalitet i hverdagen. Det betyder, at vi er vokset og nu dækker hele Danmark med 462 butikker. I 1990 åbnede vi vores første butik i udlandet, og i dag har vi i alt 1300 Netto-butikker fordelt i Sverige, Tyskland og Polen. Netto er en del af Dansk Supermarked Group.

Som den største discountdagligvarekæde har Netto et ansvar for at sætte et særligt aftryk i fødevareindustrien. Det betyder bl.a., at Netto er de første i detailvarehandlen, der har introduceret en mejeriserie med fokus på dyrevelfærd. Derudover har Netto et tæt samarbejde med lokale producenter af økologiske varer.