Økologisk landmand fra Fyn er nomineret til Årets Økolog 2018

I løbet af de næste otte uger skal otte danske økologiske landmænd kæmpe om at blive Årets Økolog. Blandt de nominerede er Morten Bjerre fra Nedermarken ved Aarup på Fyn. Bag kampagnen, som kører for andet år i træk, står Netto, som i samarbejde med Økologisk Landsforening ønsker at hylde de danske økologer. Vinderen udpeges suverænt af danskerne.

Morten Bjerre fra Nedermarken ved Aarup på Fyn

Det fynske landbrug, Nedermarken, er et ud af otte danske økologiske landbrug, hvor indehaverne er blevet nomineret til titlen Årets Økolog 2018. En pris der uddeles af Netto i samarbejde med Økologisk Landsforening. Kampagnen starter 20. august og slutter 19. september, og udover titlen vinder den heldige økolog en præmie på 100.000 kroner, som er øremærket til at udvikle økologens landbrug.

Netto er Danmarks største økologiske supermarked, og vi har en lang og målrettet ambition om at bringe økologien ud til så mange som muligt. Derfor er det også naturligt for os at fortælle danskerne historien om de landmænd, der har valgt at gå den økologiske vej og som er hovedårsagen til, at Netto hver dag har mere end 380 økologiske varer på hylderne ”, siger landedirektør hos Netto, Brian Seemann Broe.

Et økologisk og socialt ansvar

De otte kandidater er blevet udvalgt, så de repræsenterer forskellige områder af Danmark, forskellige økologiske produkter og har en spredning på alder og køn. Og her tegner Fyn sig på Danmarkskortet med Morten Bjerre som repræsentant. Tilfælles med de andre nominerede økologiske landmænd har Morten Bjerre en stor passion for økologi og et brændende engagement i sit landbrug – krydret med en lyst til altid at gøre tingene endnu bedre.

Morten Bjerre fortæller om sit landbrug, som også tæller et værested for mentalt handicappede voksne og en Rudolf Steiner børnehave, at:

Jeg mener, at vi alle sammen har et socialt ansvar for at passe på hinanden og på naturen. Vi kan alle sammen træffe et valg - vi kan for eksempel vælge økologiske produkter og være med til at gøre en forskel.

På gården, Nørregård, indgår alle i den daglige drift. Gården fungerer som arbejdsplads for beboerne på bostedet, mens de små poder i børnehaven leger lige op ad økologiske grøntsager – og spiser dem til frokost. Denne cirkulære tilgang er helt i tråd med Moren Bjerres overbevisning om, at det økologiske ansvar ligger hos os alle.

Danskernes valg

Om kampagnen siger Helle Borup Friberg, adm. direktør i Økologisk Landsforening:

Alle danske økologer fortjener i princippet at få en pris. For de arbejder hver dag for at producere gode, sunde fødevarer til danskerne, som er produceret på en måde, der skåner vores natur og grundvand for sprøjtegifte, og som sikrer dyrene et godt liv, hvor de kommer ud under åben himmel. Vi er glade for, at Netto vil være med til at give danskerne bedre indsigt i, hvordan de økologiske landmænd arbejder og hvilken forskel, de gør.

Det er danskerne, der bestemmer, hvem der vinder den eftertragtede titel og præmie. Det hele foregår på hjemmesiden www.årets-økolog.dk, hvor man også kan læse mere om de enkelte landmænd og se videoer fra marken.

Pressekontakt
Brian Seemann Broe, Landedirektør Netto, Group Communications, Salling Group, tlf. 87 78 50 02
Helle Borup Friberg, Adm. Direktør Økologisk Landsforening, tlf. 20308356

Morten Bjerre fra Nedermarken ved Aarup på Fyn

Netto er Danmarks foretrukne dagligvarekæde og største leverandør af økologi til de danske husstande. Det er vi stolte af. Lige siden Netto slog dørene op til den første butik i 1981, har danskerne taget godt imod idéen om, at alle skal have råd til kvalitet i hverdagen. Det betyder, at Netto er vokset og nu dækker hele Danmark med næsten 500 butikker. I 1990 åbnede Netto sin første butik i udlandet, og i dag er der 1.300 Netto-butikker fordelt i Sverige, Tyskland og Polen. Netto er en del af Salling Group. Læs mere om Netto på www.netto.dk.

Økologiske landmænd fra Midtjylland og Samsø nomineret til Årets Økolog20.8.2018 08:00pressemeddelelse

I løbet af de næste otte uger skal otte økologiske landmænd m/k dyste om at blive Årets Økolog. Blandt de nominerede er Hester Callaghan og Bjarke Jensen fra Samsø, Mikkel Juhl Nielsen fra Djursland og Karl Henning Mikkelsen fra Brande. Bag kampagnen, som kører for andet år i træk, står Netto som i samarbejde med Økologisk Landsforening, ønsker at hylde de danske økologer. Vinderen udpeges suverænt af danskerne.