Økologisk Høstmarked med ministerbesøg og fokus på grundvand

Lokale landmænd på Bornholm inviterer i weekenden 31. august og 1. september for første gang til Økologisk Høstmarked. Markedet er en mulighed for at opleve, hvor maden kommer fra og samtidig blive klogere på, hvordan økologi er med til at skåne grundvandet for mødet med pesticider. Et af de bornholmske høstmarkeder får også besøg af Miljøminister Lea Wermelin.

Som noget nyt kan man i år komme til Økologisk Høstmarked på Bornholm, hvor fire økologiske gårde har valgt at deltage – alle for første gang. Høstmarkedet afholdes i weekenden den 31. august og 1. september og er for alle, som har lyst til at se dyrene tæt på, smage på grøntsager og få en førstehåndsoplevelse af, hvor den økologiske mad kommer fra.

Miljøminister på besøg og mange andre oplevelser
I Allinge kan man besøge Marken-Bornholm, som er et nystartet frilandsgartneri på åben mark i naturskønne omgivelser, hvor der dyrkes over 30 slags grøntsager. Her inviteres gæsterne på rundvisning, en snak med bonden og til at gå rundt på egen hånd.  Det er også muligt at besøge Svaneke Grønt og Bornholms Bær i nærheden af Rønne.

Miljøminister Lea Wermelin (S) besøger Plantagen i Svaneke lørdag den 31. august, hvor Foreningen Økobornholm har inviteret en række af øens økologiske producenter og andre aktører til at skabe et høstmarked fyldt med aktiviteter. Ministeren deltager blandt andet i en paneldebat om, hvordan vi sikrer at også næste generation har rent grundvand.

Rent grundvand til kommende generationer
Rent grundvand til kommende generationer, og hvordan vi alle sammen med vores indkøb kan være med til at skåne grundvandet for mødet med pesticider er et tema på dette års Økologisk Høstmarked. Og det er der en grund til:

”I de seneste år er der konstateret pesticider i mere og mere grundvand, og mange vandboringer er derfor lukket. Med høstmarkedet i år vil vi gerne gøre opmærksom på, at økologi er med til at skåne grundvandet for mødet med pesticider. På høstmarkederne kan man blive klogere på, hvordan ens indkøb kan være med til at sikre rent grundvand til de kommende generationer.  Og så er høstmarkedet som altid også en mulighed for at komme helt tæt på økologi, dyr, grøntsager, besøge gårdbutikker og få sjove oplevelser,” siger formand for Økologisk Landsforening, Per Kølster, som derfor opfordrer alle til at deltage.

FAKTA OM drikkevandsboringer og pesticider
I de seneste årtier er antallet af drikkevandsboringer der lukkes pga. forurening vokset. En undersøgelse fra marts 2019 af over 2700 vandboringer viser, at mere end fire ud af ti boringer er forurenet med pesticider eller nedbrydningsprodukter fra pesticider. I over hver tiende boring blev der fundet pesticider over de tilladte grænseværdier. Undersøgelsen er gennemført af GEUS, et selvstændigt geologisk datacenter.

FAKTA OM Økologisk Høstmarked
Økologisk Høstmarked afholdes den 31. august og 1. september 2019 på gårde i hele landet. Økologisk Høstmarked er en fælles årlig begivenhed, som arrangeres af Økologisk Landsforening i samarbejde med værter over hele landet. Høstmarkedet går mere end 25 år tilbage og har udviklet sig til en landsdækkende begivenhed, som over 80 gårde fordelt i hele landet i år deltager i.

På hjemmesiden www.høstmarked.dk er det muligt at læse mere om, hvad der kan opleves på de enkelte gårde og finde den gård, der passer til interesse og kørselsafstand. Beskrivelserne opdateres løbende, så hold øje med favoritgårdene.

Sidste år valgte 75.000 danskere at bruge en dag på at besøge den lokale økologiske landmand til Økologisk Høstmarked.

FAKTA om paneldebatten
Temaet for paneldebatten er rent grundvand, den afholdes i tidsrummet 13.15 – 13.50 på Plantagen, Østermarievej 4E, 3740 Svaneke. Ministeren og paneldeltagerne er tilgængelige for pressen efter paneldebatten. I panelet deltager:

-          Lea Wermelin Miljøminister (S)

-          Rasmus Sielemann Christensen, Adm. direktør Bornholms Energi & Forsyning

-          Per Kølster, Formand for Økologisk Landsforening

-          Morten Riis, Viceborgmester på Bornholm

-          Lars-Ole Hjorth-Larsen, Formand for Bornholms Landbrug

-          Mads Kissow, forperson for Økobornholm f.m.b.a

-          Morten Søfting, Initiativet Rent drikkevand Bornholm

Fotos og film til fri redaktionel afbenyttelse:
Download til fri redaktionel afbenyttelse pressefotos og  stemnings film  til brug på fx hjemmesider.
Foto og film er optaget fra tidligere års Økologisk Høstmarked.

For yderligere oplysninger om Økologisk Høstmarked:
Per Kølster, formand, Økologisk Landsforening, pk@okologi.dk, 22 22 07 37,

David Erichsen, pressemedarbejder, Økologisk Landsforening, dae@okologi.dk, 31 40 99 85
Birgitte Nygaard, projektleder, Økologisk Landsforening, bny@okologi.dk, 30 32 87 33

Mads Kissow, Økobornholm, mads@kissow.dk , 52 65 95 92 (ministerbesøg)

Bornholms Bær, 29 89 85 75
Svaneke Grønt, 56 49 72 30