Økologi steg med 30% i 2016

Forbrugerne efterspørger økologi i stigende grad, og det kan landbruget mærke. Det fortæller DLG, Europas næststørste landbrugsvirksomhed, i sin årsrapport, som offentliggøres i morgen.

Økologisk kvæg

Efterspørgslen på foder til økologisk husdyrproduktion er steget med næsten 30% alene i 2016. Det viser nye tal fra Danmarks førende producent af økologisk foder, DLG, der spiller en markant rolle i at sikre den økologiske fødevareproduktion i Danmark.

Efterspørgslen er så markant, at der er begyndende mangel på danskproducerede økologiske varer – også selvom 1.132 landmænd har søgt om at udvide deres areal i 2016. Heraf var 450 helt nye økologer.

”Fortsætter den nuværende efterspørgsel fra landbruget på økologisk foder fra DLG, skal der omlægges arealer svarende til 30.000 tons afgrøder i 2017. Vores største udfordringer er at skaffe nok råvarer og korn til den stigende efterspørgsel på økologiske varer, og derfor er vi i høj grad interesseret i at komme i kontakt med flere økologiske planteavlere,” fortæller Henrik Kløve, chef for økologi hos DLG.

Den økologiske fødevareproduktion er i dag i rivende udvikling. Danmark har den største økologi-markedsandel i verden, og salget af økologiske fødevarer er vokset markant i landets supermarkeder. Det er især økologiske mejeriprodukter, æg, havregryn og mel, som vi kommer i indkøbskurven, men også visse typer af frugt og grønt.

DLG offentliggør en samlet status på økologi, en ny strategi og resten af årsrapporten i morgen, tirsdag den 21. februar, på deres hovedkontor på Axelborg i København.

Om DLG

• DLG er et landmandsejet andelsselskab fra 1898, med en omsætning på 50 mia. kr. DLG er dermed en af Danmarks største virksomheder
  • Koncernen har 6.500 ansatte, heraf 2.500 i Danmark og de resterende er fordelt over de 11 andre lande, koncernen har aktiviteter i
  • DLG håndterer 10 mio. tons afgrøder årligt
  • Det endelige årsregnskab vil blive offentliggjort den 21. februar på hovedkontoret på Axelborg. For deltagelse kontakt kommunikationschef Jes Randrup på jesr@dlg.dk eller tlf.: 42 19 05 35.

Økologisk kvæg
Økologiske smågrise
DLG's økologiske fabrik i Skave

DLG er Europas største grovvareselskab og er ejet af de danske landmænd. I 2016 havde vi en omsætning på 49 mia. kr., hvoraf størstedelen hentes i udlandet med Tyskland som det største udenlandske marked. DLG har ca. 6.500 medarbejdere i over 12 lande, heraf ca. 2.500 medarbejdere i Danmark og ca. 3.500 i Tyskland.