Økologi hitter i kantiner og storkøkkener

Landets kantiner, storkøkkener, restauranter og cateringvirksomheder brugte i 2015 langt flere økologiske råvarer end året før. Salget er steget med 27 pct. til i alt 1.661 mio. kr. viser nye tal fra Danmarks Statistik. Landbrug & Fødevarer forventer en lige så stor stigning i 2016.

Det røde Ø-mærke er populært i køkkenerne på landets plejehjem, sygehuse og restauranter. Det samme gælder i kantiner, børnehaver og andre storkøkkener. Faktisk så populært, at økologiske varer udgjorde 7,6 pct. af det samlede salg af madvarer til foodservice i 2015. Stigningen glæder Landbrug & Fødevarer.

”Vi havde forventet en stigning, men at salget er steget med 27 pct. kommer som en glædelig overraskelse. Det er mere, end vi forventede, men samtidig er det en stigning, der giver god mening. For der er godt gang i omlægningen til økologi i mange af landets kommuner, og efterspørgslen til de private køkkener er stadig stigende,” siger chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer, Andreas Buchhave Jensen.

Der er store stigninger på langt de fleste varegrupper. Kolonialvaregruppen er steget fra 436 mio. kr. til 557 mio. kr. En stigning på 28 pct., mens salget af frugt- og grønt er steget med 38 pct. til i alt 356 mio. kr.

De mest populære varer er dog stadig økologisk mælk og andre mejerivarer, der udgør 36 pct. af det samlede økologiske foodservicesalg.

”Det er meget positivt, at salget af alle varegrupper stiger. Det betyder, at de ude i køkkenerne gerne vil lave måltider med så mange økologiske råvarer som muligt. De udskifter ikke bare agurkerne med økologiske agurker,” siger Andreas Buchhave Jensen.

Selvom mange kommuner er godt i gang med omlægningen til økologi, er det stadig den private sektor, der køber mest økologi. I 2015 stod den for 56 pct. af forbruget svarende til varer for ca. 936 mio. kr. Især salget af økologi til kantiner på private arbejdspladser er steget fra 324 mio. kr. i 2014 til 458 mio. kr. i 2015.

”Vi forventer, at salget af økologi til foodservicesektoren vil stige med op til 15-20 pct. i år. Flere og flere storkøkkener er godt i gang med omlægningen til økologi, og det vil give øget efterspørgsel. Samtidig stiger antallet af restauranter med ’Det Økologisk Spisemærke’, fordi mange danskere vil have mad lavet på økologiske råvarer, når de går ud for at spise. Så jeg spår økologien en lys fremtid i foodservicesektoren.”

Det samlede salg af økologiske varer i Danmark i 2015 kan opgøres til 9,6 mia. kr. Det svarer til, at hver dansker spiser økologiske fødevarer for omkring 1.700 kr. om året.

For yderlige informationer:
Andreas Buchhave Jensen, chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer, mobil: 28 96 08 30, tlf. 33 39 40 10, mail: anbj@lf.dk