ØKODAG 19 APRIL Dans med øko-køerne og byd foråret velkomment

Økologiske landmænd over hele landet byder inden for på gården, når øko-køerne lukkes ud af staldene for at komme på græs søndag d. 19. april 2020.

Tag familien med på gårdbesøg og oplev køerne danse ud på græs søndag d. 19. april .

Længes du også efter forår, sol og frisk luft? Så er du slet ikke alene. Øko-køerne er i gang med at børste vinterens hø af sig og lave de indledende knæbøjninger til at danse sig ud på græsset og ud i den friske luft. Vil du danse med?

Så ta’ familien, et par praktiske sko og madkurven under armen og kom med til den populære forårsfest for øko-køerne, Økodag, søndag den 19. april 2020.

På økologiske gårde over hele landet slår landmændene stalddørene op for køerne præcis kl. 12, hvor dansen begynder. Før og efter kan du og familien gå på opdagelse på gården, få en snak med landmanden og deltage i forskellige forårsaktiviteter fra klokken 10-14.

På Danmarkskortet på www.økodag.dk kan du se, hvilke gårde der inviterer til Økodag, læse mere om gårdene og familierne, der bor på dem.

I 2019 deltog 204.000 danskere i Økodag. For mange er Økodag blevet en tilbagevendende begivenhed, som både børn og voksne hygger sig med. Samtidig er det en lærerig oplevelse at se køerne på helt tæt hold, få en rundvisning på gården og en snak med landmanden om de økologiske køers levevilkår.

”Økodag er en sjov og hyggelig forårssøndag, hvor du kan komme helt tæt på dyrene, smage på mælken, møde den økologiske landmand og blive klogere på, hvad økologi er. Her kan forældre og bedsteforældre tage deres børn og børnebørn med ud og opleve, at øko-mælken ikke kommer fra en karton, men fra en malkeko, der kommer ud under åben himmel,” siger Hannah Tappe Clemmensen, projektleder i Økologisk Landsforening.

Samtidig dedikerer Økologisk Landsforening altid Økodag til et særligt tema. I 2020 er der fokus på, at det røde Ø-mærke fylder 30 år.

”Ø-mærket har haft enorm betydning for, at mere end en tredjedel af den mælk, vi køber, nu er økologisk og dermed betydning for, at flere køer kommer på græs, at dyrevelfærden er blevet væsentligt forbedret og at de økologiske køer får 100 pct. økologisk foder” siger Hannah Tappe Clemmensen.

Vidste du at:

• 12 pct. af den danske mælkeproduktion er økologisk
  • Der er mere end 200.000 økologiske kvæg i Danmark
  • 32 pct. af den mælk, som sælges i butikkerne, er økologisk
  • Økologisk kvæg skal være på græs fra april til november mindst seks timer om dagen
  • Danskerne er verdensmestre i økologi, og omkring 2 mio. har været til Økodag siden 2005

Økodag gennemføres af Økologisk Landsforening i samarbejde med de økologiske landmænd og mejerierne.

Hannah Tappe Clemmensen, projektleder, Økologisk Landsforening, tlf. 25 42 93 00 – htc@okologi.dk

Vivienne Kallmeyer, pressemedarbejder Økologisk Landsforening, tlf. 25 42 93 02 – vk@okologi.dk

Økodag byder på mange sjove oplevelser for hele familien.

GRATIS BLOMSTERFRØ: Hjælp de vilde bier! Så blomster og vælg økologi28.4.2022 13:04:36 CEST | Pressemeddelelse

Giv bierne en hjælpende hånd – så blomster og vælg økologi. Økologisk Landsforening uddeler søndag d. 1. maj 50.000 gratis blomsterfrøposer i alle føtex-butikker til forbrugerne. Der skal være flere blomster til de vilde bier, da de er vigtige for os alle sammen. De sørger for, at vi får mad på bordet og ifølge FN’s fødevare- og landbrugsorganisation er bier og andre bestøvere essentielle for EU’s fødevareproduktion.

Oplev livet hos de økologiske grise5.4.2022 10:51:51 CEST | Pressemeddelelse

En lille gris kigger ud af hytten. Måske er der andre smågrise at lege med ude på folden? Lidt efter drøner de nysgerrige smågrise rundt om soen og roder nysgerrigt i jorden med deres små tryner. Den slags scener kan du opleve til eventen Sofari. Søndag d. 22. maj kl. 10-14 kan du komme tæt på soen og smågrisene, der lever ude hos danske økologer. Og møde landmanden, der passer godt på dyrene. Randi Vinfeldt er talsperson for Sofari. Hun er også vært på en af de 13 gårde fordelt over hele landet, der åbner produktionen op for en hyggelig oplevelse. På mange af gårdene kan gæsterne smage på produkter lavet af gris fra gården, børnene kan få en gratis pixibog, og der er et opskriftshæfte til de voksne. Det helt centrale ved Sofari er dog at opleve det økologiske griseliv. ”Gæsterne bliver begejstrede over at se dyrene gå ude – og hvordan grisene får mulighed for at leve et mere naturligt liv. Smågrisene er vildt undersøgende og tager på mange små ture for at opleve verden. Bliver det hel