Økodag: 130.000 har booket billet til at se køerne springe på græs

Det er forårets store festdag. Køerne springer på græs, og for første gang siden 2019 er der publikum ude på gårdene. 130.000 har booket billet til Økodag. Det bliver en dag med god dyrevelfærd og oplevelser for både børn og voksne.

130.000 har booket billet til Økodag.

Køerne er klar, og det er publikum også. For første gang siden 2019 springer køerne på græs med publikum. Klokken 12.00 lukkes portene op i stalde landet over, og børn og voksne kan være med til at fejre, at de økologiske køer kommer ud under åben himmel. Der er 130.000, der har booket gratis billetter til Økodag i hele landet og på flere gårde er der udsolgt.

”Nu er Økodag her endelig. Det er dagen, der sparker forårssæsonen i gang i det økologiske landbrug. Jeg glæder mig til at komme ud og opleve dagen sammen med voksne og børn fra nær og fjern og dele glæden ved den gode dyrevelfærd, der er i det økologiske landbrug,” siger Louise Køster, forperson, Økologisk Landsforening.

Fysisk og live

Det er nyt, at man skal booke billet til Økodag. Det har været efterspurgt af landmændene, som er værter på dagen.

”På den måde kommer det hele til at foregå lidt mere på landmandens præmisser, og det gør det nemmere for dem at sikre optimale parkeringsforhold, og at alle gæster får mulighed for at komme tæt på dyrene,” siger Malene Jensen, som er projektleder for Økodag hos Økologisk Landsforening.

Økodag skal helst opleves ude på gårdene, men hvis man er forhindret i at komme ud, så sender vi igen i år live på Facebook. I år er det fra Hedegaard i Aulum, hvor Micki Cheng er vært sammen med gårdens børn.

”De to seneste år har vi oplevet en overvældende interesse for vores online-Økodag. Vi er nået næsten hele verden rundt, blandet andet takket være de danske ambassader. Men der kan også være andre grunde til, at man ikke kan komme ud til en gård. Vi vil dele Økodag med alle, så derfor sender vi live på Facebook,” fortæller Malene Jensen, projektleder for Økodag, Økologisk Landsforening.

Liven starter kl. 11.50 og varer indtil køerne er lukket ud på græs.

Om Økodag

Som dansker er du en del af verdens økologi-nation nummer ét. Vi er det land i verden, der køber flest økologiske fødevarer. Så når de økologiske landmænd over hele landet hvert år inviterer til Økodag, plejer det det at være et stort tilløbsstykke, hvor der kommer flere hundrede tusinde.

• Økodag® er et registreret varemærke, hvilket betyder, at man altid skal nævne Økologisk Landsforening i sammenhæng med Økodag
  • Økodag har eksisteret siden 2005
  • Økodag arrangeres af Økologisk Landsforening i samarbejde med de økologiske landmænd og de økologiske mejerier Arla, Thise, Naturmælk, Øllingegaard, Them og Gläserne Meierei. Økodag har fået midler fra Mælkeafgiftsfonden og Fonden for Økologisk Landbrug.

For pressehenvendelser:

Marendine Ladegaard, pressemedarbejder, 2016 4434

130.000 har booket billet til Økodag.

GRATIS BLOMSTERFRØ: Hjælp de vilde bier! Så blomster og vælg økologi28.4.2022 13:04:36 CEST | Pressemeddelelse

Giv bierne en hjælpende hånd – så blomster og vælg økologi. Økologisk Landsforening uddeler søndag d. 1. maj 50.000 gratis blomsterfrøposer i alle føtex-butikker til forbrugerne. Der skal være flere blomster til de vilde bier, da de er vigtige for os alle sammen. De sørger for, at vi får mad på bordet og ifølge FN’s fødevare- og landbrugsorganisation er bier og andre bestøvere essentielle for EU’s fødevareproduktion.

Oplev livet hos de økologiske grise5.4.2022 10:51:51 CEST | Pressemeddelelse

En lille gris kigger ud af hytten. Måske er der andre smågrise at lege med ude på folden? Lidt efter drøner de nysgerrige smågrise rundt om soen og roder nysgerrigt i jorden med deres små tryner. Den slags scener kan du opleve til eventen Sofari. Søndag d. 22. maj kl. 10-14 kan du komme tæt på soen og smågrisene, der lever ude hos danske økologer. Og møde landmanden, der passer godt på dyrene. Randi Vinfeldt er talsperson for Sofari. Hun er også vært på en af de 13 gårde fordelt over hele landet, der åbner produktionen op for en hyggelig oplevelse. På mange af gårdene kan gæsterne smage på produkter lavet af gris fra gården, børnene kan få en gratis pixibog, og der er et opskriftshæfte til de voksne. Det helt centrale ved Sofari er dog at opleve det økologiske griseliv. ”Gæsterne bliver begejstrede over at se dyrene gå ude – og hvordan grisene får mulighed for at leve et mere naturligt liv. Smågrisene er vildt undersøgende og tager på mange små ture for at opleve verden. Bliver det hel