Øko-salg vokser i dobbelt tempo i REMA 1000

For 12. år i træk kan discountkæden rapportere om tocifret vækst i salget af økologiske fødevarer. Introduktionen af nye økologiske varianter udover de gængse kategorier og et bredere folkeligt gennembrud bidrager til at øge REMA 1000s økologiske salg i 2018 med mere end 20 procent.

Udviklingen i det økologiske salg i REMA 1000 fortsætter sin imponerende fremgang. I 2018 øgede discountkæden salget med mere end 20 procent, og dét efter 11 år med tocifrede vækstrater. REMA 1000s generelle vækst i omsætningen landede på 11 procent i 2018, hvor kæden med 23 nye butikker bragte totalen op på 326 butikker. Men udviklingen i det økologiske salg vokser altså i dobbelt tempo sammenlignet med REMAs generelle vækst, og øko-salget går frem både i nye og eksisterende butikker.

- Flere og flere af vores kunder tager det økologiske valg, når de har mulighed for det. Det handler om at gøre det tilgængeligt og gøre prisen attraktiv. Vi oplever en generel tendens til, at vores kunder er blevet mere bevidste i deres indkøb – de er mere opmærksomme på at tage klima- og miljøvenlige forbrugsvalg. Når vi samtidig kan holde priserne på et fornuftigt niveau, bliver flere og flere klar til at gå øko-vejen, siger Anders Jensen, indkøbs- og marketingdirektør i REMA 1000.

Mere økologi fra slottet
Det økologiske sortiment i REMA 1000 tæller i dag 344 varenumre, hvoraf de 24 produkter stammer fra REMA 1000s økologiske landbrug Gram Slot i Sønderjylland. Gram Slot leverer økologiske kvalitetsvarer som mælk, yoghurt, mel, havregryn, müesli og kartofler eksklusivt til REMA 1000, og kæden forventer at introducere nye varianter fra slottet, der er Danmarks største økologiske landbrug.

Den store fremgang i øko-salget glæder Økologisk Landsforening:

- Økologi har i mange år haft vind i sejlene takket være kæder som REMA 1000, der har gjort økologien tilgængelig for den almindelige dansker med velvalgte varer til fornuftige priser. Analyser fra GFK viser, at REMA 1000 suverænt er den kæde, der sælger mest økologi til småbørnsfamilierne, og det er jo glædeligt, at nye generationer får smag for økologi i en tidlig alder, siger Henrik Hindborg, markedschef hos Økologisk Landsforening. REMA 1000 offentliggør sit regnskab for 2018 den 4. april 2019.

For mere information, kontakt venligst:
Kommunikationsafdelingen hos REMA 1000, tlf. 88816000

Om REMA 1000

REMA 1000 er en landsdækkende discountkæde med fokus på kvalitet til lave priser. Under overskriften Discount med holdning arbejder REMA 1000 ud fra det tankesæt, at det er muligt at have en klar holdning til varernes kvalitet samtidig med, at varerne sælges til discountpris. Blandt REMA 1000s mærkesager er kampen mod madspild, samarbejdet med Kræftens Bekæmpelse og udviklingen af økologien i samarbejde med Gram Slot. REMA 1000 er medlem af Dansk Initiativ for Etisk Handel og har flere fairtrade-mærkede varer i sortimentet. REMA 1000s butikker er drevet efter en franchisemodel med selvstændige, lokalkendte købmænd i spidsen for den enkelte butik og kæden har i alt 329 butikker fordelt over hele landet.