OKNygaard er nu EU's første B Corp-certificerede anlægsgartnervirksomhed

OKNygaard har opnået den højeste certificering inden for bæredygtighed, B Corp. Både som den første anlægsgartnervirksomhed i EU, men også som det første selskab i den europæiske idverde-gruppe, som dækker 6 lande og tæller 10.000 medarbejdere. Nu skal idverdes øvrige selskaber følge trop.
OKNygaards direktør, Ole Kjærgaard, er stolt over B Corp-certificeringen

Den danske anlægsgartnervirksomhed OKNygaard er den første i sin branche i EU til at kvalificere sig til den globalt anerkendte certificering, som beviser, at virksomheden lever op til de højeste standarder inden for bæredygtighed, miljø og socialt ansvar.

For Morten Dohrmann Hansen, CEO og landechef i idverde i Danmark, er certificeringen en cementering af den strategi, som idverde har for fremtidens naturbaserede løsninger, der involverer mere bæredygtighed, mere data og mere dokumentation:

”Vi er stolte af, at OKNygaard som den første af alle anlægsgartnervirksomheder i EU og idverdes selskaber har opnået certificeringen. OKNygaard viser, at vi som anlægsgartnervirksomheder kan gøre en forskel i og for verden uden at gå på kompromis med hverken vores kerneforretning eller vores miljømæssige og sociale ansvar. Når alle vores datterselskaber er certificeret, står vi stærkt som markedets førende partner inden for naturbaserede og bæredygtige løsninger. Vi viser med ekstern auditering fra B Corp, at vi står på mål for de ambitioner, vi har sat os,” udtaler han.

Næste selskab i rækken, der skal B Corp-certificeres, er Malmos, som pt. afventer auditering. Hele idverde-koncernen skal være B Corp-certificeret inden udgangen af 2025.

B Corp er ansvar nu og i fremtiden
Hos OKNygaard er der glæde over, at certificeringen er i mål, men arbejdet er kun lige begyndt, understreger Ole Kjærgaard, adm. direktør hos OKNygaard:

”Vi har længe haft det som en del af vores DNA at tage ansvar over for miljø, medarbejdere og samfund. Som del af idverde har vi fået accelereret den udvikling. At være B Corp anerkender det store arbejde, som hele virksomheden har lagt mange kræfter i de seneste år. Med arbejdet med certificeringen har vi fået systematiseret vores tilgang; vi har fået styrket vores dataindsamling og vores opfølgning. Det arbejde har vi forpligtet os til at udvikle, så vi hele tiden sikrer, at vi gør en reel forskel for verden omkring os,” siger han.

Når Ole Kjærgaard nævner forpligtelse, henviser det til den juridiske ændring, som man som B Corp skal skrive ind i sin vedtægter: At man vil tage både miljøets, medarbejdernes, kundernes og samfundets interesser med i sine overvejelser, når man tager beslutninger.

Derfor fortsætter OKNygaard med at tænke sit ansvar bredt. For eksempel at vedligeholde og styrke medarbejdertrivsel- og læring, at øge deres sociale ansvar med rekruttering af mennesker på kanten af arbejdsmarkedet og styrke leverandørkædens arbejde med bæredygtighed. Og som noget særligt har de givet håndslag på altid at forsøge at tilbyde kunderne mere bæredygtige alternativer til de traditionelle og konventionelle løsninger.

Fakta om B Corp
B Corp er en globalt anerkendt certificering af virksomheder. Virksomheder auditeres og certificeres inden for 5 områder: Miljø, medarbejdere, lokalsamfund, kunder og ledelse. I den forbindelse uddeles der point undervejs. Alle svar skal kunne dokumenteres og omhandler både politikker, daglige aktiviteter og praksisser samt dataindsamling.

For at få tildelt certificeringen skal virksomheder opnå minimum 80 point og integrere sit engagement til alle virksomhedens interessenter i vedtægterne. OKNygaard har opnået 93,1 point.

Virksomheder skal gencertificeres hvert tredje år for at bevare sin B Corporation-status.

Fra oktober 2022 er der 5635 certificerede B Corp-selskaber på tværs af 158 brancher i 86 lande. Der er 56 danske certificerede B Corps – 57 med OKNygaard.

OKNygaards direktør, Ole Kjærgaard, er stolt over B Corp-certificeringen
CEO og landechef i idverde i Danmark, Morten Dohrmann Hansen
OKNygaard kan nu kalde sig for B Corp-certificeret - som den første anlægsgartnervirksomhed i hele EU

idverde betyder ’’grønt id’’.  Vi er Danmarks største anlægsgartnergruppe bestående af selskaberne Malmos Landskaber,  OKNygaard, Grøn Vækst, Lauge Bonde og ZinCo Danmark. Med en årlig omsætning på over 1,3 mia. kroner er idverde førende aktør inden for anlæg og drift af landskaber og bynatur i hele Danmark.

Vores vision er at skabe et grønnere, mere biodiverst og modstandsdygtigt  Danmark. Det gør vi bl.a. ved at udvikle og fremme naturbaserede løsninger, når vi skaber og  plejer natur i byer og det åbne land. Med ansvarlig ressourceanvendelse og fagligt funderede  tiltag inden for bl.a. klimatilpasning, CO2-reduktion og øget biodiversitet, ruster vi byer og lokalsamfund til fremtiden samtidig med, at naturen og mennesker bringes i større balance.

Vi bidrager med viden, erfaringer og kompetencer i tæt samarbejde og langsigtede partnerskaber med vores kunder og andre interessenter. Med tidlig involvering og en kombination af viden, data og praktisk know-how fra vores 1.000 ansatte, der hver dag har naturen mellem hænderne, løftes kvaliteten og sikrer bygbare, driftssikre og æstetiske projekter.

I idverde arbejder vi for mennesker, miljø og merværdi - det sikrer vores bæredygtighedsstrategi og  B Corp-certificering. Vi kan dokumentere vores sociale, miljømæssige og økonomiske ansvarlighed,  og at vi arbejder for at skabe løsninger med værdi for mennesker og natur.

Som en del af idverde – Europas førende anlægsgartnergruppe – kan vi trække på kompetencer, viden og erfaringer fra Frankrig, England, Holland, Schweiz og Tyskland.

Fællesskab og fagligt engagement var temaet for idverde Danmarks elev- og lærlingetur til DM i Skills6.2.2023 10:01:24 CET | Pressemeddelelse

Årets Danmarksmesterskab for unge fra erhvervsuddannelser, DM i Skills 2023, dannede rammerne for en faglig ryste-sammen-tur for elever og lærlinge fra alle idverde-koncernens fire datterselskaber: OKNygaard, Malmos, Grøn Vækst og Lauge Bonde. Samtidig ydede de moralsk støtte til eleven Jacob Bankel fra Malmos, der stillede op i konkurrencen for anlægsgartnere.

Ny stærk firkløver i anlægsgartnerbanchen – Lauge Bonde ApS bliver en del af idverde Danmark7.11.2022 09:00:00 CET | Pressemeddelelse

Kort efter nyheden om endelig godkendelse af opkøbet af Grøn Vækst, udvides idverde Danmark igen. Denne gang med den vestjyske entreprenør- og anlægsgartnervirksomhed Lauge Bonde ApS, som sammen med OKNygaard, Malmos og Grøn Vækst skaber en stærk firkløver i branchen. Opkøbet øger anlægsgartnergruppens entreprenørkompetence og ikke mindst faglige viden om jordhåndtering, nedknusning og udnyttelse af lokale råstoffer.