OK23: Så tæt er vi på målet

Overenskomster for 92,5 procent af medarbejderne på DI’s område er nu på plads efter intense forhandlinger i de seneste døgn. Forligsmanden har netop udsat de varslede arbejdsstandsninger med yderligere 14 dage, men forhandlingerne skrider planmæssigt frem, og DI vurderer, at alle forlig – på nær få udeståender - kan være i mål i løbet af få dage.

Der bliver hele tiden indgået nye overenskomstforlig blandt de omkring 500.000 privatansatte hos DI’s medlemsvirksomheder. Med 92,5 procent af aftalerne i mål, så kan forligsmanden forhåbentligt inden længe udarbejde en samlet pakke til urafstemning blandt de ansatte i private virksomheder.

- Efter gennembrudsforliget med CO-industri den 19. februar er det gået fremad med forligene i godt tempo, og vi har planlagt forhandlinger af de sidste overenskomster i de kommende dage. Der er god mulighed for, at vi på nær få udeståender når i mål i løbet af få dage, fortæller DI’s viceadm. direktør Kim Graugaard.

Dansk Industri skal forhandle omkring 220 overenskomster, hvilket samlet udgør cirka 65 procent af Dansk Arbejdsgiverforening målt på lønsum. DI og CO-industri indgik den første gennembrudsoverenskomst 19. februar for mindstelønsområdet. Den blev efterfulgt af en gennembrudsoverenskomst for normallønsområdet den 2. marts, da DI og 3F Transport nåede en aftale.

De to overenskomster sætter rammerne generelt og er dermed afsæt for de øvrige overenskomstaftaler, hvor hovedparten nu er underskrevet.

- Det, vi mangler nu, er overskueligt. Så jeg håber, at forligsmanden sammen med DA og FH kan påbegynde arbejdet med at udarbejde et samlet mæglingsforslag i løbet af nogle dage, siger Kim Graugaard.

Forligsmand Jan Reckendorff valgte som nævnt mandag for anden og sidste gang at forlænge fristen for at indgå overenskomstaftaler med yderligere 14 dage til 29 marts.

- Jeg opfordrer alle overenskomstparter, hvor der endnu ikke er opnået forlig, til at fremskynde forhandlingerne mest muligt med henblik på en afklaring, skriver forligsmanden i en pressemeddelelse.

Han skal senest torsdag 16. marts orienteres om status på forhandlingerne om fornyelse af overenskomster. Fredag mødes han med DA og FH.

Pressekoordinator Lars Bøgeskov, 22363138, larb@di.dk