OK21: Smal akademikeraftale i kommunerne

Efter lange forhandlinger er der nu landet et forlig for akademikere ansat i kommunerne.

Forliget er en smal aftale med fokus på økonomi. Der bliver oprettet en kompetencefond, som der kan søges individuelt til, og der kommer en forøgelse af pensionsprocenten. Desuden er der i forliget et fokus på modtagelsen af nyuddannede og lønstigninger sidst i forløbet.

Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne, siger:

“Det er en aftale, der sammen med forhandlingsfælleskabets aftale fra sidste uge, sætter fokus på de økonomiske rammer og forbedrer lønningerne i kommunerne. Jeg er ærgerlig over, at de kommunale arbejdsgivere, i modsætning til både arbejdsgiverne i staten og regionerne, ikke har kunnet indgå aftaler, der kunne skabe fleksibilitet i et fortravlet arbejdsliv for de kommunale akademikere. Til gengæld får vi en styrkelse af kompetenceindsatsen gennem etableringen af en kompetencefond, hvilket jeg forventer, vil kunne være til glæde for mange.”

Aftalen kan snarest muligt findes her.

Aftalen skal ses sammen med forliget fra forrige weekend mellem Forhandlingsfællesskabet og KL, som sikrede en lønudvikling på 5,02 pct. over en 3-årig periode.

Kontakt

For yderligere kommentarer, kontakt Akademikernes formand Lars Qvistgaard på 2147 2686.

Akademikerne: Socialdemokratiet forbigår 450.000 akademikere i det politiske arbejde9.4.2021 22:14:34 CEST | Pressemeddelelse

Den socialdemokratiske regering forbigår konsekvent akademikere i politisk nedsat arbejde, der vedrører hele arbejdsmarkedet. Det viser en ny opgørelse, som Berlingske bringer lørdag. Som konsekvens holdes 450.000 medlemmer uden for indflydelse, når der træffes beslutninger om deres arbejdsliv. Det har fået hovedorganisationen Akademikerne til at råbe vagt i gevær.