OK21: Balanceret aftale for alle kommunalt ansatte

Ovenpå hektiske slutforhandlinger er der i dag indgået forlig. Forliget sikrer alle kommunalt ansatte, herunder de 37.000 kommunalt ansatte akademikere, generelle lønforbedringer på 5,02 pct. over de næste tre år.

Resultatet afspejler en svær økonomisk tid, hvor der er sikret en ansvarlig og balanceret lønudvikling, der følger det private arbejdsmarked.

Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne, udtaler:

”Vi er tilfredse med, at vi er lykkes at komme i hus med et rimeligt resultat. Med et ansvarligt forlig har vi sikret de kommunalt ansattes lønudvikling, og balancen til det øvrige arbejdsmarked. Det har været vigtigt for os, at alle offentligt ansatte opnår tryghed i den situation, vi står i”, siger Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne[, og fortsætter.

”Denne overenskomstforhandling bekræfter igen, at den danske model er garant for at, der bliver leveret løsninger på svære udfordringer, når alle parter tager ansvar. Men næste gang ser vi gerne, at arbejdsgiver viser mere vilje til samarbejde på de store udfordringer i kommunerne på tværs af grupperne, siger Lars Qvistgaard.

Nu udestår der en forhandling indenfor rammerne af forliget af særlige temaer mellem KL og Akademikerne. Kravene til forhandlingerne fra Akademikerne er bla etablering af en kompetencefond, fleksibilitet og løn.

Aftalen gøres snarligst muligt tilgængelig her.

Kontakt

For yderligere kommentarer, kontakt Akademikernes formand Lars Qvistgaard på 2147 2686.