OK21: Balanceret aftale for alle kommunalt ansatte

Ovenpå hektiske slutforhandlinger er der i dag indgået forlig. Forliget sikrer alle kommunalt ansatte, herunder de 37.000 kommunalt ansatte akademikere, generelle lønforbedringer på 5,02 pct. over de næste tre år.

Resultatet afspejler en svær økonomisk tid, hvor der er sikret en ansvarlig og balanceret lønudvikling, der følger det private arbejdsmarked.

Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne, udtaler:

”Vi er tilfredse med, at vi er lykkes at komme i hus med et rimeligt resultat. Med et ansvarligt forlig har vi sikret de kommunalt ansattes lønudvikling, og balancen til det øvrige arbejdsmarked. Det har været vigtigt for os, at alle offentligt ansatte opnår tryghed i den situation, vi står i”, siger Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne[, og fortsætter.

”Denne overenskomstforhandling bekræfter igen, at den danske model er garant for at, der bliver leveret løsninger på svære udfordringer, når alle parter tager ansvar. Men næste gang ser vi gerne, at arbejdsgiver viser mere vilje til samarbejde på de store udfordringer i kommunerne på tværs af grupperne, siger Lars Qvistgaard.

Nu udestår der en forhandling indenfor rammerne af forliget af særlige temaer mellem KL og Akademikerne. Kravene til forhandlingerne fra Akademikerne er bla etablering af en kompetencefond, fleksibilitet og løn.

Aftalen gøres snarligst muligt tilgængelig her.

Kontakt

For yderligere kommentarer, kontakt Akademikernes formand Lars Qvistgaard på 2147 2686.

Ny trepart om arbejdsmiljø: Nu skal medarbejdernes psykosociale arbejdsmiljø mere i fokus22.12.2020 11:10:10 CETPressemeddelelse

Regeringen og arbejdsmarkedets parter, herunder Akademikerne, sikrer med en ny trepartsaftale, at medarbejderne nu får bedre vilkår til at bekæmpe krænkelser og fremme et sundere arbejdsmiljø. Godt begyndt er halvt fuldendt, men vi mener stadig, at der udestår mere hjælp på vigtige områder inden for det psykosociale arbejdsmiljø, lyder meldingen fra Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne.

Akademikerne indgår hovedaftale med Kooperationen10.12.2020 12:00:00 CETPressemeddelelse

Akademikere i Kooperationens medlemsvirksomheder, som tæller en række kooperative- og socialøkonomiske virksomheder og organisationer i NGO-sektoren, har nu fået formelle rammer om deres kollektive arbejdsretslige forhold. Det er realiteterne efter, at akademikerområdet er blevet omfattet af en dugfrisk hovedaftale, som ud over at fastsætte spillereglerne omkring de kollektive overenskomster, indeholder nytænkning om bl.a. talspersoner samt fælles intentioner om et styrket samarbejde til gavn for både Kooperationens virksomheder og deres ansatte. Begge parter melder om et godt forhandlingsforløb, og glæder sig over, at det nu slås fast at alle akademikere har ret til et arbejde, hvor medbestemmelse og kompetenceudvikling går hånd i hånd med ordentlige løn- og arbejdsvilkår. I Kooperationen er man glade for, at akademikere nu er omfattet af en hovedaftale: ”Jeg er rigtig glad for denne aftale. Helt overordnet har vi nu sikret, at akademikere ansat i Kooperationens medlemsvirksomheder og