OK2017: Rekordhøj stemmedeltagelse

19.4.2017 18:16 | HK/Danmark

Medlemmer af HK HANDEL har vist historisk stor interesse i at give deres mening til kende om deres nye overenskomster. 40,1 procent af de 37.452 stemmeberettigede har taget stilling til deres nye løn- og arbejdsforhold i urafstemningen, der sluttede i dag kl. 18.

HK HANDEL er traditionelt den del af LO-familien, der grundet mange unge studiejobbere har den laveste stemmedeltagelse i urafstemninger om nye overenskomster. Denne gang kan HK HANDEL dog melde om rekordstor interesse i at deltage i urafstemningen.

Stemmeprocenten på 40,1 er det højeste antal stemmer, HK HANDEL nogensinde har registreret på det store urafstemningsområde (med bl.a. DEA og DIO).

Formand Per Tønnesen er begejstret over, at det er lykkedes at hæve stemmeprocenten:

- Det er et resultat, der overgår vores forventninger, og det viser, at der er stor interesse for arbejdsvilkår og lønforhold ude på arbejdspladserne. Samtidig sender en høj stemmeprocent et vigtigt signal til arbejdsgiverne om, at medlemmerne engagerer sig og tager stilling til deres løn- og arbejdsvilkår i de kommende tre år, siger Per Tønnesen.

HK HANDEL indberetter stemmetallene til LO torsdag morgen.

Urafstemningsresultater siden 1993, hvor HK overgik til godkendelse af overenskomstresultater ved urafstemning:

2014: 13,0 %
2012: 21,3 %
2010: 21,2 %
2007: 26,6 %
2004: 27,6 %
2000: 38,5 %
1997: 32,9 % (Fra 1997 og frem har HK HANDEL egne overenskomster og afstemninger) 1995: 21,0 % (Fælles privat HK-overenskomst – HK HANDEL afstemning)
1993: 37,8 % (Hele HK – fælles privat HK-overenskomst)

Per Tønnesen, formand HK HANDEL: 4017 4801