OK18: ’Vi er drønærgerlige over det brudte sammenhold’

Nattens delaftale på det regionale område ærgrer IDA, der helst havde set, at fagbevægelsen stod sammen til det sidste

”Vi er drønærgerlige over det brudte sammenhold. Vi havde helst set, at vi i dag havde stået som én samlet fagbevægelse og kunnet sige ja til en aftale for os alle. Men sådan skulle det ikke gå. Når det så er sagt, så arbejder vi ufortrødent videre og forsøger at lande et forlig så hurtigt som muligt,” siger Carsten Eckhart Thomsen, der er formand for IDA Offentlig og IDAs chefforhandler på OK18.

Når vi som samlet fagbevægelse endnu ikke har landet en aftale, skyldes det ikke, at vi har stået for stejlt. De krav, vi er gået til forhandlingsbordet med, har været aldeles rimelige, mener Carsten Eckhart Thomsen.

”Vi krydser alt, hvad krydses kan for, at vi kan lande et forlig. Der er ingen af os, der er interesserede i forlis. Vi har fra arbejdstagersiden vist en stor velvillighed og lyttet til, hvad arbejdsgiverne kommer med, men jeg er kommet i tvivl om, hvorvidt den forhandlingsvilje går begge veje,” siger Carsten Eckhart Thomsen.

Det er hele debatten om frokostpausen, der blandt andet er medvirkende til, at vi i akademikerorganisationerne ikke har skrevet under på en aftale, siger Carsten Eckhart Thomsen.

”Ved ikke at indskrive frokostpausen i en overenskomst og bare slå det hen som en kutyme, risikerer vi, at arbejdsgiverne kan tage den fra vores medlemmer. Det betyder rent faktisk en regulær lønnedgang, fordi man i praksis øger arbejdstiden. Det vil vi ikke være med til i disse opsvingstider,” siger Carsten Eckhart Thomsen.

Nattens delvise forlig har rystet dele af fagbevægelsen, og det kalder på eftertanke, mener Carsten Eckhart Thomsen.

”Når vi engang er kommet ud på den anden side, må vi i fagbevægelsen sætte os samlet og reflektere over, hvordan fremtidens arbejdsmarked og overenskomster skal forløbe, og ikke mindst hvordan vi sikrer sammenholdet i fagbevægelsen på tværs af forbund. Til trods for nattens delaftale tror jeg stadig på, at vi står stærkest sammen,” siger han.

Tina Splidsboel - tlf. 60 666 700 - mail: tsp@ida.dk