OK18: "Ministerens udspil er alt for lavt"

Der skal langt flere lønkroner på bordet, hvis Danmark skal undgå en storkonflikt, mener Fængselsforbundet.

Overenskomstforhandlingerne for offentligt ansatte er brudt sammen. Der er for langt i mellem parterne til, at det giver mening at fortsætte.

Det er især lønspørgsmålet, som skaber uenighed henover forhandlingsbordet. Fængselsforbundets formand Kim Østerbye mener, at innovationsminister Sophie Løhdes udspil er alt for lavt.

“Der skal langt flere kroner på bordet, hvis vi skal indgå en aftale,” siger han.

Samtidig ønsker ministeren af forlænge det såkaldte privatlønsværn, som er indført for at holde offentlige lønninger i ro.

“Det betyder, at vi risikerer, at vi skulle betale en eventuel lønstigning tilbage, hvis det private arbejdsmarked får mindre end os i lønforhøjelse. Det er selvfølgelig uspiseligt,” siger Kim Østerbye.

Også i forhold til den betalte frokostpause, er partnerne langt fra hinanden. Moderniseringsstyrelsen nægter nemlig at anerkende frokostpausen som en overenskomstaftale.

“De ønsker at forbeholde sig retten til, at den enkelte arbejdsgiver kan sige aftalen om betalt spisepause op efter lyst og behov. Det kan man selvfølgelig ikke forestille sig, at vi kan leve med,” siger Kim Østerbye.

Konflikten er tæt på
I morgen torsdag er parterne indkaldt til møde i forligsinstitutionen. Institutionen har mindst to gange 14 dage til at forsøge at finde et kompromis.

Hvis ikke det rykker ved situationen, sendes der konfliktvarsel fra de forbund, som har strejkeret til konfliktstart den 4. april.

Det skal for god ordens skyld understreges, at Fængselsforbundet ikke har strejkeret og derfor ikke sender konfliktvarsel.

Af Kristian Westfall

Ærgerligt med fængselslukninger1.6.2018 13:05pressemeddelelse

Det er ærgerligt, at det er nødvendigt at lukke så mange instutitioner i Kriminalforsorgen. Sådan lyder budskabet fra Fængselsforbundet, efter det i dag er blevet offentligtgjort, at et fængsel og en række arresthuse lukker helt eller delvist ned. Selvom nogle af institutionerne kun sættes i dvale, har det stadig store konsekvenser for de medarbejdere, der mister deres arbejdsplads og derfor skal flyttes til andre institutioner, påpeger Fængselsforbundets formand Kim Østerbye. ”Selvom de ikke mister deres arbejde, har det store konsekvenser, når ens arbejdsplads lukker. Der er tale om institutioner, som har eksisteret i mange år. De har alle deres egen kultur og traditioner. Det er unægteligt trist, at det nu er slut," siger han. Forbundsformanden er opmærksom på, at Kriminalforsorgen har for stor kapacitet, og det er nødvendigt at lukke pladser. Han håber dog, at man ikke lukker for meget. "I øjeblikket strømmer det ind med fanger, så man må håbe, at Kriminalforsorgen har styr på belæ