OK18: "Ministerens udspil er alt for lavt"

Der skal langt flere lønkroner på bordet, hvis Danmark skal undgå en storkonflikt, mener Fængselsforbundet.

Overenskomstforhandlingerne for offentligt ansatte er brudt sammen. Der er for langt i mellem parterne til, at det giver mening at fortsætte.

Det er især lønspørgsmålet, som skaber uenighed henover forhandlingsbordet. Fængselsforbundets formand Kim Østerbye mener, at innovationsminister Sophie Løhdes udspil er alt for lavt.

“Der skal langt flere kroner på bordet, hvis vi skal indgå en aftale,” siger han.

Samtidig ønsker ministeren af forlænge det såkaldte privatlønsværn, som er indført for at holde offentlige lønninger i ro.

“Det betyder, at vi risikerer, at vi skulle betale en eventuel lønstigning tilbage, hvis det private arbejdsmarked får mindre end os i lønforhøjelse. Det er selvfølgelig uspiseligt,” siger Kim Østerbye.

Også i forhold til den betalte frokostpause, er partnerne langt fra hinanden. Moderniseringsstyrelsen nægter nemlig at anerkende frokostpausen som en overenskomstaftale.

“De ønsker at forbeholde sig retten til, at den enkelte arbejdsgiver kan sige aftalen om betalt spisepause op efter lyst og behov. Det kan man selvfølgelig ikke forestille sig, at vi kan leve med,” siger Kim Østerbye.

Konflikten er tæt på
I morgen torsdag er parterne indkaldt til møde i forligsinstitutionen. Institutionen har mindst to gange 14 dage til at forsøge at finde et kompromis.

Hvis ikke det rykker ved situationen, sendes der konfliktvarsel fra de forbund, som har strejkeret til konfliktstart den 4. april.

Det skal for god ordens skyld understreges, at Fængselsforbundet ikke har strejkeret og derfor ikke sender konfliktvarsel.

Af Kristian Westfall

Fængselsforbundet har cirka 3.500 medlemmer og repræsenterer fængselsbetjente, værkmestre og uniformerede ledere i Kriminalforsorgen i Danmark, Grønland og på Færøerne. Desuden repræsenterer forbundet fiskerikontrollører i Fiskeristyrelsen. Vi er uafhængige af partipolitik og fokuserer alene på at forbedre vores medlemmers arbejdsliv.

Fængselsbetjent overfaldet af psykisk syg indsat27.7.2018 12:51pressemeddelelse

En indsat slog i onsdags en fængselsbetjent, så han flækker læben og må på skadestuen. Overfaldet sker udenfor den indsattes celle efter en samtale mellem betjenten og den indsatte i Herstedvester Fængsel i Albertslund. Fængslet huser de allerfarligste indsatte i Danmark, og den indsatte, der slog, er alvorligt psykisk syg. Ifølge tillidsrepræsentant i Herstedvester Fængsel John Rasmussen er der brug for et større fokus på den belastning, som psykisk syge indsatte er for fængsler og arresthuse. “Psykisk syge i fængslerne er et kæmpe problem. Det slider ekstremt meget på personalet, at arbejde med hårdt belastede kriminelle, når de samtidig har alvorlige psykiske lidelser. Derfor er det på tide, at der gøres en ekstra indsats fra Kriminalforsorgens side i forhold til at håndtere den opgave også,” siger han. John Rasmussen er frustreret over, at fængslerne og hans kollegaer skal agere skraldespand for det, han kalder en fejlslagen psykiatri. “Vi oplever alt for ofte, at indsatte ikke får