OK mærker stigende efterspørgsel på HVO

Energiselskabet OK har gennem de seneste år mærket en stigende efterspørgsel på biobrændstoffet HVO, som selskabet har haft i sortimentet gennem et par år til kunder med hjemmetank. Det sidste år har man kørt HVO ud fra egne lagre, og leverancerne øges fortsat
Aalborg Forsyning er en af de virksomheder, som OK leverer HVO til. Fotograf: Lars Horn/Baghuset

”Produktet har hjulpet vores kunder med at leve op til deres mål om CO2-fortrængning, og det er også et produkt, vi mærker specielt inden for bus og renovationsområdet siger Henrik Dehn, markedschef på transportområdet i OK.

Ind til videre har OK primært leveret HVO til kunder og transportvirksomheder, der betjener den offentlige sektor, men også andre segmenter begynder at interessere sig for produktet. Han understreger, at HVO er et af de få brændstoffer, hvor man kan opnå yderligere CO2 fortrængning i forhold til eksempelvis diesel.

HVO har tekniske specifikationer, som betyder, at det kan iblandes fossilt diesel eller erstatte fossilt diesel 100 procent. Derfor kræver det heller ikke, at man skifter sin vognpark for at køre på HVO,” siger Henrik Dehn. Han understreger, at produktet samtidig er interessant, fordi det både har gode kuldeegenskaber og en høj ydeevne.

”Det er naturligvis vigtigt for os at følge udviklingen inden for fremtidens drivmidler og være leveringsdygtig, når kunderne efterspørger de nye brændselsformer. Overordnet er det vigtigt for os at understrege, at vi ikke kun ser i én retning i forhold til mulige produkter som tilsætning eller erstatning for det fossile brændstof. Vi ser potentiale i flere produkter," siger Henrik Dehn til slut.

Fakta om HVO

• HVO betyder Hydrotreated Vegetable Oil og er en biologisk dieselolie med stort set de samme tekniske egenskaber som fossilt diesel
  • HVO kan blandes med fossilt diesel eller bruges 100 procent rent
  • HVO er fremstillet af affalds- og restprodukter samt vegetabilske olier. Bioolien bliver brintbehandlet/hydrogenereret, så det opnås en olie med egenskaber som fossilt diesel
  • HVO nedsætter CO2-emissionerne med op til 90 procent. Det nøjagtige tal afhænger af råvarer i den enkelte blanding
  • Gode kuldeegenskaber – ned til -22o C i vinterperioden
  • Høj ydeevne – cetantal på 75-95, som sikrer en effektiv forbrænding
  • Ingen yderligere vedligeholdelseskrav af køretøj ved brug af HVO
  • Gode opbevaringsegenskaber uden forringelse af kvalitet eller vandophobning

Aalborg Forsyning er en af de virksomheder, som OK leverer HVO til. Foto Lars Horn/Baghuset

• OK omfatter mere end 670 tankstationer, 172 vaskehaller samt 72 Truck Diesel stationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.
  • OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, transportdiesel, fyringsolie, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelser.
  • OK har tre biogasstationer og fire brinttankstationer