OK-koncernen kom godt ud af 2021

OK er en vigtig del af infrastrukturen i Danmark. Det viser energikoncernens 2021, som bar præg af rekordsalg og rekordomsætning. Årsresultatet afspejler ifølge CEO Jørgen Wisborg, at OK har de rette, kundevenlige koncepter.
”Der er sket meget i både det danske samfund og i verdenssamfundet de seneste par år, fx i form af restriktioner og nedlukningsperioder. COVID-19 – eller snarere følgevirkningerne – har også haft konsekvenser i vores koncern, men generelt har vi haft et højt aktivitetsniveau og vores kundeservice og koncepter har vist sig meget holdbare. Samtidig har trafikken i perioder været mere lokal, hvor vi er stærkt repræsenteret. Det er også en del af forklaringen på det gode resultat,” siger Jørgen Wisborg, CEO i OK og bestyrelsesformand i Kamstrup.
Wisborg tilføjer, at der i resultat for 2021 ligger en betydelig gevinst på 255 millioner kroner på grund af udefrakommende faktorer i form af konjunkturer og valuta, og at driftsresultatet derfor er på niveau med sidste års resultat. I 2020 fik OK omvendt et konjunkturtab på 145 millioner kroner.
Globale efterspørgsels-udfordringer
Koncernens største datterselskab Kamstrup har skullet agere på et verdensmarked, der fortsat er påvirket af efterveer fra pandemien.
”Kamstrup afsætter intelligente energi- og vandmåler til hele verden. Og selvom selskabet har klaret sig godt under ret uforudsigelige forhold i 2021 og faktisk er gået ind i 2022 med en historisk stor ordrebog, er det en udfordrende tid, fordi det er så svært at skaffe komponenter, fx mikrochips, på globalt plan,” siger Jørgen Wisborg.
På området for opvarmning af boliger oplever varmepumpe-området fortsat rekordvækst. OK har oplevet en enorm interesse for varmepumper og har i 2021 solgt væsentligt flere end året før. Også her er det imidlertid svært at imødekomme efterspørgslen – som kun er taget til i kølvandet på Ukraine-krigen – på grund af den globale komponentmangel.
Digitalisering i moderselskabet
I moderselskabet får digitaliseringsstrategien fortsat fuld fokus, og der investeres massivt i løsninger og funktionaliteter, der gør det så nemt og bekvemt som muligt at være kunde i OK. OK’s app, der efterhånden er blevet mange kunders foretrukne betalingsmiddel, er blevet udstyret med mulighed for opladning af elbil, og omdrejningspunktet for udviklingen af appen har i det hele taget været e-mobilitet i 2021. Et område, som OK satser meget på, lyder det fra Wisborg.
”Vi er Danmarks førende leverandør af energi til bilistmarkedet, og derfor ønsker vi naturligvis at være en aktiv spiller på markedet for opladning af elbiler. Vi er allerede godt i gang med at udrulle flere forskellige typer ladestandere og ladekoncepter, og vi vil i de kommende tre år investere et milliardbeløb i e-mobilitet,” siger Jørgen Wisborg.
Nettoomsætningen i OK-koncernen for 2021 lyder på knap 12,3 milliarder kroner, og resultatet på 1.026 millioner kroner medfører en skattebetaling på 219 millioner kroner.
Nøgleord
Kontakter
Rasmus BoserupKommunikationschef
Tlf:2213 8601rabo@ok.dkBilleder
Information om OK
- OK a.m.b.a. er et dansk andelsselskab med hovedkontor i Viby J.
- Koncernen tæller udover moderselskabet OK datterselskaber som Kamstrup, EnergiData, Danoil og OK Energiteknik.
- OK-koncernen beskæftiger cirka 2.500 personer
- OK omfatter mere end 680 tankstationer, mere end 200 svanemærkede vaskehaller samt 75 Truck Diesel stationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.
- OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, e-mobilitet, transportdiesel, fyringsolie, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelser.
- OK har tre biogasstationer og lægger desuden tankstationer til fire af Everfuels brint-tankanlæg.
- Årsrapport for 2021
- Ansvarlighedsrapport 2021
Følg pressemeddelelser fra OK
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra OK
Hedebølger og vindstille vejr sender elpriserne i vejret – op over 6 kroner i aften1.7.2025 09:14:21 CEST | Pressemeddelelse
Skynd dig at få sat vasketøjet over eller opladet elbilen. I dag kan det for alvor betale sig at holde øje med elpriserne og planlægge dit forbrug væk fra de dyreste timer.
Ny ladepark på vej i Sønderjylland30.6.2025 12:12:00 CEST | Pressemeddelelse
OK opfører ny ladepark med lynladere ved Sønderborg. Placeringen tæt på motorvej og trafikknudepunkter skal styrke ladeinfrastrukturen i det sydlige Jylland.
Tyveri af ladekabler eksploderer – OK går til kamp mod kobbertyve30.6.2025 09:54:20 CEST | Pressemeddelelse
Antallet af stjålne kabler til ladestandere er eksploderet. I år har energiselskabet OK fået stjålet 110 ladekabler – mere end tre gange så mange som hele sidste år. Nu skruer OK op for kampen mod kobbertyve.
OK på vej med ny ladepark i Kliplev26.6.2025 11:00:09 CEST | Pressemeddelelse
OK er i fuld gang med at opføre ladeparker til det stigende antal elbilister på vejene. Nu er turen kommet til Kliplev sydvest for Aabenraa, hvor 12 elbiler kommer til at kunne oplade samtidigt.
Telenor og OK indgår strategisk partnerskab25.6.2025 12:16:22 CEST | Pressemeddelelse
To stærke danske virksomheder med en ambition om at tage ansvar og skabe værdi for både kunder og samfund går nu sammen i et nyt strategisk partnerskab. Fremover vil man kunne møde energiselskabet OK i Telenorbutikkerne* landet over – og der er fordele i vente for kunderne. Partnerskabet betyder i første omgang, at kunder, der tegner en OK-elaftale, kan få rabat på køb i Telenors butikker. Det er et samarbejde, hvor begge parter spiller hinanden stærke og holder fokus på det, de hver især er bedst til, fortæller Christian Hoffmann, der er privatkundedirektør i Telenor. “OK er en samarbejdspartner, der deler vores værdier og samfundssyn, hvor OK tager stort ansvar gennem støtte til lokalmiljøerne, og vi investerer i at skabe en tryggere digital hverdag for danskerne. På den måde synes jeg, vi supplerer hinanden virkelig godt, og vi tror på, vi kan skabe værdi – både for kunderne og for fællesskabet,” siger Christian Hoffmann. Hos OK ser man også et stort potentiale i partnerskabet, der
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum