OK-koncernen kom godt ud af 2021

OK er en vigtig del af infrastrukturen i Danmark. Det viser energikoncernens 2021, som bar præg af rekordsalg og rekordomsætning. Årsresultatet afspejler ifølge CEO Jørgen Wisborg, at OK har de rette, kundevenlige koncepter.
”Der er sket meget i både det danske samfund og i verdenssamfundet de seneste par år, fx i form af restriktioner og nedlukningsperioder. COVID-19 – eller snarere følgevirkningerne – har også haft konsekvenser i vores koncern, men generelt har vi haft et højt aktivitetsniveau og vores kundeservice og koncepter har vist sig meget holdbare. Samtidig har trafikken i perioder været mere lokal, hvor vi er stærkt repræsenteret. Det er også en del af forklaringen på det gode resultat,” siger Jørgen Wisborg, CEO i OK og bestyrelsesformand i Kamstrup.
Wisborg tilføjer, at der i resultat for 2021 ligger en betydelig gevinst på 255 millioner kroner på grund af udefrakommende faktorer i form af konjunkturer og valuta, og at driftsresultatet derfor er på niveau med sidste års resultat. I 2020 fik OK omvendt et konjunkturtab på 145 millioner kroner.
Globale efterspørgsels-udfordringer
Koncernens største datterselskab Kamstrup har skullet agere på et verdensmarked, der fortsat er påvirket af efterveer fra pandemien.
”Kamstrup afsætter intelligente energi- og vandmåler til hele verden. Og selvom selskabet har klaret sig godt under ret uforudsigelige forhold i 2021 og faktisk er gået ind i 2022 med en historisk stor ordrebog, er det en udfordrende tid, fordi det er så svært at skaffe komponenter, fx mikrochips, på globalt plan,” siger Jørgen Wisborg.
På området for opvarmning af boliger oplever varmepumpe-området fortsat rekordvækst. OK har oplevet en enorm interesse for varmepumper og har i 2021 solgt væsentligt flere end året før. Også her er det imidlertid svært at imødekomme efterspørgslen – som kun er taget til i kølvandet på Ukraine-krigen – på grund af den globale komponentmangel.
Digitalisering i moderselskabet
I moderselskabet får digitaliseringsstrategien fortsat fuld fokus, og der investeres massivt i løsninger og funktionaliteter, der gør det så nemt og bekvemt som muligt at være kunde i OK. OK’s app, der efterhånden er blevet mange kunders foretrukne betalingsmiddel, er blevet udstyret med mulighed for opladning af elbil, og omdrejningspunktet for udviklingen af appen har i det hele taget været e-mobilitet i 2021. Et område, som OK satser meget på, lyder det fra Wisborg.
”Vi er Danmarks førende leverandør af energi til bilistmarkedet, og derfor ønsker vi naturligvis at være en aktiv spiller på markedet for opladning af elbiler. Vi er allerede godt i gang med at udrulle flere forskellige typer ladestandere og ladekoncepter, og vi vil i de kommende tre år investere et milliardbeløb i e-mobilitet,” siger Jørgen Wisborg.
Nettoomsætningen i OK-koncernen for 2021 lyder på knap 12,3 milliarder kroner, og resultatet på 1.026 millioner kroner medfører en skattebetaling på 219 millioner kroner.
Nøgleord
Kontakter
Rasmus BoserupKommunikationschef
Tlf:2213 8601rabo@ok.dkBilleder
Information om OK
- OK a.m.b.a. er et dansk andelsselskab med hovedkontor i Viby J.
- Koncernen tæller udover moderselskabet OK datterselskaber som Kamstrup, EnergiData, Danoil og OK Energiteknik.
- OK-koncernen beskæftiger cirka 2.500 personer
- OK omfatter mere end 680 tankstationer, mere end 200 svanemærkede vaskehaller samt 75 Truck Diesel stationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.
- OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, e-mobilitet, transportdiesel, fyringsolie, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelser.
- OK har tre biogasstationer og lægger desuden tankstationer til fire af Everfuels brint-tankanlæg.
- Årsrapport for 2021
- Ansvarlighedsrapport 2021
Følg pressemeddelelser fra OK
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra OK
Beskyt dig mod el-svindlere: Sådan undgår du næste svindelforsøg19.12.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Energiselskabet OK advarer om falske opkald, mails og sms’er fra svindlere, der forsøger at narre elkunder til at afgive personfølsomme oplysninger. Her får du gode råd til, hvordan du undgår og håndterer svindelforsøg.
Juletravlt ved ladestanderne: Sådan bliver turen bedre med god ladeskik18.12.2025 06:50:00 CET | Pressemeddelelse
Det er blevet nemt at lade elbilen over hele landet, men juledagene byder på ekstra travlhed ved ladestanderen. Læs her, hvordan både du og dine medbilister kommer godt til juledestinationen. Små justeringer gør en stor forskel.
Dyre klimakvoter har sendt elprisen og danskernes elregning op i 202516.12.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
2025 bliver for danske elkunder samlet set et år med dyrere strøm end sidste år. Det skyldes især store prisstigninger på markedet for CO₂-kvoter. Også næste år kan fossile kraftværker skabe betydelige udsving i elpriserne.
Almindelige elbilister skal køre over 40.000 km. om året, før abonnement med fri opladning kan betale sig8.12.2025 06:47:24 CET | Pressemeddelelse
Alt for mange elbilsejere betaler dyrt for opladning. Det gælder især elbilister med fri opladning på abonnement. Nye beregninger viser, at man som almindelig elbilist skal køre over 40.000 km. om året, før abonnement med fri opladning kan betale sig.
Vi oplever lige nu den længste periode uden negative elpriser siden energikrisen5.12.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Man skal flere måneder tilbage for at finde den seneste time med en elpris under nul. Det skyldes især minimal blæst og sol i Nordeuropa.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum


