OK-koncernen buldrer derudad: 2017 var rekordernes år

OK-koncernen kom ud af 2017 med et rekordresultat og præsenterer i dag et overskud på 537 millioner kroner før skat. Selskabet har i de seneste år investeret betydeligt i innovation og digitale løsninger på flere forskellige forretningsområder

Vækst i salget af brændstof til både privatbilister og til transportsektoren, boom i salget af svanemærkede bilvaske og en stor vækst i salget af varmepumper til såvel private og erhvervskunder. 2017 var et godt år for OK-koncernen, der foruden moderselskabet OK blandt andet tæller cleantech-virksomheden Kamstrup A/S, der i 2017 også fik det bedste resultat nogensinde og en fremgang i omsætningen på 20 procent.

Digitalisering og innovation
Samlet set lyder omsætningen for 2017 på mere end 8,2 milliarder kroner i OK-koncernen mod sidste års 6,9 milliarder kroner. Ifølge Jørgen Wisborg, CEO i OK og bestyrelsesformand i Kamstrup, er der flere årsager til væksten og den øgede indtjening.

”Hvis vi ser isoleret på energiselskabet OK, er der ingen tvivl om, at OK først og fremmest har et brand som et solidt, dansk selskab med en stærk lokal forankring i form af mere end 660 tankstationer landet over. Det betyder noget på et marked, der er præget af nye, udenlandske aktører. For Kamstrups vedkommende er det flotte resultat omvendt båret af en stadig stigende tilstedeværelse på verdensplan inden for intelligent måling og styring af energi- og vandforbrug,” forklarer Jørgen Wisborg.

”Specielt intelligent vandmåling er i kraftig vækst, hvilket lagde grunden til etablering af to nye fabrikker i 2017 i henholdsvis Stilling syd for Aarhus og i Atlanta, Georgia i USA,” uddyber Wisborg.

Et skærpet fokus på forretningsudvikling samt en langsigtet digitaliseringsstrategi har stor ære af rekordregnskabet. For moderselskabets vedkommende kommer digitaliseringen af kundeoplevelsen især til udtryk ved Danmarks første og eneste app, der kan åbne en benzinstander og sågar starte en bilvask for kunden, mens man bliver i bilen. Den blev lanceret i 2016, og i dag bliver flere tusinde tankninger foretaget via appen dagligt.

Et konkurrencepræget marked
På brændstofmarkedet er der ingen tvivl om, at konkurrencen er hård i Danmark. Markedet bærer præg af tilkomsten af nye multinationale selskaber og af en række mærkeskift, og OK har været den stabile aktør på et turbulent marked de seneste år.

”Set i det lys, er det meget tilfredsstillende, at OK øger sine markedsandele og oplever stigende kundeloyalitet blandt de danske bilister. Det er opnået gennem hårdt arbejde i hele organisationen og et konstant fokus på at optimere kundeoplevelsen i form af fx innovative abonnementsløsninger og digitale betalingsløsninger. Meget handler i dag om graden af bekvemmelighed for kunden,” siger Jørgen Wisborg.

Fremtidens energiformer
OK har mere end 100 år på bagen og har igennem årene tilpasset sig og leveret det, kunden har efterspurgt. I dag er OK det mest udbredte benzinmærke i Danmark, og selskabet er meget bevidst om den igangværende grønne omstilling.

’Døtrene’ Kamstrup og EnergiData er åbenlyse eksempler i den sammenhæng, men moderselskabet favner også bredt og leverer i dag varmepumper i alle størrelser og etablerer tankstationer med biogas, brint og el.

”Vores mål er at være på forkant med den teknologiske udvikling og levere det, kunderne efterspørger. Vi vil være en nøglespiller på energimarkedet. Nu og i fremtiden,” siger Jørgen Wisborg.

OK’s medejere, fx forhandlere, vognmænd, landmænd og andre erhvervskunder, kan i forbindelse med årets resultat se frem til en udlodning på cirka 150 millioner kroner, hvilket er på niveau med sidste år.

Kontakt:
Ønsker du yderligere information om OK’s resultat eller/og interview med Jørgen Wisborg, CEO i OK og bestyrelsesformand i Kamstrup A/S, er du meget velkommen til at kontakte pressechef Rasmus Boserup på 89 32 22 27 eller rabo@ok.dk.

Om OK-koncernen:
Moderselskab: OK a.m.b.a. er landsdækkende leverandør af benzin, transportdiesel, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Har tre biogas-tankstationer i hovedstadsområdet og brinttankstationer flere steder i landet. Leverer desuden varmepumper i alle størrelser

Datterselskaber: Kamstrup A/S, EnergiData A/S, OK Plus A/S, Danoil Exploration A/S
OK-koncernen beskæftiger samlet set omkring 1.700