OK er klar med hjemmeopladning til elbiler

Nu har danske elbilister mulighed for at oplade bilen hjemme i garagen med grøn strøm via en hjemmeladeboks, som lanceres af energiselskabet OK.

I takt med at flere elbiler rammer de danske veje, skal infrastrukturen til opladning udbygges, og det andelsejede energiselskab OK er klar til at levere de løsninger, som danskerne i fremtiden har brug for til at holde elbilerne kørende. Her spiller specielt muligheden for at lade hjemme en vigtig rolle.

Hos OK forventer man nemlig, at størstedelen af opladningerne af elbiler og plug-in hybrider kommer til at foregå hjemme hos bilisterne selv, og derfor er man klar til at rykke med hjem i garagen.

”Når danskerne skal oplade elbilen, kommer det ikke kun til at ske på en tankstation, som man kender fra i dag, men flere forskellige steder. Det stiller en række nye krav til os, som leverer energi til kørsel. Vi forventer først og fremmest, at danskerne kommer til at oplade bilen hjemme, og vi vil gerne levere de løsninger, de har brug for,” siger Thor Folmann Krarup, produktchef for e-mobilitet i OK.

Partnerskab med bilforhandler
I første omgang kan løsningen, som har fået navnet ”OK Ladepakke”, bestilles direkte hos OK, og samtidig bliver den tilgængelig hos Hyundai-forhandlere i Nic. Christiansen Gruppen, som er en af landets største bilimportører.

”Som en af de førende leverandører indenfor elbiler og plug-in hybrider i Danmark ser vi et behov for et varieret udbud af ladeløsninger til privatbilister. Her ser vi produktet fra OK som et interessant tilbud til vores kunder alt efter deres kørselsbehov i dagligdagen,” siger Kenneth Vestergaard, Commercial Director i Nic. Christiansen Gruppen.

Både OK og Nic. Christiansen Gruppen lægger særlig vægt på, er, at det skal være så nemt som muligt at komme i gang med at lade i hjemmet for elbilister.

”Vi ser bilforhandlerne som en stærk partner til at levere enkel og gennemskuelig opladning til private elbilister. Nic. Christiansen Gruppen en af de største importører herhjemme, og vi ser det som en stor fordel, at vi sammen kan komme bredt ud med en fleksibel løsning, som passer til den enkelte elbilists kørselsbehov,” siger Thor Folmann Krarup.

Grøn strøm følger med
Hjemmeladeboksen er OK’s første på markedet, og kunderne kan med OK Ladepakke tilvælge grøn strøm til bil og bolig, som blandt andet kommer fra danske vindmøller.

”Det er en samlet ladepakke, man som forbruger får med hjem, hvor vi har lagt vægt på muligheden for at koble det sammen med et grønt strømprodukt. Løsningen er samtidig fleksibel, da kunderne kun bliver afregnet for det faktiske strømforbrug. Samtidig kan med fordel lade på de tidspunkter af døgnet, hvor strømmen er billigst,” siger Thor Folmann Krarup.

I fremtiden forventer OK, at elbilisterne kommer til at oplade flere steder, end man kender det i dag. Ud over løsninger til opladning i hjemmet arbejder selskabet på løsninger, som passer til blandt andet arbejdspladser, indkøbscentre og tankstationer.

Fakta: Hjemmeladeboks fra OK

• OK Ladepakke er tilgængelig hos alle Hyundaiforhandlere i Nic. Christiansen Gruppen, ligesom det bliver muligt at købe produktet direkte hos OK.
  • OK Ladepakke er en løsning, som både kan bruges til elbiler og plug-in hybrider.
  • Hjemmeladeboksen passer til længere tids parkering, og har en effekt på op til 11 kW.
  • Konceptet er nemt og overskueligt for den enkelte elbilist, og man afregnes for sit faktiske forbrug.

Kunderne kan sammen med en OK Ladepakke tilvælge en el-aftale med grøn strøm fra bl.a. danske vindmøller, som også leveres af OK.

• OK a.m.b.a. er et dansk andelsselskab med hovedsæde i Viby J
  • OK tæller udover moderselskabet også datterselskaber som Kamstrup, EnergiData og OK Plus. Hele koncernen beskæftiger mere end 2.300 personer
  • OK omfatter mere end 670 tankstationer, 200 vaskehaller (svanemærkede) samt 75 Truck Diesel stationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.
  • OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, e-mobilitet, transportdiesel, fyringsolie, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelser og er en af landets største leverandører af varmepumper.
  • OK har tre biogasstationer og fire brinttankstationer
  • Foruden energiprodukter sælger OK mobiltelefoni og forsikringer