OK åbner vaskehaller i Norge

Energiselskabet OK har stor succes med sit svanemærkede vaskehalskoncept, og nu skal forretningen udvides til Norge. Det er en af OK’s mest markante satsninger uden for Danmarks grænser, og ambitionerne er store
OK's vaskehal i Sarpsborg åbner torsdag d. 23. marts.

Inden længe åbner OK sin første vaskehal i Norge. I Danmark har OK 220 vaskehaller og er en af de absolut største aktører på markedet. Den nye norske af slagsen bliver bygget i Sarpsborg, 90 kilometer syd for Oslo, og bliver den første af cirka 10 planlagte vaskehaller, der skal bygges i Norge det næste år.

Ifølge OK’s markedsdirektør, Anders Knudsen, er der flere gode grunde til, at OK satser på bilvask i Norge.

”Vi har et velfungerende, etableret vaskehalskoncept her i Danmark med vaskehaller over hele landet, og det vil vi gerne afprøve uden for landets grænser. Vi ser et stort potentiale i at udvide forretningen til Norge, der er et attraktivt marked,” siger Anders Knudsen.

”Vi tror på, at vi kan finde en væsentlig plads i markedet ved, ligesom her i Danmark, at fokusere på svanemærket kvalitetsvask, fornuftige priser og en attraktiv abonnementsordning,” siger han.

Flere lokationer på vej

Vaskehallen i Sarpsborg åbner torsdag 23. marts, og den næste forventes at stå klar i byen Dilling nordvest for Sarpsborg senere på foråret. De andre lokationer bliver offentliggjort, når datoerne for åbning nærmer sig.

”I første omgang ser vi frem til åbningen i Sarpsborg. Vi ved, at der venter et stort arbejde i Norge, men det er vi helt klar til. Det har været en krævende, men lærerig proces at nå hertil, og de erfaringer vil vi bruge fremadrettet, når vi skal bygge de kommende vaskehaller,” siger Anders Knudsen.

Svanemærket vask

OK’s vaskehaller i Norge får det officielle nordiske miljømærk, Svanemærket, der er blandt verdens skrappeste miljøcertificeringer.

For at få mærket skal flere krav opfyldes. Blandt andet skal vaske- og plejemidlerne leve op til skrappe kemikaliekrav og vandet bliver renset, så der udledes færre uønskede stoffer. Derudover begrænses vandforbruget, fordi vaskehallerne har effektive rensningsanlæg, der sørger for, at vandet kan genbruges.

Åbningen i Sarpsborg torsdag i uge 12 bliver markeret med åbningstilbud på to vaske og en række andre tiltag.

Kristoffer WeibelKommunikationskonsulent

krwe@ok.dk

OK's vaskehal i Sarpsborg åbner torsdag d. 23. marts.

• OK er et bredt funderet energiselskab for private og erhverv. På hylderne er alt fra brændstof og ladestandere til grøn el og varmepumper.
  • OK a.m.b.a. er et dansk andelsselskab og tæller udover moderselskabet OK datterselskaber som Kamstrup, EnergiData og OK Energiteknik.
  • OK omfatter mere end 675 tankstationer, mere end 220 vaskehaller samt 80 Truck Diesel stationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.