Også vandværker lader sprøjten stå

I dag er det FN’s internationale dag for vand, og som altid er det startskuddet for Danske Vandværkers kampagne mod brug af spøjtemidler i haven. Alt for ofte er der sprøjtegift i vores drikkevand. Det står klart efter en række fund af sprøjtegifte i grundvandet. Men nu går en række vandværker foran i kampen for at undgå sprøjtegift i grundvandet, så vi kan sikre rent drikkevand i fremtiden.

Joakim bakker op om sprøjtefri have og lader sprøjten stå.

I alt har danske vandforsyninger tilmeldt 6,4 km² til Danmarks Naturfredningsforenings projekt Giftfri Have. Og der kommer hele tiden nye til. Senest har fire vandværker registreret deres arealer som giftfri: Ølgod Vandværk i Vestjylland, Gørløse Vandværk i Nordsjælland, Thorning Vandværk i Midtjylland og Allerslev Vandværk i Midtsjælland.
Det vækker glæde hos de danske vandforsyningers brancheorganisation.

”Vi skal sikre rent drikkevand til fremtidens generationer, og når vandværker tilmelder sig Giftfri Have er det med til at understrege, hvor vigtigt det er, at vi alle lader sprøjten stå og passer på vores grundvand. Det sender et godt signal”, siger pressemedarbejder Dorthe G. Rasmussen fra Danske Vandværker.

Hun håber, at endnu flere vandværker vil melde sig til Giftfri Have.

Ingen bør bruge sprøjtegift

Mange af de sprøjtegifte, vi finder, i drikkevandet har været forbudt i mange år. Men der findes også flere eksempler på, at godkendte sprøjtegifte ender i drikkevandet. Blandt andet fordi mange af stofferne ikke er testet under danske forhold.

”Den eneste sikre måde at forhindre giftrester i vores drikkevand er ved at undgå at bruge sprøjtegiftene. Derfor er det meget positivt, at vandforsyningerne går foran som et godt eksempel”, siger Walter Brüsch, der er geologisk seniorrådgiver i Danmarks Naturfredningsforening.

Sprøjtegifte kan have forskellige skadelige virkninger på natur, miljø og mennesker. Nogle er kræftfremkaldende, andre har hormoneffekter. Ingen kender virkningen, når forskellige sprøjtegiftrester blandes sammen - den såkaldte cocktaileffekt. Derfor arbejder både Danmarks Naturfredningsforening og Danske Vandværker for et sprøjtefrit Danmark.

Dorthe G. Rasmussen, Pressemedarbejder

Joakim bakker op om sprøjtefri have og lader sprøjten stå.

Danske Vandværker går med i ny tænketank25.4.2018 08:21pressemeddelelse

En række store og små medlems- og medarbejderejede selskaber og organisationer slår sig nu sammen for at stifte en tænketank, der skal styrke den demokratiske virksomhedsdrift i Danmark. Bag tænketanken står blandt andet store demokratiske virksomheder som COOP, Kooperationen, Arla, ENIIG, GF Forsikring og Danske Vandværker, men også mindre virksomheder som Logik & Co., Thorup Strand Kystfiskerlaug og Merkur andelskasse går med i den nye tænketank, som får navnet Demokratisk Erhverv.

Konference: Hvem skal eje din el, dit vand og din varme?19.3.2018 13:53pressemeddelelse

I Danmark kan de fleste af os tage lys, vand og varme i vores hjem som en givet ting. Og det kan vi fordi, vi har en helt enestående forsyningssektor, der giver os lave priser og høj forsyningssikkerhed. Kan det så egentlig ikke være lige meget, hvem der ejer vindmøllelauget, vandværket eller varmeværket? Middelgrundens Vindmøllelaug, Danske Vandværker, Dansk Fjernvarme og Kooperationen mener nej. Vi er helt overbeviste om, at ejerskab gør en stor forskel især for samfundskritiske ydelser.