Øget konkurrence mellem de danske restauranter

Konkurrencen blandt de danske restauranter er skærpet. Trods stigning både i branchens samlede omsætning og bruttofortjeneste ses et fald i gennemsnitlig bruttofortjeneste. Samtidig er top-25 % af virksomhederne væsentlig bedre til at skabe overskud end den samlede branche. Det viser en undersøgelse af restaurationsbranchen fra PwC.
Thomas Baunkjær Andersen, partner og ekspert i restaurationsbranchen i PwC.

PwC’s brancheanalyse af restaurationsbranchen viser, at der har været en stigning i den samlede bruttofortjeneste for restauranter i Danmark i 2018 sammenholdt med 2017 på ca. 193 mio. kr. Ser man på den gennemsnitlige bruttofortjeneste for hver enkelt restaurant, er der dog sket et fald på 11 % fra 2017 til 2018. Dette indikerer en skærpet konkurrence i branchen, der bl.a. er resultatet af de mange nye åbninger af restauranter, der fortsat ses i branchen:

Nøgletalsanalysen viser, at den samlede bruttofortjeneste for branchen har fortsat sin positive udvikling fra 2017 ind i 2018, den samlede bruttofortjeneste ses at stige ca. 193 mio. kr. Den gennemsnitlige bruttofortjeneste ses derimod at falde, hvilket blandt andet kan skyldes, at flere restauranter er blevet etableret, set i forhold til den samlede stigning i bruttofortjenesten,” fortæller Thomas Baunkjær Andersen, partner og ekspert i restaurationsbranchen i PwC.

Forventninger til vækst trods skærpet konkurrence
Ifølge PwC’s analyse svarer 70 % af restauratørerne, at de forventer at åbne en eller flere restauranter i løbet af de næste et til tre år. Som følge heraf forventer de samme restauratører også en stigning i omsætning de kommende år.

“Forventningerne til omsætningsvæksten udfordres af, at der i øjeblikket bliver optaget færre elever på erhvervsskolerne end tidligere. I de kommende år vil branchen derfor opleve, at det kan være en udfordring at finde den rette kvalificerede arbejdskraft, og det kan blive en barriere for væksten,” udtaler Thomas Baunkjær Andersen og henviser til, at der i 2018 blev optaget 2.552 tjenere, kokke og ernæringsassistenter, hvorimod der i 2015 blev optaget 3.250 elever. Det svarer til et fald på 20 %.

De restauratører, som ikke planlægger at udvide med flere restauranter de kommende tre år, peger på, at konkurrencen fortsat bliver skærpet, og at det vil presse priserne.

“Analysen understreger det faktum, at alle i branchen bør sætte øget fokus på sund drift og indtjening. Derudover bør man overveje ændringer i arbejdsgange og processer, der kan være med til at  opretholde samme bundlinje som tidligere år på et stadigt mere konkurrencepræget marked,” vurderer Thomas Baunkjær Andersen.

Udfordringer med rekruttering
Antallet af beskæftigede stiger og mangel på arbejdskraft fortsætter, ligesom stigningen i branchens samlede omsætning: Fra 2017 til 2018 var en nettotilvækst i antallet af ansatte i restaurationsbranchen på 3,8 %. Trods stigningen i antallet af beskæftigede i branchen har restauratørerne fortsat udfordringer med at rekrutterer de rigtige medarbejdere:

"Den forventede stigning i omsætningen betyder også, at 70 % af de adspurgte restauratører forventer, at de inden for de kommende 12 måneder skal ansætte mellem 10 til 50 % flere medarbejdere," uddyber Thomas Baunkjær Andersen.

Om analysen
Datamaterialet er baseret på data fra Bisnode og Danmarks Statistik. I analysen fokuseres der udelukkende på selskaber med branchekoden ”Restauranter” med minimum otte ansatte. Analysen er geografisk opdelt i to segmenter – København og Øvrige Danmark. Segmentet København består af Region Hovedstaden. Øvrige Danmark består af de resterende regioner i Danmark. Segmentet København tæller 656 restauranter, mens der indgår 717 restauranter i segmentet Øvrige Danmark. Det er de senest offentliggjorte årsrapporter frem til 21. juni 2019, der danner grundlag for taldelen af analysen, som er understøttet af interviews med restauratører.

Thomas Baunkjær Andersen, partner og ekspert i restaurationsbranchen i PwC.

Unge i Vejle- og Kolding-området får privatøkonomi på skoleskemaet5.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Undersøgelser viser, at alt for mange unge kommer i økonomiske vanskeligheder tidligt i livet, og tidlige gældsproblemer kan få konsekvenser langt ind i voksenlivet. Med undervisningsforløbet ’Ung privatøkonomi’ klæder PwC folkeskoleelever i 7. og 8. klasse på med forståelse for økonomi, ansvarligt forbrug og personligt lederskab. I starten af april starter tiltaget op på skoler i Vejle- og Kolding-området.

Ny afgørelse fra Skatterådet: Smartwatches er omfattet af reglerne om beskatning af fri telefon25.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

PwC har i en sag for Skatterådet d. 19. marts 2024 spurgt ind til, om man som medarbejder skal beskattes af et smartwatch, som ens arbejdsgiver stiller til rådighed. På baggrund af den teknologiske udvikling og smartwatches funktionalitet har Skatterådet fastslået, at smartwatches er underlagt de samme regler for beskatning som telefoner, når de stilles til rådighed af arbejdsgivere til deres medarbejdere.