Dansk Supermarked

Øget efterspørgsel på dyrevelfærd giver tomme kølediske

Danskerne efterspørger dyrevelfærd som aldrig før. Så meget, at der mangler varer. Derfor går branchen nu sammen om at få endnu flere producenter til at satse på mere dyrevelfærd

Haves: efterspørgsel. Søges: dyrevelfærd.
De danske forbrugere efterspørger produkter, der er produceret med omtanke for dyrenes velfærd i en sådan grad, at der ikke er varer eller producenter nok til at efterkomme behovet. Derfor går branchen nu sammen om at gøre det nemmere for danske landmænd og fødevareproducenter at lægge produktionen om; til gavn for dyr og forbrugere.

Det er Dyrenes Beskyttelse, Landbrug & Fødevarer og Dansk Supermarked Group, som arbejder sammen om at hjælpe de små og store producenter i gang med at omlægge til mere dyrevelfærd. Torsdag har de indkaldt producenter, leverandører, detailhandel og dyreværnsorganisationer til konference for at sætte fokus på mulighederne for at omlægge til højere dyrevelfærd. Samlet kan branchen nemlig levere nødvendig viden, rådgivning og hyldeplads til producenterne.

- Vi vil gerne i dialog med alle, der interesserer sig for dyrevelfærd, og som har gennemslagskraft til at gøre en forskel på dyrevelfærdsområdet. Vores mål er at gøre det så nemt som muligt for producenterne at komme i gang med omlægningen, siger Jeppe Dahl Jeppesen, indkøbsdirektør for ferskvarer i Dansk Supermarked Group, der står bag kæderne Netto, føtex og Bilka.

I denne uge meldte de tre kæder ud, at buræg udfases i butikkerne, begyndende med føtex fra 1. september, for at flytte salget til bl.a. økologiske æg og æg fra fritgående høns. Men indenfor en række andre varegrupper er den slags skift mod øget dyrevelfærd slet ikke muligt i dag.

Mangel på dyrevelfærdsprodukter
Dagligvaremarkedet er udfordret af små mængder danske dyrevelfærdsprodukter, og håbet fra Dansk Supermarked Group er derfor, at de sammen med bl.a. Dyrenes Beskyttelse og Landbrug & Fødevarer kan få flere leverandører og producenter i spil og derigennem øge mængden af produkter, der kan spises med god samvittighed.

-Fersk kød og fjerkræ og dermed også pålæg og pølser er blandt de produkter, der er mangel på. Forbrugerne må ofte nøjes med et meget snævert udvalg, hvis de vil købe ind med god samvittighed på dyrenes vegne, siger Jeppe Dahl Jeppesen.

Afgørende betydning for dyrevelfærd
Tidligere i marts 2016 indgik Dansk Supermarked Group en ambitiøs samarbejdsaftale med Dyrenes Beskyttelse, der skal sikre mere dyrevelfærd hos landbrugsdyrene. Sammen satte parterne et mål om at forbedre dyrevelfærden med en halv milliard kroner inden 2020.

Allerede dengang lød vurderingen, at målsætningen vil få afgørende betydning for udviklingen af markedet for produkter med fokus på dyrevelfærd.

Hos Dyrenes Beskyttelse er det da også vigtigt at understrege, at de sammen med detailhandlen kan hjælpe landmændene godt på vej mod mere dyrevelfærd.

- Det her er et meget godt eksempel på, hvordan vi med vores erfaring kan binde detailhandel og producenter bedre sammen. Når vi sætter handling bag vores ord, viser vi virkelig, at vi kan højne dyrevelfærden, siger Britta Riis, direktør hos Dyrenes Beskyttelse.

Alle relevante parter og producenter inviteres til en dyrevelfærdskonference, der afholdes torsdag 30. juni.

Fakta om dyrevelfærdssamarbejde

• Dansk Supermarked Group og Dyrenes Beskyttelse samarbejder om at højne velfærden blandt landbrugsdyr
  • Dansk Supermarkeds Groups konkrete mål er, at salget af dyrevelfærd (frilandsproduktion og økologi) skal øges med 500 mio. kr. i føtex, Bilka og Netto frem mod 2020
  • Det ambitiøse salgsmål betyder, at Dansk Supermarked Group har stærkt fokus på at finde, købe, oplyse om og markedsføre dyrevelfærdsprodukter
  • Gennem samarbejdet bidrager Dyrenes Beskyttelse med viden og rådgivning til producenter, som skal omlægge til mere dyrevelfærd

Fakta om dyrevelfærdskonferencen

• Formålet er at hjælpe landmændene i gang med at omlægge til mere dyrevelfærd til fordel for dyrene og de forbrugere, som gerne vil købe ind med god samvittighed
  • Den er for alle producenter af æg, pålæg, kød, fjerkræ og mejeriprodukter, som er interesserede i at omlægge til mere dyrevelfærd
  • Konferencen afholdes i Aarhus torsdag 30. juni. Læs mere på dansksupermarked.com/dyrevelfaerd
  • Dansk Supermarked Group, Dyrenes Beskyttelse og Landbrug & Fødevarer fortæller om samarbejdet om dyrevelfærd, markedstrends og støtte til omlægning.

Information om Dansk Supermarked

Dansk Supermarked

87 78 50 00http://dansksupermarked.com/

Følg pressemeddelelser fra Dansk Supermarked