Obligatorisk kaloriemærkning nødvendig
Fastfood, cafémad, takeaway og to go-kaffe fylder mere og mere i danskernes hverdag, men det er umuligt at gennemskue kalorieindholdet. EU har bestemt, at fødevarer i europæiske supermarkeder bl.a. skal oplyse kalorieindholdet. Samme nemme adgang til den oplysning på fastfood og takeaway er endnu ikke et krav, og det er op til de enkelte EU-lande at indføre obligatorisk kaloriemærkning.
Det vil tre danske sundhedsorganisationer nu arbejde for. De har i flere år forsøgt for at få kæderne til at indføre Truende udvikling i overvægtmærkningen på frivillig basis og har udarbejdet guidelines for kaloriemærkning.
Truende udvikling i overvægtEn YouGov-undersøgelse fra juli 2018 viser, at flere end seks ud af 10 danskere ønsker kaloriemærkning. Omtrent samme antal vurderer, at mærkningen i høj grad kunne hjælpe dem til at takke nej til forsøg på mersalg. Det understøtter ifølge Diabetesforeningen, Kræftens Bekæmpelse og Hjerteforeningen behovet for at gøre det til en forbrugerret at kunne se kalorieindholdet i de forskellige mad- og drikkevarer, så det er åbenlyst, hvor mange kalorier der er i den mad, de køber.
Udover presset fra sundhedsorganisationerne er der også politisk opbakning til at få gennemført en obligatorisk kaloriemærkning fra bl.a. Socialdemokratiet og Alternativet. Sidstnævnte fremsætter i nær fremtid beslutningsforslag i Folketinget om obligatorisk kaloriemærkning.
Kaloriemærkning er en tydelig og entydig sammenhæng mellem produkt, pris og kalorieindhold dér, hvor kunderne beslutter sig, fx på menutavler, menukort og app’s. Mærkningen fremhæves af bl.a. WHO som et kost-effektivt tiltag i forebyggelse af overvægt og bruges allerede i en række lande, bl.a. USA, England og Australien. Der er solid dokumentation for, at kaloriemærkning får kunderne til at vælge færre kalorier. Med indførelse af kaloriemærkning ses også et øget udbud af mad med færre kalorier, i mindre portioner eller sundere sammensætning af menuerne.
-----------------------------------------------------------------------------------
Fakta
YouGov-undersøgelsen er gennemført som online interview i juli 2018 for Forbrugerrådet Tænk. Den omfatter 505 unge 17-25 år og 808 kvinder og mænd 26+ år og er repræsentativ for hver aldersgruppe for køn, alder, geografi og uddannelse.
Mersalg er salgstricks, som har til formål at få kunderne til at købe mere, end de havde planlagt. Det kan være supersizing eller flerstykstilbud, hvor man får en meget større mængde (og mange flere kalorier) for en beskeden merpris.
Nøgleord
Kontakter
Kontakt presserådgiver i Kræftens Bekæmpelse Lise Bondesen, tlf. 31 32 63 53
Links
Information om Kræftens Bekæmpelse
Følg pressemeddelelser fra Kræftens Bekæmpelse
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Kræftens Bekæmpelse
Ny undersøgelse: Syv ud af 10 oplever senfølger efter kræft18.4.2024 10:15:47 CEST | Pressemeddelelse
Kræftens Bekæmpelse efterlyser en styrket og koordineret indsats.
Flere frivillige sikrer flot indsamlingsresultat: 37,7 mio. til kræftsagen17.4.2024 12:30:00 CEST | Pressemeddelelse
37,7 mio. kroner blev der indsamlet ved årets Landsindsamling takket være flere indsamlere og stor folkelig opbakning.
Kræftens Bekæmpelse reagerer på kritisk kræftrapport fra Rigsrevisionen: Svigt af kræftpatienter skal stoppes nu15.4.2024 13:53:12 CEST | Pressemeddelelse
Foreningens adm. direktør Jesper Fisker beder de ansvarlige sundhedsmyndigheder om at sikre, at patientrettighederne overholdes, så kræftpatienter får behandling til tiden.
Ny håndbog: Viden og støtte til unge pårørende, der har kræft tæt på11.4.2024 09:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvad gør du, hvis din unge kæreste, bror, eller ven får kræft? Ny håndbog giver gode råd til unge pårørende.
Tusindvis samlede ind til kræftsagen: Den digitale indsamling fortsætter7.4.2024 15:14:25 CEST | Pressemeddelelse
Kræftens Bekæmpelses direktør takker de tusindvis af frivillige, der søndag gik på gaden for at samle ind til kræftsagen ved årets Landsindsamling. Den digitale indsamling fortsætter indtil 15. april, så man kan stadig støtte og gøre en forskel.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum