Ø-turismedag 2019: Sådan styrker vi ø-turismen i Danmark

Landdistrikternes Fællesråd inviterer i samarbejde med Partnerskab for Dansk Ø-turisme til Ø-turismedagen 2019, der er målrettet øboer, destinationsselskaber og turismeaktører.
Turismeaktører og øboer mødes til Ø-turismedagen 2019, der arrangeres af Landdistrikternes Fællesråd i samarbejde med Partnerskab for Dansk Ø-turisme.

Ø-PAS bliver revet væk og turisterne strømmer igen i år til de danske øer, som oplever fulde færgeafgange og højere omsætning i lokale butikker og restauranter.

For at sætte fokus på øernes turismepotentiale og Ø-PAS videre udvikling, inviterer Landdistrikternes Fællesråd i samarbejde med Partnerskab for Dansk Ø-turisme, der består af Sammenslutningen af Danske Småøer, Dansk Erhverv, Færgeskretariatet, Danske Rederier, De Samvirkende Købmænd og Food Organisation of Denmark (FOOD), til Ø-turismedagen 2019, som afholdes mandag den 16. september 2019, kl. 10.00 - 15.30 på Holckenhavn Slot, Holckenhavn 1, 5800 Nyborg.

Til arrangementet, hvor deltagerne får mulighed for at videndele og komme med input til videreudviklingen af Ø-PAS, vil der bl.a. være fire korte oplæg om potentialerne for ø-turisme af:

• Dorthe Winther, formand, Sammenslutningen af Danske Småøer
  • Lars Ramme Nielsen, chef for turisme og oplevelsesøkonomi, Dansk Erhverv
  • Jan Fritz Hansen, sekretariatsleder, Færgesekretariatet
  • Niels Balling Larsen, konsulent, Danske Rederier

Der vil bl.a. være fokus på attraktivitet, tilgængelighed, synlighed og rammebetingelser, som kan bidrage til at styrke forudsætningerne for at indfri potentialet for ø-turisme i Danmark.

Efterfølgende vil Noa Jankovic, kontorchef i Landdistrikternes Fællesråd, fortælle om arbejdet med projektet "Ø-PAS som platform for formidling af ø-aktiviteter", der er støttet med 1,5 mio. kr. af Nordea-fondens kystpulje og Erhvervsministeriets landdistriktspulje.

Programmet kan findes her

Tilmelding

Tilmelding til koordinator Anni Langkjær Sørensen på als@landdistrikterne.dk, senest mandag den 2. september, kl. 12.00.

Noa Jankovic, kontorchef i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 71 70 82 49, mail nja@landdistrikterne.dk

Landdistrikterne: Manglende kompensation til naboer og lokalsamfund spænder ben for udbygning af solceller og vindmøller25.4.2024 06:55:00 CEST | Pressemeddelelse

Vi kommer kun i mål med den grønne omstilling på energiområdet, hvis vi formår at skabe lokal opbakning til vindmøller og solcelleparker, advarer Landdistrikternes Fællesråd. Hvis flere projekter skal realiseres, skal der meget mere lokal involvering og langt større kompensationer til, vurderer organisationen. Alternativet er, at modstanden lokalt bliver endnu mere rodfæstet.