Vejdirektoratet

Nyudviklet beregningsværktøj bliver ny standard for klimaanalyser af CO2-udledning

Del

Vejdirektoratets nye værktøj til at analysere og opgøre CO2-udledninger ved blandt andet planlægnings-, anlægs- og driftsfasen af de store veje bliver nu en fælles standard for, hvordan man foretager CO2-analyser ved alle former for projekter og aktiviteter på infrastrukturområdet herhjemme.

 

Det oplyser områdechef Gert Ahé fra Vejdirektoratet efter et møde med en lang række aktører fra infrastrukturområdet, herunder Banedanmark, Bygningsstyrelsen, kommuner, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Dansk Industri, Asfaltindustrien, Dansk Beton.

”Vi står foran en stor opgave, hvis vi som nation skal lykkes med at reducere Danmarks CO2-udledning med 70 procent i 2030,” siger områdechef Gert Ahé fra Vejdirektoratet. ”Derfor er det vigtigt, at vi taler samme sprog, så vi kan arbejde ensartet med klimamål på tværs af brancheskel. Til det formål har vi brug for et værktøj, vi alle kan bruge – og som sikrer, at vi anvender de samme metoder, datatyper og måleformer. Og her er vores nye værktøj, det såkaldte VejLCA der fremover kommer til at hedde InfraLCA, yderst velegnet, fordi det er overskueligt og brugervenligt og baseret på den velkendte Excel-platform, der anvendes bredt.”

Helt konkret er InfraLCA et værktøj, der gør det muligt at beregne CO2-emissioner ved en given aktivitet. Dermed kan bygherrer og entreprenører stille krav om CO2-besparelser i udbud og indkøb.

Vejdirektoratet har allerede taget InfraLCA i brug til beregningen af klimaeffekterne på forskellige større projekter såsom Nordhavnstunnellen, en mulig ny Kattegatforbindelse og nedrivningen af den gamle Storstrømsbro.

Og nu rulles værktøjet altså bredt ud til hele infrastrukturområdet.

”Der var bred enighed på mødet om, at det vil være utroligt værdifuldt at have et fælles værktøj som InfraLCA til at måle og stille krav om nedbringelse af CO2-udledningerne,” siger Gert Ahé. ”Det er jo velkendt, at infrastrukturområdet – ikke mindst transportsektoren – direkte som indirekte er en af de store CO2-udledere herhjemme. Derfor er det vigtigt, at vi løser vores del af opgaven med at nedbringe udledningen frem mod 2030.”

På baggrund af lanceringen af InfraLCA tidligere på året har Vejdirektoratet allerede igangsat samarbejder med styrelser, kommuner, industrier, brancher, m.fl. med det formål netop at ensarte klimaarbejdet i Danmark. Dette samarbejde skal sikre, at der på nationalt plan arbejdes ud fra samme tilgang indenfor det generelle klimaarbejde, for eksempel angående datagrundlag, analyseværktøj og metodevalg.

Herudover implementerer Vejdirektoratet også InfraLCA til anvendelse i de nye klimakrav, som Vejdirektoratet vil stille i kommende udbud.

Vejdirektoratet vil løbende udgive nye versioner af InfraLCA, som forventes opdateret minimum én gang årligt på baggrund af nye data og funktionsmuligheder.

Nøgleord

Kontakter

Yderligere oplysninger:

Områdechef Gert Ahé, tlf. 7244 7107, mail: ga@vd.dk

Pressechef Martin Østergaard-Nielsen, tlf. 7244 3032, mail: man@vd.dk

Information om Vejdirektoratet

Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V

+45 7244 3333https://www.vejdirektoratet.dk/

Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Ny slags vejstribe kan ses bedre i mørke og regn8.5.2021 08:15:00 CEST | Pressemeddelelse

De fleste trafikanter kender nok oplevelsen af, at det kan være svært at se vejstriberne i mørke og vådt vejr – med den utryghed, som det fører med sig. Denne oplevelse skulle meget gerne blive reduceret på de store veje i fremtiden. I de kommende år udskifter Vejdirektoratet nemlig løbende vejstriberne - altså de vognbanelinjer, der adskiller kørersporerne - på statsvejnettet med en ny form for striber, der er markant nemmere at se i mørke og vådt vejr. ”De nye vejstriber er lavet på en måde, der gør dem mere synlige i lyset fra billygterne, når det er mørkt og regnvejr,” fortæller Michael Ruben Anker Larsen fra Vejdirektoratet. ”Det vil forhåbentlig øge trygheden hos trafikanterne, samtidig med at det forbedrer fremkommeligheden og sikkerheden ude på vejene.” Hemmeligheden bag de nye vejstriber er, at de ikke udgøres af én sammenhængende linje som de nuværende. I stedet er de opbygget af en masse små dråbe- eller perleformede markører, der tilsammen udgør en vejstribe. Disse små mark

Omkørslen på Rute 21 Kirkeåsvejen ændres lørdag den 8. maj på grund af cykelløb6.5.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Omkørslen på Rute 21 Kirkeåsvejen er omlagt lørdag den 8. maj fra klokken 07.00 til 18.30. Det skyldes, at der afholdes et stort cykelløb på Odsherredvej/Oddenvej denne dag, hvilket blokerer for en del af den omkørselsrute, der ellers skal bruges under resten af vejarbejdet. Det er Frederiksberg Bane- og Landevejscykelklub, som står bag løbet med titlen ”Grand Prix Ejner Hessel og Segafredo 2021," hvor over 500 cykelryttere ventes at deltage, herunder Danmarks hjemlige cykelelite. Cykelløbet har mål og startfelt i Lumsås. På oversigtskortet kan man se omkørslerne for henholdsvis den sydgående og den nordgående trafik. I sydgående retning skal trafikanterne køre via Lyngvej til Højby - Nyvej - Højby Stationsvej - Højby Hovedgade - Tinghulevej – og tilbage til rute 21 sydgående. I nordgående retning skal man køre via Holbækvej - Hønsinge Omfartsvej - Nykøbing-Slagelsevej - Lyngtoftevej - Lyngvej – og tilbage til rute 21 nordgående.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum