Nyuddannede får spørgsmål om graviditetsplaner

Hver 10. af de nyuddannede kvindelige ingeniører og cand.scient.er bliver spurgt om deres planer om at stifte familie, når de går til jobsamtale

På trods af, at ligebehandlingsloven slår fast, at planer om familieforøgelse og graviditet ikke må spille en rolle for, om ansøgeren får jobbet eller ej, føler flere arbejdsgivere sig alligevel fristet til at spørge ind til ansøgernes fremtidsplaner om at få børn.

Blandt de nyuddannede er det 10 % af kvinderne og 7 % af mændene, der løber ind i disse spørgsmål. Det viser en ny undersøgelse fra Ingeniørforeningen, IDA blandt 1.594 dimittender, der har afsluttet deres studie i 2015 eller senere.

Graviditet og planer om familieforøgelse må på linje med faktorer som seksualitet og etnicitet ikke spille den mindste rolle for, om kandidaten lander jobbet eller ej, og skulle spørgsmålet alligevel dukke op, er det i øvrigt tilladt for jobansøgeren at snakke udenom, mener Juliane Marie Neiiendam, der er formand for Ansattes Råd i IDA.

”De nyuddannede har jo typisk alderen til at en familieforøgelse kan være på vej, og derfor kan spørgsmålet også virke en anelse overflødigt. Specielt når ansøgere ikke behøver at føle sig forpligtet til at svare sandfærdigt på den slags spørgsmål. Det bedste råd er derfor at svare, at det ikke er aktuelt i øjeblikket og dreje samtalen tilbage på sporet, så omdrejningspunktet bliver arbejdsopgaver, udvikling, ambitioner og kompetencer,” siger hun.

Juliane Marie Neiiendam understreger, at det under alle omstændigheder er en god idé at være forberedt på den slags spørgsmål.

”Arbejdsgiveren bør ikke spørge om disse ting, men man kan hurtigt blive fanget på det forkerte ben, så derfor er det en god idé at være indstillet på, at spørgsmålet kan falde, så man har et svar klar, der kan bruges i situationen,” siger hun.

Andel der til en jobsamtale har oplevet at blive spurgt, om de forventer at få børn/har familieplaner eller lignende spørgsmål? Pct.

Mænd

Kvinder

1.594 dimittender deltaget i undersøgelsen

IDAs formand stiller op som formand for a-kasse i stormvejr21.12.2018 12:41Pressemeddelelse

IDAs formand Thomas Damkjær Petersen har ekstraordinært valgt at stille sig til rådighed som formandskandidat for Akademikernes A-kasse (AKA), som for tiden er i mediernes søgelys. Valget af ny formand sker d. 4. januar 2019 på et ekstraordinært repræsentantskabsmøde. ”Jeg stiller mig til rådighed for at stå i spidsen for at få A-kassen igennem en ledelses- og omdømmekrise. Jeg mener, vi har været vidner til en uacceptabel ledelsesadfærd og manglende respekt for omgang med medlemmernes penge. Nu er der brug for med friske øjne at kigge fremad og få etableret en ny ledelse, der kan genskabe respekten for a-kassen, ligesom vi jo fortsat afventer tilsynsmyndighedernes undersøgelse af sagen. Jeg vil gerne understrege, at kerneforretningen i a-kassen faktisk er sund, og medlemmerne er tilfredse. Sådan skal det blive ved med at være,” siger Thomas Damkjær Petersen.