Nyuddannede er klar til at flytte landsdel for at få job

Hver femte nyuddannede er klar til at rykke teltpælene op, hvis der er udsigt til et attraktivt arbejde

Nyuddannede ingeniører, it-professionelle og cand.scient.er er i høj grad parate til at flytte til en anden landsdel, hvis der er udsigt til det rigtige job. 20 procent svarer at de helt sikkert vil flytte, og yderligere 48 procent er ikke afvisende overfor tanken, viser en undersøgelse blandt godt 1.500 medlemmer af Ingeniørforeningen, IDA, der har afsluttet deres uddannelse inden for de seneste 3 år.

Juliane Marie Neiiendam, der er formand for Ansattes Råd i IDA, mener at undersøgelsen sætter en tyk streg under, at mobiliteten hos de teknisk og naturvidenskabeligt uddannede er meget høj.

”Det betyder, at virksomhedernes muligheder for at rekruttere blandt de nyuddannede er særdeles gode. Det siger sig selv, at denne gruppe ikke har 5-10 års erfaring fra arbejdsmarkedet, men da efterspørgslen på it-professionelle, cand.scient.er og ingeniører er meget stor, vil virksomhederne med fordel kunne gå efter dimittenderne, inden de slår rødder, der hvor de allerede er,” siger hun.

Regional ulighed

Undersøgelsen viser også, at lysten til at flytte efter et job er størst blandt de nyuddannede, der kommer fra Fyn, Syddanmark, Nordjylland samt Vest- og Sydsjælland.

Juliane Marie Neiiendam mener, at det er prisværdigt, at mange fra disse områder er klar til at flytte efter et job, men omvendt kan det også få store konsekvenser for de virksomheder, der ligger i disse områder.

”Virksomhederne i yderområderne skal naturligvis tilbyde attraktive opgaver og gode løn- og arbejdsvilkår, når de rekrutterer medarbejdere. Men når der er stor efterspørgsel på teknisk og naturvidenskabeligt uddannede i hele landet, er konkurrencen hård. Derfor må opfordringen igen lyde, at virksomhederne i landets yderområder også går målrettet efter de nyuddannede, inden de stifter familie, og bliver mindre mobile,” siger hun.

Er du parat til at flytte til en anden landsdel for at få et attraktivt job?

Antal

Pct.

Helt sikkert

20,4