Nytt samarbete tar försvars- och rymdinnovation till EOT-mässan

Ett nytt samarbete med försvarsklustret CenSec innebär att försvars-, rymd- och säkerhetsbranschen kommer att spela en större roll på EOT - Electronics of Tomorrow.

Foto: MCH/Tony Brøchner.
Från vänster: Klaus Bolving, CEO på CenSec, Mona Jakobsen, Projektchef på MCH Messecenter Herning, Lars Olesen, Projektkoordinator på MCH Messecenter Herning, och Charlotte Lynge Dalqvist, Business Development Manager på CenSec. Foto: MCH/Tony Brøchner.

Besökare till EOT - Electronics of Tomorrow kan se fram emot att få värdefull kunskap från försvars-, rymd- och säkerhetsbranschen när elektronik- och teknikindustrin träffas på MCH Messecenter Herning den 7–9 maj. EOT har precis påbörjat ett nytt samarbete med CenSec (Center for Defence, Space & Security), som kommer att ingå i mässans innovationsområde och konferensprogram.

Vi på CenSec ser mycket fram emot att bli en del av EOT, säger Charlotte Lynge Dalqvist, Business Development Manager på CenSec.

- Tekniken utvecklas så snabbt att det är viktigt för alla branscher att hålla sig ajour med vad som händer i närliggande industrier och vi ser därför ett stort värde i att hela industrin kan använda EOT för att träffas, säger hon och fortsätter:

- Vi vill skapa ett innovationsområde på mässan där besökare och utställare kan få inspiration och uppdateras på framtidens snabbt växande tekniska områden, som till exempel drönare och rymdfart. EOT är ett bra tillfälle för att skapa nya kontakter och ta reda på vad andra inom elektronik- och teknikindustrin utvecklar.

Innovationsområdet kommer bland annat att baseras på de innovationsprojekt som CenSec främjar genom klustrets innovationsnätverk (Inno-Sec). I ett projekt utvecklar Tekniska institutet, TICRA, Elplatek, GomSpace och Terma en helt ny generation av radiofrekvenskomponenter, och i ett annat projekt arbetar Unifly och Copenhagen Robots på att integrera trafikhantering av obemannade system (drönare, robotar och självkörande bilar) i Danmarks befintliga infrastruktur.

Värdefullt samarbete
Ledningsgruppen bakom EOT är nöjda med det nya samarbetet med CenSec och ser fram emot att få välkomna dem som en ny samarbetspartner på mässan:

- Vi ser stora möjligheter i samarbetet med CenSec och ser fram emot att skapa ett helt nytt framtidsinriktat område på EOT till fördel för både utställare och besökare, säger Mona Jakobsen, projektchef på MCH Messecenter Herning.

Hon får stöd av Flemming Jensen, ordförande för PE (Professionel Elektronik) och medlem i ledningsgruppen bakom EOT:

Hela försvars-, rymd- och säkerhetsbranschen innehåller en mängd spännande teknologier som direkt och indirekt påverkar många av EOT:s utställare och besökare. Vi välkomnar därför samarbetet med CenSec och ser fram emot att vara en del av både innovationsområdet och konferensprogrammet på EOT, säger Flemming Jensen.

EOT – Electronics of Tomorrow hålls på MCH Messecenter Herning den 7–9 maj 2019. Mässan arrangeras av MCH i samarbete med branschen och organisationerna Ingenjörsföreningen IDA, PE Professionel Elektronik och DI Digital.

Mona Jakobsen
Projektchef på MCH Messecenter Herning
E-post: mj@mch.dk

Foto: MCH/Tony Brøchner.

Om CenSec
CenSec (Center for Defence, Space & Security) är med sina nästan 130 medlemsföretag den primära klusterorganisationen bland de små och medelstora danska företagen som är eller vill bli leverantörer för försvars-, rymd- och säkerhetsbranschen, samt järnvägs-, offshore- samt sjöfartsindustrin.

CenSec grundades 2004 och etablerades 2007 som ett industrinätverk. 2018 blev CenSec godkänt av Utbildnings- och Forskningsdepartementet för att också vara ett "Nationellt Innovationsnätverk för Säkerhet" (Inno-Sec).

Älykkäät työkalut älykkään tuotantoekosysteemin luomiseen15.4.2019 11:19:51 CESTPressemeddelelse

Jokainen yritys tarvitsee ainutlaatuisia automaatioratkaisuja omaan tuotantoympäristöönsä, mutta yritykset eivät voi suunnitella ratkaisuja alusta lähtien jokaiseen eri prosessiin ja käyttötarkoitukseen. Tämän vuoksi on tärkeää, että yritykset valitsevat optimaaliset robottivälineet maksimoidakseen automaatioarvonsa. Kunnolliset välineet voivat auttaa muuttamaan koko tuotantosyklin saumattomaksi prosessiksi ostosta ja asennuksesta aina käyttöön ja uudelleenkehitykseen saakka.

Nyt opkøb: OnRobot sikrer sig flere nye teknologier og produkter15.4.2019 09:34:21 CESTNyhed

Rettighederne til den unikke robotteknologi bag den nordjyske robotløsning RAGNAR er blevet købt af at Odense-firmaet OnRobot, fordi fynboerne ser oplagte synergimuligheder med OnRobots produktsortiment. 12 robotudviklere fra det konkursramte Aalborg-firma Blue Workforce i Aalborg får samtidig ny arbejdsgiver, efter OnRobot har tilbudt dem arbejde som udviklere i den succesfulde internationale robotvirksomhed.

Scape Technologies udvider igen markedet: Ny SCAPE Mini-Picker er det nemme startsæt til driftssikker bin-picking10.4.2019 07:00:00 CESTNyhed

Scape Technologies henvender sig nu igen til nye segmenter på markedet med lanceringen af et nyt produkt, nemlig SCAPE Mini-Picker. Den nye SCAPE Mini-Picker er en nem løsning med et startsæt til driftssikker bin-picking. SCAPE Mini-Picker er udviklet til virksomheder, teknologicentre eller uddannelsesinstitutioner, som gerne vil hurtigt i gang med at få bin-picking erfaringer uden at foretage store investeringer.

ROEQ fuldautomatiserer den nye MiR1000 robot9.4.2019 06:00:00 CESTNyhed

To splinternye danske robotopfindelser udgør tilsammen en komplet automatiseret logistikløsning. De bliver præsenteret i denne uge på USA’s største robotmesse Automate 2019 i Chicago. ROEQ lancerer en unik rullebane TR1000 Top Roller, som monteres på toppen af den nye MiR1000-robot og automatiserer læsning og aflæsning af robotterne ved afgangs- og modtagestationer. Nyskabelsen automatiserer håndtering af et helt ton gods. Derved kan industrien eliminere belastende fysisk arbejde i logistikkæden og fjerne flaskehalse og ventetid

Mobile Industrial Robots sætter igen ny standard: Ny mobil robot fra MiR fordobler løftekapacitet og trumfer med AI9.4.2019 06:00:00 CESTNyhed

Med lancering af en ny og endnu stærkere mobil cobot: MiR1000 med ikke mindre end 1 ton løftekapacitet, markerer Mobile Industrial Robots (MiR) sig endnu en gang som markedsleder indenfor logistikoptimering. MiR1000 imødekommer et stærkt ønske fra industrier med tunge komponenter. Oven i de fordoblede kræfter lægger den verdensledende robotproducent som den første i verden en optimeret navigation med kunstig intelligens.

Universal Robots udvider sin turné med besøk i Trondheim hvor norske produsenter kan se fordelene ved brukervennlig og fleksibel automasjon9.4.2019 06:00:00 CESTNyhed

Universal Robots og Cobotnor kommer til Trondheim den 24. april på sin suksessfulle UR+ Workshop 2019-turné i Norge. De første arrangementene på turnéen har vært så godt besøkt at man har valgt å utvide med et arrangement i Trondheim. Besøkende får praktisk opplæring med samarbeidende roboter og gode råd fra industrieksperter om produksjonseffektivisering med samarbeidende roboter og automasjon.