Nytt samarbete tar försvars- och rymdinnovation till EOT-mässan

Ett nytt samarbete med försvarsklustret CenSec innebär att försvars-, rymd- och säkerhetsbranschen kommer att spela en större roll på EOT - Electronics of Tomorrow.

Foto: MCH/Tony Brøchner.
Från vänster: Klaus Bolving, CEO på CenSec, Mona Jakobsen, Projektchef på MCH Messecenter Herning, Lars Olesen, Projektkoordinator på MCH Messecenter Herning, och Charlotte Lynge Dalqvist, Business Development Manager på CenSec. Foto: MCH/Tony Brøchner.

Besökare till EOT - Electronics of Tomorrow kan se fram emot att få värdefull kunskap från försvars-, rymd- och säkerhetsbranschen när elektronik- och teknikindustrin träffas på MCH Messecenter Herning den 7–9 maj. EOT har precis påbörjat ett nytt samarbete med CenSec (Center for Defence, Space & Security), som kommer att ingå i mässans innovationsområde och konferensprogram.

Vi på CenSec ser mycket fram emot att bli en del av EOT, säger Charlotte Lynge Dalqvist, Business Development Manager på CenSec.

- Tekniken utvecklas så snabbt att det är viktigt för alla branscher att hålla sig ajour med vad som händer i närliggande industrier och vi ser därför ett stort värde i att hela industrin kan använda EOT för att träffas, säger hon och fortsätter:

- Vi vill skapa ett innovationsområde på mässan där besökare och utställare kan få inspiration och uppdateras på framtidens snabbt växande tekniska områden, som till exempel drönare och rymdfart. EOT är ett bra tillfälle för att skapa nya kontakter och ta reda på vad andra inom elektronik- och teknikindustrin utvecklar.

Innovationsområdet kommer bland annat att baseras på de innovationsprojekt som CenSec främjar genom klustrets innovationsnätverk (Inno-Sec). I ett projekt utvecklar Tekniska institutet, TICRA, Elplatek, GomSpace och Terma en helt ny generation av radiofrekvenskomponenter, och i ett annat projekt arbetar Unifly och Copenhagen Robots på att integrera trafikhantering av obemannade system (drönare, robotar och självkörande bilar) i Danmarks befintliga infrastruktur.

Värdefullt samarbete
Ledningsgruppen bakom EOT är nöjda med det nya samarbetet med CenSec och ser fram emot att få välkomna dem som en ny samarbetspartner på mässan:

- Vi ser stora möjligheter i samarbetet med CenSec och ser fram emot att skapa ett helt nytt framtidsinriktat område på EOT till fördel för både utställare och besökare, säger Mona Jakobsen, projektchef på MCH Messecenter Herning.

Hon får stöd av Flemming Jensen, ordförande för PE (Professionel Elektronik) och medlem i ledningsgruppen bakom EOT:

Hela försvars-, rymd- och säkerhetsbranschen innehåller en mängd spännande teknologier som direkt och indirekt påverkar många av EOT:s utställare och besökare. Vi välkomnar därför samarbetet med CenSec och ser fram emot att vara en del av både innovationsområdet och konferensprogrammet på EOT, säger Flemming Jensen.

EOT – Electronics of Tomorrow hålls på MCH Messecenter Herning den 7–9 maj 2019. Mässan arrangeras av MCH i samarbete med branschen och organisationerna Ingenjörsföreningen IDA, PE Professionel Elektronik och DI Digital.

Mona Jakobsen
Projektchef på MCH Messecenter Herning
E-post: mj@mch.dk

Foto: MCH/Tony Brøchner.

Om CenSec
CenSec (Center for Defence, Space & Security) är med sina nästan 130 medlemsföretag den primära klusterorganisationen bland de små och medelstora danska företagen som är eller vill bli leverantörer för försvars-, rymd- och säkerhetsbranschen, samt järnvägs-, offshore- samt sjöfartsindustrin.

CenSec grundades 2004 och etablerades 2007 som ett industrinätverk. 2018 blev CenSec godkänt av Utbildnings- och Forskningsdepartementet för att också vara ett "Nationellt Innovationsnätverk för Säkerhet" (Inno-Sec).

Från 5 till 200 miljoner på tre år: MiR mångdubblade robotförsäljningen 201814.1.2019 05:30:00Pressemeddelelse

Världens ledande producent av autonoma mobila robotar, Mobile Industrial Robots, har återigen satt omsättningsrekord. Försäljningen av mobila cobotar (d.v.s. kollaborativa robotar) 2018 blev nästan tre gånger så stor som 2017. Många av världens största multinationella koncerner investerar i större flottor av MiR-robotar till sina fabriker runt om i världen. För dem handlar det om att optimera genomloppstiden i en alltmer komplex och föränderlig produktion.

Danmarks største automationshus holder sin vækstplan: 30-årige BILA fordobler forretningen på 3 år11.1.2019 05:30:00Pressemeddelelse

Med sine nu 366 ansatte surfer BILA på automationsbølgen i den internationale industri. BILA Group præsterede en samlet omsætningsvækst i koncernen på 60 procent i sit netop offentliggjorte årsregnskab. Med en palet af de nyeste robotter og stærke teknologikompetencer gør BILA fænomenet industri 4.0 til virkelighed ude på fabriksgulvene. Det sker fra seks afdelinger i Danmark samt i Norge og Sverige og ude hos kunderne i den globale industri.