Nytt samarbete tar försvars- och rymdinnovation till EOT-mässan

Ett nytt samarbete med försvarsklustret CenSec innebär att försvars-, rymd- och säkerhetsbranschen kommer att spela en större roll på EOT - Electronics of Tomorrow.

Foto: MCH/Tony Brøchner.
Från vänster: Klaus Bolving, CEO på CenSec, Mona Jakobsen, Projektchef på MCH Messecenter Herning, Lars Olesen, Projektkoordinator på MCH Messecenter Herning, och Charlotte Lynge Dalqvist, Business Development Manager på CenSec. Foto: MCH/Tony Brøchner.

Besökare till EOT - Electronics of Tomorrow kan se fram emot att få värdefull kunskap från försvars-, rymd- och säkerhetsbranschen när elektronik- och teknikindustrin träffas på MCH Messecenter Herning den 7–9 maj. EOT har precis påbörjat ett nytt samarbete med CenSec (Center for Defence, Space & Security), som kommer att ingå i mässans innovationsområde och konferensprogram.

Vi på CenSec ser mycket fram emot att bli en del av EOT, säger Charlotte Lynge Dalqvist, Business Development Manager på CenSec.

- Tekniken utvecklas så snabbt att det är viktigt för alla branscher att hålla sig ajour med vad som händer i närliggande industrier och vi ser därför ett stort värde i att hela industrin kan använda EOT för att träffas, säger hon och fortsätter:

- Vi vill skapa ett innovationsområde på mässan där besökare och utställare kan få inspiration och uppdateras på framtidens snabbt växande tekniska områden, som till exempel drönare och rymdfart. EOT är ett bra tillfälle för att skapa nya kontakter och ta reda på vad andra inom elektronik- och teknikindustrin utvecklar.

Innovationsområdet kommer bland annat att baseras på de innovationsprojekt som CenSec främjar genom klustrets innovationsnätverk (Inno-Sec). I ett projekt utvecklar Tekniska institutet, TICRA, Elplatek, GomSpace och Terma en helt ny generation av radiofrekvenskomponenter, och i ett annat projekt arbetar Unifly och Copenhagen Robots på att integrera trafikhantering av obemannade system (drönare, robotar och självkörande bilar) i Danmarks befintliga infrastruktur.

Värdefullt samarbete
Ledningsgruppen bakom EOT är nöjda med det nya samarbetet med CenSec och ser fram emot att få välkomna dem som en ny samarbetspartner på mässan:

- Vi ser stora möjligheter i samarbetet med CenSec och ser fram emot att skapa ett helt nytt framtidsinriktat område på EOT till fördel för både utställare och besökare, säger Mona Jakobsen, projektchef på MCH Messecenter Herning.

Hon får stöd av Flemming Jensen, ordförande för PE (Professionel Elektronik) och medlem i ledningsgruppen bakom EOT:

Hela försvars-, rymd- och säkerhetsbranschen innehåller en mängd spännande teknologier som direkt och indirekt påverkar många av EOT:s utställare och besökare. Vi välkomnar därför samarbetet med CenSec och ser fram emot att vara en del av både innovationsområdet och konferensprogrammet på EOT, säger Flemming Jensen.

EOT – Electronics of Tomorrow hålls på MCH Messecenter Herning den 7–9 maj 2019. Mässan arrangeras av MCH i samarbete med branschen och organisationerna Ingenjörsföreningen IDA, PE Professionel Elektronik och DI Digital.

Mona Jakobsen
Projektchef på MCH Messecenter Herning
E-post: mj@mch.dk

Bilder

Foto: MCH/Tony Brøchner.

Om CenSec
CenSec (Center for Defence, Space & Security) är med sina nästan 130 medlemsföretag den primära klusterorganisationen bland de små och medelstora danska företagen som är eller vill bli leverantörer för försvars-, rymd- och säkerhetsbranschen, samt järnvägs-, offshore- samt sjöfartsindustrin.

CenSec grundades 2004 och etablerades 2007 som ett industrinätverk. 2018 blev CenSec godkänt av Utbildnings- och Forskningsdepartementet för att också vara ett "Nationellt Innovationsnätverk för Säkerhet" (Inno-Sec).

Följ Grouleff Communications

Senaste pressmeddelandena från Grouleff Communications

Kina-klog amerikaner håndplukket il OnRobots ambitiøse satsning i Asien17.7.2019 07:00:00 CESTNyhed

Den danske eksportvirksomhed OnRobot har rekrutteret en unik hybrid-profil til at sikre succes på det asiatiske marked. Han har allerede én gang etableret en dansk robotvirksomhed i den region, og nu skal succesen gentages. James Taylor er født, opvokset og uddannet i USA, mens han primært har gjort karriere i lederstillinger inden for forretningsudvikling og marketing i teknologivirksomheder i Shanghai.

Navnenyt: Blue Ocean Robotics styrkes med garvet robotekspert2.7.2019 07:30:00 CESTNyhed

Blue Ocean Robotics, der udvikler, producerer og sælger servicerobotter indenfor sundhed, hospitality, byggeri og landbrug, har netop ansat Carl Erik Skjølstrup som Vice President of Production på baggrund af hans erfaring fra blandt andet Vestas, LEGO, Newtec og senest Blue Workforce. Dermed sluttes ringen for Carl Erik Skjølstrup, som i 80’erne under sit studium i Japan blev hyret af Lindøværftet til at introducere japanske robotter til miljøet, som siden udviklede sig til den internationalt anerkendte robotklynge i Odense.

Robot-sammenhold i Odense skaber millionværdi28.6.2019 07:30:00 CESTNyhed

Der lå mange milliarder i tegnebøgerne på spring efter en god investering hos de 150 investorer, der gæstede Odense Investor Summit i denne uge. Så de potentielle guldkalve skinnede i rampelyset, da 32 udvalgte danske og internationale virksomheder præsenterede sine visioner på det største arrangement for direkte investeringer i den verdensberømte danske robotklynge. Med en anslået vækst på op til 300 procent inden 2025 udgør den danske robotindustri en unik mulighed for at investere, så interessen var større end nogensinde før.

Virksomheder og ansatte går glip af teknologi-gevinster24.6.2019 07:30:00 CESTNyhed

I den danske industri er der stadig mange tunge løft og opslidende håndtering af paller, selvom fuldautomatiske pallemagasiner og førerløse trucks, AGV’er, kan automatisere hele pallehåndteringen og derved aflaste medarbejderne. Men mange virksomheder tøver desværre med indføre automatiserede teknologier og gør i stedet bare, som de plejer. Også selvom mangel på arbejdskraft banker på døren i hele industrien.