Nytårsaften må bilerne stå for skud

Årets sidste aften er højsæson for skader efter fyrværkeri og hærværk. Det kan blive dyrt for bilejerne, oplyser Forsikringsoplysningen, der her bringer de gode råd.
Foto: MostPhotos/KYNASTUDIO

Nytåret er fyldt med fest, farver og fyrværkeri. Men desværre vågner en del bilejere op til buler og mærker fra nedfaldne raketter eller hærværk.

Ofte er det svært at drage nogen til ansvar for skader på bilen efter nytårsaften. Enten fordi man ikke kan bebrejde andre for en vildfaren raket, eller fordi man først opdager skaderne dagen efter.

- Hvis man ikke kan drage andre til ansvar, må man klare skaderne med hjælp fra sit eget forsikringsselskab. Hvor meget af skaden, man selv kommer til at betale, afhænger af, hvordan man har forsikret sin bil, siger Anja Lintrup Sørensen, konsulent i Forsikringsoplysningen.

Anmeld skaderne til bilens kaskoforsikring

Kaskoforsikringen dækker fyrværkeriskader. Men har man købt forsikringen med en selvrisiko, skal man normalt selv betale den.

- Kun hvis man har købt en særlig selvrisiko- eller friskadeforsikring, kan man slippe for at betale selvrisiko ved udvalgte skadetyper, fx nedstyrtende genstande, seriehærværk og glasskader, oplyser Anja Lintrup Sørensen.

Bilejere, der alene har den lovpligtige ansvarsforsikring på bilen, må selv punge ud for værkstedsreparationen.

Hvis du har skadet din egen bil med fyrværkeri

Hvis man selv eller ens børn ved et uheld har ramt familiens egen bil med fyrværkeri, er det stadig bilens kaskoforsikring, der skal dække skaden.

Nogle tror, at de kan få erstattet skaderne via familiens private indboforsikring. Men den dækker ikke, når man selv kommer til at ødelægge ens egne ting.

Gode råd til at undgå skader

• Parkér din bil i en garage eller carport, hvor den kan stå overdækket
  • Alternativt parkér din bil væk fra vejen og områder med mange mennesker
  • Undersøg, hvordan du er forsikret, og køb evt. en udvidet dækning

Har du den rigtige bilforsikring?

www.forsikringsguiden.dk kan du sammenligne pris og dækning på bilforsikringer hos en lang række forsikringsselskaber.

Pressetelefon: 41 91 91 01
(Der kan ikke modtages sms)

Foto: MostPhotos/KYNASTUDIO

F&P: Giv skattefradrag for klimasikring af private boliger18.4.2024 07:02:42 CEST | Pressemeddelelse

Klimaforandringernes voldsomme vejr har kostet danske boligejere oversvømmede boliger for milliarder. Nu foreslår F&P – forsikrings- og pensionsbranchen – at udvide bolig-job-ordningen til at gælde for forebyggende klimaforbedringer af private hjem. Forslaget er blot ét af mange i branchens netop offentliggjorte bud på en samlet plan for klimasikring på nationalt, kommunalt og privat niveau.