Nyt UV-våben skal beskytte mod corona i juletrafikken på Kattegat

Molslinjen sætter hele fire hurtigfærger ind mellem Jylland og Sjælland i juletrafikken. De mange færger skal sikre en tryg julerejse, hvor der er plads til at holde afstand. Alle fire hurtigfærger vil være udstyret med helt ny corona-afskærmning mellem sæderne samt UV-bestråling af luften i ventilationen.
Molslinjens færger er altid meget benyttede i juledagene. I år vil UV-kanoner sørge for, at turen bliver mere corona-sikker.

Molslinjens færger på Kattegat vil være et trygt sted at opholde sig i juletrafikken. Hele fire hurtigfærger vil sikre god plads til alle rejsende – og det på færger, som netop er blevet udstyret med helt ny corona-afskærmning mellem sæderne. Samtidig har alle fire færger fået helt nye UV-kanoner, som vil bombardere luften i ventilationen og effektivt bekæmpe både virus og bakterier i luften.

”Vi gør vores yderste for, at corona ikke skal have held med at aflyse julen i Danmark, og vi gør vores yderste for at gøre færgeturen så tryg som mulig”, siger Molslinjens kommercielle direktør, Jesper Skovgaard.

Som det første færgerederi i Danmark er Molslinjen blevet certificeret med ”SafeGuard” fra Bureau Veritas. Med dette certifikat dokumenterer Molslinjen, at en pålidelig, uafhængig tredjepart har gennemgået hurtigfærgerne i forhold til overholdelse af Søfartsstyrelsens, Molslinjens, internationale søfartsorganisationers og Bureau Veritas’ retningslinjer for sundhed, sikkerhed og hygiejne. Det betyder, at alle skibets processer er godkendt.

Alle fire hurtigfærger på Kattegat er udstyret med de nye UV-kanoner. Kanonerne bestråler den luft, som kommer igennem skibenes ventilation. De kraftige UV-stråler fjerner ifølge producenten mindst 80 procent af alle bakterier og vira i luften.

”Kombineret med afspritning og rengøring, som vi allerede gør i dag, vil UV-kanonerne lægge yderligere et lag tryghed på rejsen. Vi ved, at mange i år vil have lyst til at besøge familien i julen, og det giver altid stor trafik på tværs af landet”, siger Jesper Skovgaard.

Første dag med fire hurtigfærger er tirsdag den 22. december – og så er alle fire færger i drift frem til og med den 28. december 2020. Det giver dage med op til 15 afgange hver vej.

”Det kan være svært at planlægge julen – særligt i år. Men med så høj frekvens går der en færge mindst en gang i timen”, siger Jesper Skovgaard.

Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab. Med en flåde på 15 skibe driver selskabet i alt ni ruter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen. Tilsammen har færgerne mere end otte millioner gæster årligt.

Ruterne Aarhus – Odden, Ebeltoft – Odden og Rønne – Ystad betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier.

I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen. Den kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg, Holstebro, Herning, Silkeborg og Rønne.