Molslinjen A/S

Nyt udstyr på hurtigfærgen giver både komfort, fart og mindre olieforbrug

Del

Express 1 har fået nyt udstyr. Det er såkaldte Interceptorer, som helt enkelt sørger for, at færgen sejler mere ligeud. Et teknisk Kinderæg som betyder, at færgen sejler endnu mere roligt, kan sejle hurtigere eller spare olie og CO2 til gavn for klimaet.

Express 1 på vej ind mod Rønne. Skibets nye interceptorer var oprindeligt udtænkt til at gøre skibets manøvredygtighed endnu bedre - men der var andre fordele ved det ny udstyr.
Express 1 på vej ind mod Rønne. Skibets nye interceptorer var oprindeligt udtænkt til at gøre skibets manøvredygtighed endnu bedre - men der var andre fordele ved det ny udstyr.

Express 1 drives som andre hurtigfærger af waterjets. I princippet store vandpumper, som skyder færgen fremad. De er med andre ord gode til med stor kraft at få en hurtigfærge op i fart. Men de kraftige waterjets er knap så velegnede til helt snævre manøvrer. Så da Express 1 kom til Bornholm, hvor der er begrænset plads mellem molerne ved indsejling, gik arbejdet i gang med at gøre Express 1 endnu bedre.

Løsningen blev fundet hos svenske Humphree i Gøteborg. Her var et system, som på under ét sekund kunne skyde plader ud ved siden af waterjets’ ene. Det ville give mere stabil sejlads i den trange passage. Udstyret blev endeligt færdigmonteret under seneste dok i februar - og effekten var der med det samme.

Men det nye system skulle vise sig at have yderligere fordele. Når færgen holdes fuldstændigt stabilt på vandet, stiger komforten for passagererne ombord. Samtidig får færgen et kraftoverskud, som enten kan lægge 0,8 knob på farten – eller spare på olieforbruget og dermed klimaet for CO2, når alle kræfter i færgens motorer udnyttes optimalt.

”Det er vigtigt, at vi hele tiden udvikler på færgerne, og her er det vaskeægte, teknisk innovation at tage et system lavet til konventionelle færger og tilpasse det til hurtigfærgerne”, fortæller Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

Kontakter

Billeder

Express 1 på vej ind mod Rønne. Skibets nye interceptorer var oprindeligt udtænkt til at gøre skibets manøvredygtighed endnu bedre - men der var andre fordele ved det ny udstyr.
Express 1 på vej ind mod Rønne. Skibets nye interceptorer var oprindeligt udtænkt til at gøre skibets manøvredygtighed endnu bedre - men der var andre fordele ved det ny udstyr.
Download

Information om Molslinjen A/S

Molslinjen A/S
Molslinjen A/S
Hveensgade 4
8000 Aarhus C

https://www.molslinjen.dk/

Om Molslinjen:

Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab. Med en flåde på 15 skibe driver selskabet i alt ni ruter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen. Tilsammen har færgerne mere end otte millioner gæster årligt. Ruterne Aarhus – Odden, Ebeltoft – Odden og Rønne – Ystad betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier. I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen. Den kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg, Holstebro, Herning, Silkeborg og Rønne.
Molslinjen beskæftiger i dag mere end 1000 medarbejdere. Mere info: www.molslinjen.dk

Følg pressemeddelelser fra Molslinjen A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Molslinjen A/S

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum