Nyt udstyr på hurtigfærgen giver både komfort, fart og mindre olieforbrug

Express 1 drives som andre hurtigfærger af waterjets. I princippet store vandpumper, som skyder færgen fremad. De er med andre ord gode til med stor kraft at få en hurtigfærge op i fart. Men de kraftige waterjets er knap så velegnede til helt snævre manøvrer. Så da Express 1 kom til Bornholm, hvor der er begrænset plads mellem molerne ved indsejling, gik arbejdet i gang med at gøre Express 1 endnu bedre.
Løsningen blev fundet hos svenske Humphree i Gøteborg. Her var et system, som på under ét sekund kunne skyde plader ud ved siden af waterjets’ ene. Det ville give mere stabil sejlads i den trange passage. Udstyret blev endeligt færdigmonteret under seneste dok i februar - og effekten var der med det samme.
Men det nye system skulle vise sig at have yderligere fordele. Når færgen holdes fuldstændigt stabilt på vandet, stiger komforten for passagererne ombord. Samtidig får færgen et kraftoverskud, som enten kan lægge 0,8 knob på farten – eller spare på olieforbruget og dermed klimaet for CO2, når alle kræfter i færgens motorer udnyttes optimalt.
”Det er vigtigt, at vi hele tiden udvikler på færgerne, og her er det vaskeægte, teknisk innovation at tage et system lavet til konventionelle færger og tilpasse det til hurtigfærgerne”, fortæller Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.
Kontakter
Jesper MaackPR- og kommunikationschef
Tlf:20196215jma@molslinjen.dkBilleder

Information om Molslinjen A/S
Om Molslinjen:
Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab. Med en flåde på 15 skibe driver selskabet i alt ni ruter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen. Tilsammen har færgerne mere end otte millioner gæster årligt. Ruterne Aarhus – Odden, Ebeltoft – Odden og Rønne – Ystad betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier. I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen. Den kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg, Holstebro, Herning, Silkeborg og Rønne.
Molslinjen beskæftiger i dag mere end 1000 medarbejdere. Mere info: www.molslinjen.dk
Følg pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Elbiler vælger færgen og giver ny vækst hos Molslinjen10.7.2025 09:01:02 CEST | Pressemeddelelse
Aldrig før har Molslinjen haft flere biler med mellem Jylland og Sjælland end første halvår af 2025. Og det er særligt de eldrevne biler, som er med til at trække ny vækst på hurtigfærgeruten over Kattegat.
Öresundslinjen har fler passagerare3.7.2025 10:15:13 CEST | Pressemeddelelse
Öresundslinjens färjor mellan Helsingborg och Helsingör har haft ett bra och hektiskt första halvår i 2025. Fler resenärer innebär att det totala antalet passagerare fortsätter att växa på Öresundsfärjorna.
Øresundslinjen får flere passagerer3.7.2025 10:15:13 CEST | Pressemeddelelse
Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg har haft et godt og travlt første halvår af 2025. Flere rejsende betyder fortsat vækst i det samlede passagertal på Øresundsfærgerne.
Molslinjen kan nu sende besætninger på kursus i eget friluftsbassin1.7.2025 09:11:46 CEST | Pressemeddelelse
Molslinjen har netop sendt de allerførste interne kursister igennem sikkerhedskursus – og det i det samme vand, som færgerne sejler i på deres tur ind til Odden Færgehavn. Rederiet har lavet et øvelsesbassin i et hjørne af havnen.
Ny færgesang til Bornholmslinjen27.6.2025 10:02:27 CEST | Pressemeddelelse
Det skabte stor opstandelse, da Molslinjens rute på Kattegat for nylig erstattede den gamle, klassiske Kombardo-sang med en ny. Nu kommer den nye sang til Bornholmslinjen i en særlig bornholmerudgave.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum