NYT UDSPIL: SYGE OG UDSATTE SKAL UD AF JOBCENTRENE

Syge og udsatte borgere skal ud af jobcentrene og i stedet hjælpes i en helt ny tværfaglig enhed. Det foreslår Dansk Socialrådgiverforening.

Politikerne kritiserer jobcentrene, men tager ikke ansvar for det system, de selv har skabt. Hverken Venstres forslag om at privatisere beskæftigelsesindsatsen eller regeringens massive besparelser er seriøse bud på, hvordan vi løser de store udfordringer: At udsatte og syge ledige venter alt for længe på at få afklaring og vished om deres situation - og at lovgivningen og jobcentrenes rammer for ofte modarbejder socialrådgivernes faglighed.

- Det er for let for politikerne bare at skyde løs på kommuner og jobcentre. Derfor kommer vi nu med vores forslag til, hvordan vi kan sikre en indsats, der bygger på tillid til både medarbejdere og mennesker ramt af arbejdsløshed, siger Mads Bilstrup, formand for Dansk Socialrådgiverforening.

Læs udspillet her:

Over 80 % af socialrådgiverne oplever, at ventetiden på fleksjob eller førtidspension er for lang. Læs mere her:

Det nye udspil bygger på socialrådgivernes erfaringer, viden og faglige vurderinger af, hvad der skal til for at sikre udsatte og syge den rette hjælp og støtte.

- Omkring 80 % af de mennesker, der modtager kontanthjælp, har andre problemer end arbejdsløshed – psykiske lidelser, sociale udfordringer eller sygdom. Derfor skal systemet indrettes på en måde, der sikrer dem den bedst mulige indsats, lyder det fra Mads Bilstrup.

En ny enhed

Det skal blandt andet ske ved, at alle kommuner opretter en ny enhed uden for jobcentret. Her skal alle, der modtager kontanthjælp og ikke umiddelbart kan tage et job, møde et team af fagpersoner, der kan yde en sammenhængende hjælp og støtte med alt fra smertebehandling og psykologhjælp til sociale indsatser, uddannelse og småjob på fleksible vilkår. Alt sammen for hurtigst muligt at finde den rette indsats, der kan hjælpe folk videre.

- Et af de største problemer, vi møder som socialrådgivere på jobcentrene, er ventetider i sundhedsvæsnet. For at få lov til at bevilge f.eks. et fleksjob, kræver loven og Ankestyrelsen sikkerhed for, at alle andre muligheder for at få den ledige tilbage på arbejdsmarkedet er udtømt. Det betyder, at vi ofte skal indhente erklæringer fra speciallæger og psykiatrien, hvor ventetiden kan være meget lang. Det kan vi gøre langt hurtigere med mere fleksible rammer, hvor vi sammen med den enkelte borger og andre fagpersoner i fællesskab kan lave en plan for forløbet, siger Mads Bilstrup og fortsætter:

- Selvom rammerne mange steder er utilstrækkelige, forsvinder opgaven jo ikke, blot fordi man nedlægger jobcentrene, som nogle politikere kræver. Derfor mener vi, at jobcentrene primært skal tage sig af jobformidling til de jobparate ledige, mens den nye enhed skal have et langt bredere fokus. Samtidig bør politikerne give denne målgruppe ret til et fleksjob og på den måde styrke tilknytningen til arbejdsmarkedet under forløbet, siger han.

Mads Bilstrup, formand: 40 73 94 41 / mb@socialraadgiverne.dk
Bjarke Christiansen, journalist: 26 27 99 14 / bhc@socialraadgiverne.dk