Blå Kors DanmarkBlå Kors Danmark

Nyt tilbud om gratis psykologhjælp til udsatte borgere i Aarhus

Kirker i Aarhus går sammen med Blå Kors og forskere i psykologi om projektet PsykologCare, der skal yde gratis terapi til udsatte borgere i byen.
Projektleder Camilla Jin Joseph ser frem til at hjælpe udsatte voksne i Aarhus.

Der findes mange tilbud om gratis psykologhjælp i Aarhus, men så snart man rammer de 30 år, bliver hjælpen sværere at finde. Mange tilbud er målrettet unge under 30, og derfor erfarer mange at stå uden hjælp, når de runder deres tredje årti.

Det problem har en gruppe af kirker i Aarhus besluttet at tage hånd om. I netværket Kirkernes Sociale Arbejde samarbejder kirker om at gøre en forskel for borgere i Aarhus, og i august fik de midler fra TrygFonden til, at kunne starte PsykologCare op. Projektleder Camilla Jin Joseph har glædet sig til at komme i gang.

”Vi glæder os så meget til at kunne tilbyde gratis terapi til borgere i Aarhus. Vi støder ofte på borgere, der enten ikke har råd til egenbetalingen hos en psykolog eller terapeut, eller ikke kan finde rundt i det psykiatriske system. Det er fantastisk, at vi nu kan henvise dem til terapi med en minimal venteliste,” fortæller Camilla Jin Joseph.

Gratis terapi fra frivillige terapeuter

Udover at være støttet af midler fra TrygFonden er PsykologCare også støttet af frivillige hænder. Projektets terapeuter består blandt andre af kandidatstuderende fra psykologi, der får mulighed for at bruge deres fag i praksis, og samtidig får vejledning og supervision fra uddannede psykologer.

Projektkoordinator på PsykologCare Lennart Kiel, der er psykolog og forskningsassistent på Aarhus BSS, er særligt begejstret for den mulighed, det giver for psykologistuderende.

”Med PsykologCare vil vi rigtig gerne skabe et tilbud til udsatte personer, der ikke selv har råd til at betale for psykologisk rådgivning og terapi. Samtidig ser vi det som en oplagt mulighed for at få skabt en arena, hvor psykologistuderende kan få mulighed for at anvende deres uddannelse i praksis. Vi ved, at der er mange psykologistuderende, som brænder for at hjælpe andre mennesker, og deres ressource og motivation vil vi gerne hjælpe dem med at få i spil.”

Et styrket samarbejde gør en forskel

Kirkernes Sociale Arbejde er et projekt under Blå Kors Danmark, som ønsker at styrke det sociale arbejde, som danske kirker udfører lokalt. Udover at samarbejde om PsykologCare, samarbejder kirkerne også om praktisk hjælp til mennesker i Aarhus.

PsykologCare er nu i gang med at finde frivillige terapeuter, og der er allerede stor interesse for at være med.

Fra november er der mulighed for at søge om hjælp gennem PsykologCare. For at modtage hjælpen skal man være fyldt 30 år og ikke selv have mulighed for at betale et forløb hos en praktiserende psykolog. Man kan læse mere om projektet på psykolog-care.dk.

Fakta om Kirkernes Sociale Arbejde i Aarhus

Kirkernes Sociale Arbejde er et samarbejdende netværk af kirker i Aarhus der, på trods af forskellighed, går sammen om at gøre en forskel for byens borgere gennem forskellige indsatser.

Læs mere på ksa-aarhus.dk

Sådan søger du hjælp:

Gennem hjemmesiden psykolog-care.dk er der mulighed for at ansøge om at modtage terapi og rådgivning. Det kræver, at man er 30 år og ikke selv har mulighed for at betale et forløb hos en praktiserende psykolog.

Camilla Jin Joseph – Projektleder
Mail: camillajin@gmail.com

Lennart Kiel – Projektkoordinator
Mail: lennart.kiel1@gmail.com

Pressekontakt:
Mads Kleis Remme
Mail: mad@blaakors.dk

Projektleder Camilla Jin Joseph ser frem til at hjælpe udsatte voksne i Aarhus.

Information om Blå Kors Danmark

Blå Kors Danmark
Suensonsvej 1
8600 Silkeborg

86811500http://www.blaakors.dk/

Blå Kors er en kristen social hjælpeorganisation, som hjælper socialt udsatte mennesker i Danmark.

Følg pressemeddelelser fra Blå Kors Danmark

Flere pressemeddelelser fra Blå Kors Danmark